|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:36
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
PATINEREN DAT DOE JE ZO,zo, zo zo
| Auteur |
Bericht |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 PATINEREN DAT DOE JE ZO,zo, zo zo
Hallo Allemaal,
Het gaat over het Patineren van voorwerpen,..
Deze methode heb ik zelf uitgevonden en wel een 20 + tal jaren geleden, ik ben begonnen zoals CC het heeft uit gelecht op het MBF, maar dat had ik al snel veranderd,..ik pas het al jaren succesvol toe,
Wat heb je er voor nodig: Amoniak >5% ,Keukenzout,Zaagmeel,een goed sluitende doos, een oude verfborstel,en een voorwerp om te patineren.
Hier een afbeelding van de benodigde spullen
op de onderste foto voeg genoeg Amoniak bij het zaagmeel en meng het goed door elkaar
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 13 jun 2008, 19:44, in totaal 4 keer bewerkt
|
| 13 jun 2008, 19:07 |
|
 |
|
Bertoninus
|
 Re: PATINEREN DAT DOE JE ZO,zo, zo zo
Voeg het zout er aan toe, 2 filmrol potjes per 2 liter zaagmeel,
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 30 okt 2008, 20:30, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 13 jun 2008, 19:18 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Meng het goed door elkaar en stop het voorwerp goed onder
sluit de deksel,en zet op een papiertje de datum,de dag en het uur,
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 30 okt 2008, 20:31, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 13 jun 2008, 19:21 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Na een uur of 3/4 open de doos neem het voorwerp er uit en veeg het met de borstel schoon,..stop het voorwerp weer terug,..en herhaal dit tot je tevreden bent
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 13 jun 2008, 19:46, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 13 jun 2008, 19:23 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Als je tevreden bent en dat kan al naar een uur of 4 laat je voorwerp drogen aan de buiten lucht,..
Je kan het voorwerp als het klaar is nog behandelen met een beetje vaseline want het ziet er naar een tijdje uitgedroogd uit
grt Bert
Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 13 jun 2008, 19:46, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 13 jun 2008, 19:26 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Nog een tip, het voorwerp moet wel goed schoon zijn,..voorwerpen die in olie hebben gelegen kunnen niet gebruikt worden.
grt Bert
|
| 13 jun 2008, 19:28 |
|
 |
|
Defixio
|
In principe het zelfde proces als roken in amoniak?
|
| 13 jun 2008, 19:48 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Defixio schreef: In principe het zelfde proces als roken in amoniak? Hallo Maurits, Bijna het zelfde,dit werkt veel beter en sneller ,en het grote verschil is het keukenzout En waarom beter, veel minder blauwe plekken,het overtoligge nat word opgezogen door het zaagmeel. grt Bert
|
| 13 jun 2008, 20:22 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
dank voor de tips Bert. Ik heb enkele voorwerpen weleens "gerookt" in de ammoniak maar deze werden inderdaad (en zeker aan de onderzijde) veel te blauw.. Dat zag er niet uit en schoonkrijgen erna lukt je echt niet meer.
Ik zal je methode eens proberen...
Waar dient het zout eigenlijk voor?
Gerben
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 14 jun 2008, 11:28 |
|
 |
|
Joop
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: dank voor de tips Bert. Ik heb enkele voorwerpen weleens "gerookt" in de ammoniak maar deze werden inderdaad (en zeker aan de onderzijde) veel te blauw. Gerben De blauwe kleur is het begin van het patineringsproces. Daarna wordt het groen, ik denk dat je het voorwerp gewoon langer moet roken. Topic gesloten, verdere reacties staan op viewtopic.php?f=173&t=2307
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 20 jun 2008, 14:31 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|