| Auteur |
Bericht |
|
dagobert
|
 Vraagje voor de mensen die Romeins en middeleeuws zoeken
Beste medezoekers, Ik vraag me toch nog steeds af waarom je op een Romeins/Middeleeuwse akker op een gegeven moment niets meer vind? Het kan een plek zijn van 30 bij 30 meter,......en daarna vind je stom genoeg niets meer dan alleen nog hedendaags spul. Het lijkt mij dat die mensen ook wel verder liepen dan die 30 meter? En toch vind je over het algemeen niets meer. Tenzij het door de ploeg is verplaatst. Nu heb ik wel een theorie. Deze bewoners plekken zaten op stroomruggen/bulten. En zijn in de 18e 19e 20e eeuw afgevlakt om de landerijen bewerkbaar te maken. Maar toch? Ze verloren soms toch ook spullen buiten het woongebied om. Wil niet zeggen dat ik buiten die 30 meter niets gevonden heb hoor. Maar het is verdomde weinig!! Ligt het soms te diep? En is alleen de toplaag eraf gehaald? Misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vraag? Dagobert Alvast edankt 
|
| 01 okt 2009, 00:26 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2807 Woonplaats: kerkrade
|
 Re: Vraagje voor de mensen die Romeins en middeleeuws zoeken
nou dago de hotspot is afgezocht dus rest je aleen de directe omngeving daar werden natuurlijk veel minder dingen verloren dus ook minder vondsten de kunst is nou weer zon nieuwe hotspot aan te boren als jij weetv waar t is bel je maar op gr alfa
|
| 01 okt 2009, 00:33 |
|
 |
|
dagobert
|
ALFABOY schreef: nou dago de hotspot is afgezocht dus rest je aleen de directe omngeving daar werden natuurlijk veel minder dingen verloren dus ook minder vondsten de kunst is nou weer zon nieuwe hotspot aan te boren als jij weetv waar t is bel je maar op gr alfa Snap je antwoord,maar dat bedoel ik niet. Ik weet dat alle hotspots zijn afgezocht maar je vind er nog steeds. Zo jaren gelen heb ik een hotspot gevonden waar het vol lag met Romeins en middeleeuws. Alleen 20 meter daarbuiten vond je zo goed als niets. Hoe kan dit? Dagobert
|
| 01 okt 2009, 00:37 |
|
 |
|
ALFABOY
|
dagobert schreef: ALFABOY schreef: nou dago de hotspot is afgezocht dus rest je aleen de directe omngeving daar werden natuurlijk veel minder dingen verloren dus ook minder vondsten de kunst is nou weer zon nieuwe hotspot aan te boren als jij weetv waar t is bel je maar op gr alfa Snap je antwoord,maar dat bedoel ik niet. Ik weet dat alle hotspots zijn afgezocht maar je vind er nog steeds. Zo jaren gelen heb ik een hotspot gevonden waar het vol lag met Romeins en middeleeuws. Alleen 20 meter daarbuiten vond je zo goed als niets. Hoe kan dit? Dagobert dit waren de grenzen binnen t leefgebied,denk aan een muur,daar buiten lag niet veel gr alfa
|
| 01 okt 2009, 00:40 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
FOUT HET ZIT ZO ALS JE HET AL VERLOREN HEBT KAN JE HET NIET NOG IS VERLIESEN HET MEESTE WET IN HET BEGIN VERLOREN VERDEROP WET ER MINDER VERLOREN 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 okt 2009, 00:58 |
|
 |
|
ALFABOY
|
de ed schreef: FOUT HET ZIT ZO ALS JE HET AL VERLOREN HEBT KAN JE HET NIET NOG IS VERLIESEN HET MEESTE WET IN HET BEGIN VERLOREN VERDEROP WET ER MINDER VERLOREN  maar waar is t begin dan verloren gr alfa
|
| 01 okt 2009, 01:06 |
|
 |
|
FlorisV
Geregistreerd: 19 apr 2008, 00:11 Berichten: 92 Woonplaats: Amsterdam
|
dagobert schreef: Beste medezoekers, Ik vraag me toch nog steeds af waarom je op een Romeins/Middeleeuwse akker op een gegeven moment niets meer vind? Het kan een plek zijn van 30 bij 30 meter,......en daarna vind je stom genoeg niets meer dan alleen nog hedendaags spul. Het lijkt mij dat die mensen ook wel verder liepen dan die 30 meter? En toch vind je over het algemeen niets meer. Tenzij het door de ploeg is verplaatst. Nu heb ik wel een theorie. Deze bewoners plekken zaten op stroomruggen/bulten. En zijn in de 18e 19e 20e eeuw afgevlakt om de landerijen bewerkbaar te maken. Maar toch? Ze verloren soms toch ook spullen buiten het woongebied om. Wil niet zeggen dat ik buiten die 30 meter niets gevonden heb hoor. Maar het is verdomde weinig!! Ligt het soms te diep? En is alleen de toplaag eraf gehaald? Misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vraag? Dagobert Alvast edankt  Hallo Dagobert, De akkers waar je nu op loopt zijn niet de akkers van vroeger. De nederzettingen waren klein, met daarnaast ook kleine veldjes waar vee kon rondlopen en waar ze gewas konden verbouwen. Grote kans dat er buiten die 30 x 30 meter vroeger veel bomen en struiken stonden, het landschap toen zag er toen heel anders uit dan nu. Groeten, Zoltan
|
| 01 okt 2009, 02:08 |
|
 |
|
bacchus
|
dagobert schreef: Beste medezoekers, Ik vraag me toch nog steeds af waarom je op een Romeins/Middeleeuwse akker op een gegeven moment niets meer vind? Het kan een plek zijn van 30 bij 30 meter,......en daarna vind je stom genoeg niets meer dan alleen nog hedendaags spul. Het lijkt mij dat die mensen ook wel verder liepen dan die 30 meter? En toch vind je over het algemeen niets meer. Tenzij het door de ploeg is verplaatst. Nu heb ik wel een theorie. Deze bewoners plekken zaten op stroomruggen/bulten. En zijn in de 18e 19e 20e eeuw afgevlakt om de landerijen bewerkbaar te maken. Maar toch? Ze verloren soms toch ook spullen buiten het woongebied om. Wil niet zeggen dat ik buiten die 30 meter niets gevonden heb hoor. Maar het is verdomde weinig!! Ligt het soms te diep? En is alleen de toplaag eraf gehaald? Misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vraag? Dagobert Alvast edankt  hoi dagobert als de akkers leeg zijn en je vindt niks meer,dan zoek eens op grasvelden of lees eens meer in stukken geschiedenis wikipedia dan vind je misschien ook nieuwe spots, als je daar geen zin in hebt,KOOP DAN EEN DIEPZOEKER EN HUUR EEN KLEIN MINI GRAVER. MAAR DENK ER AAN GATEN DICHT MAKEN GRT JACOB
|
| 01 okt 2009, 06:25 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Nou Dago, ik heb zelfs geen 30X30 meter met middeleeuwse of romeinse vondsten, laat staan dat ik het gebied rond zo'n hotspot kan afzoeken :p Ik kan je dus niet helpen 
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 01 okt 2009, 09:02 |
|
 |
|
dagobert
|
jacob schreef: dagobert schreef: Beste medezoekers, Ik vraag me toch nog steeds af waarom je op een Romeins/Middeleeuwse akker op een gegeven moment niets meer vind? Het kan een plek zijn van 30 bij 30 meter,......en daarna vind je stom genoeg niets meer dan alleen nog hedendaags spul. Het lijkt mij dat die mensen ook wel verder liepen dan die 30 meter? En toch vind je over het algemeen niets meer. Tenzij het door de ploeg is verplaatst. Nu heb ik wel een theorie. Deze bewoners plekken zaten op stroomruggen/bulten. En zijn in de 18e 19e 20e eeuw afgevlakt om de landerijen bewerkbaar te maken. Maar toch? Ze verloren soms toch ook spullen buiten het woongebied om. Wil niet zeggen dat ik buiten die 30 meter niets gevonden heb hoor. Maar het is verdomde weinig!! Ligt het soms te diep? En is alleen de toplaag eraf gehaald? Misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vraag? Dagobert Alvast edankt  hoi dagobert als de akkers leeg zijn en je vindt niks meer,dan zoek eens op grasvelden of lees eens meer in stukken geschiedenis wikipedia dan vind je misschien ook nieuwe spots, als je daar geen zin in hebt,KOOP DAN EEN DIEPZOEKER EN HUUR EEN KLEIN MINI GRAVER. MAAR DENK ER AAN GATEN DICHT MAKEN GRT JACOB Ik hoef niet op zoek naar een nieuwe hotspot. Heb er inmiddels wel genoeg. Dagobert
|
| 01 okt 2009, 11:38 |
|
 |
|
speerpunt
|
dagobert schreef: jacob schreef: dagobert schreef: Beste medezoekers, Ik vraag me toch nog steeds af waarom je op een Romeins/Middeleeuwse akker op een gegeven moment niets meer vind? Het kan een plek zijn van 30 bij 30 meter,......en daarna vind je stom genoeg niets meer dan alleen nog hedendaags spul. Het lijkt mij dat die mensen ook wel verder liepen dan die 30 meter? En toch vind je over het algemeen niets meer. Tenzij het door de ploeg is verplaatst. Nu heb ik wel een theorie. Deze bewoners plekken zaten op stroomruggen/bulten. En zijn in de 18e 19e 20e eeuw afgevlakt om de landerijen bewerkbaar te maken. Maar toch? Ze verloren soms toch ook spullen buiten het woongebied om. Wil niet zeggen dat ik buiten die 30 meter niets gevonden heb hoor. Maar het is verdomde weinig!! Ligt het soms te diep? En is alleen de toplaag eraf gehaald? Misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vraag? Dagobert Alvast edankt  hoi dagobert als de akkers leeg zijn en je vindt niks meer,dan zoek eens op grasvelden of lees eens meer in stukken geschiedenis wikipedia dan vind je misschien ook nieuwe spots, als je daar geen zin in hebt,KOOP DAN EEN DIEPZOEKER EN HUUR EEN KLEIN MINI GRAVER. MAAR DENK ER AAN GATEN DICHT MAKEN GRT JACOB Ik hoef niet op zoek naar een nieuwe hotspot. Heb er inmiddels wel genoeg. Dagobert Genoeg? stuur me dan SVP een berichtje waar ik er een kan vinden..  Gaan de zoekers bollenstreek er een keer naar toe.. Groetjes Rob 
|
| 01 okt 2009, 12:53 |
|
 |
|
Nandus
Geregistreerd: 18 apr 2008, 09:22 Berichten: 1651 Woonplaats: Noord-holland
|
Hoi Dagobert,
Heb tegenwoordig de ervaring, dat als je naast de hotspot zoekt, dus niet daar waar de scherven liggen, je nu net zoveel kans maakt om iets te vinden. De hotspots zijn afgezocht. Feit blijft dat je nog steeds overal leuk spul kunt vinden. Je moet er alleen wat meer tijd voor uittrekken.
Groeten,
Nandus
|
| 01 okt 2009, 15:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ALFABOY schreef: de ed schreef: FOUT HET ZIT ZO ALS JE HET AL VERLOREN HEBT KAN JE HET NIET NOG IS VERLIESEN HET MEESTE WET IN HET BEGIN VERLOREN VERDEROP WET ER MINDER VERLOREN  maar waar is t begin dan verloren gr alfa om dat ze daar meer liepen
|
| 01 okt 2009, 16:53 |
|
 |
|
Mat
|
Ja, sinds de Romeinen niet meer zaaien, worden de vondsten overal minder. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 01 okt 2009, 17:08 |
|
 |
|
Ambianii
|
Blijft de vraag ...wat was er op de hotspot van 30 x 30 meter...is het een aanbeploegd grafveld,is het snel op!...en zullen er rondom weinig vondsten liggen. Was het een vicvs(of villa) ,veeel heel veel ijzer dan vind je na het ploegen in 2200 na Chr. nog vondsten... De bijzondere plek van laatst had een plek van 20 x 20 meter, waar de explorer zo dichtsloeg dat ik dacht dat ie kapot was....er kwam geen piep uit!!!...ff later begint de basis-toon terug te komen en pak jij een denari...dat zegt heel veel!...ik pakte toen ook verschillende bronsjes en het vertrouwen kwam terug. De scherven-plek lag geen drol aan ijzer...tja snel leeg...dus grafveld..je had gelijk  100%! Mvg Ambianii
|
| 01 okt 2009, 17:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
als je HEEL GOED NADENK IS HET NU NOG ZO 
|
| 01 okt 2009, 17:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Mat schreef: Ja, sinds de Romeinen niet meer zaaien, worden de vondsten overal minder. Gr Mat klop als een bus met een deksel Ja, sinds de Romeinen niet meer zaaien gaan de akkers naar de haaie
|
| 01 okt 2009, 17:49 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
lekker zijn die velden met hutspot 
|
| 01 okt 2009, 17:51 |
|
 |
|
dagobert
|
Nandus schreef: Hoi Dagobert,
Heb tegenwoordig de ervaring, dat als je naast de hotspot zoekt, dus niet daar waar de scherven liggen, je nu net zoveel kans maakt om iets te vinden. De hotspots zijn afgezocht. Feit blijft dat je nog steeds overal leuk spul kunt vinden. Je moet er alleen wat meer tijd voor uittrekken.
Groeten,
Nandus Ik zoek ook altijd buiten de hotspot. Hier vind je zo af en toe wel een voorwerpje maar veel is het vaak niet. Nog verder daar buiten is het echt triest. Helemaal niets dus. En dat vind ik zo vreemd  Ze hebben daar toch ook gelopen lijkt mij? Dagobert
|
| 01 okt 2009, 19:55 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20727 Woonplaats: utrecht
|
nederzettingen waren omheind daarbuiten vind je daarom weinig en is het geconsentreerd op een aantal vierkante meters daarbuiten vind je wat de ploeg heeft verplaatst gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 okt 2009, 20:00 |
|
 |
|
dagobert
|
bubba schreef: nederzettingen waren omheind daarbuiten vind je daarom weinig en is het geconsentreerd op een aantal vierkante meters daarbuiten vind je wat de ploeg heeft verplaatst gr bubba  Oke,.............lijkt me duidelijk zo. Omheind dus. Dagobert
|
| 01 okt 2009, 20:05 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7768 Woonplaats: Belgica
|
hoi met steentijd materiaal is dat ook zo. érg scherp afgelijnde sites vaak! in dat geval gaat dan het hoogste punt op als verklaring. kwestie van droge voeten zeg maar grt 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 01 okt 2009, 20:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja dat zeg ik tocht daar lopen ze minder kijk maar is bij de buren in de tuin daar zal je ook geen dingen vinden van jou zelf daar kom je niet veel
|
| 01 okt 2009, 21:25 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7768 Woonplaats: Belgica
|
hahaha ja dat is waar 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 02 okt 2009, 18:24 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7088 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Dago,
Floris vermeldde al zoiets. Het schijnt dat vele Romeinse / Middeleeuwse villa's / huisjes / nederzettingen, vroeger waren beschermd door bomen /struiken / houten afzettingen. Meestal was er maar 1 of 2 in- en uit-gangen.
Binnen in dit gebeid werd natuurlijk bijna alles verloren!!!! Erbuiten niets - daar vind je dus ook niets.
Maar: Door het ploegen en oogsten in al die jaren, zijn toch natuurlijk enkele munten uit het gebied verplaatst ,en kan je dus op de hele akker de vondsten vinden, maar het meeste ligt toch binnen het woongebied.
Vele groeten, en veel succes,
John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 03 okt 2009, 10:55 |
|
|