Logo
Het is nu 04 maart 2026, 01:40

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 bevestiging voor Harness pendant 1300 -1500 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht bevestiging voor Harness pendant 1300 -1500
Leerbeslag.
Brons goud verguld.
Datering 1300-1500.
Dit voorwerp was bevestigd op paarde tuigage het werd voor op de borst gedragen door het paard het had een sierfunctie waarbij onder het kruis gedeelte ook nog een paarden pendant hing waar meestal een wapen versiering op stond.
Deze versiering werd doorgaans door adel gebruikt om het paard op te sieren en indruk te maken

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

15 nov 2009, 20:38

Antwoord met een citaat
Bericht Re: bevestiging voor pendant
Heb je deze zelf gevonden woesel? Deze zijn ten opzichte van de hangers zeer zeldzaam. Het zwakke punt van een hanger was de bevestiging. Die bestond uit een ijzeren of bronzen pennetje. Door het veelvuldig heen en weer bewegen van de hanger sleet deze snel door. Ikzelf heb in Utrecht wel 20 losse hangers gevonden, echter nog niet een centraal beslag zoals die van jou. Dus wat mij betreft een toppertje! groet Michel H.

15 nov 2009, 20:46
Profiel

Antwoord met een citaat
das wel een hele mooie Woes :ppp :ppp :lop

zelf gev..

gr bub :sd

15 nov 2009, 20:47
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
metalmaster schreef:
Heb je deze zelf gevonden woesel? Deze zijn ten opzichte van de hangers zeer zeldzaam. Het zwakke punt van een hanger was de bevestiging. Die bestond uit een ijzeren of bronzen pennetje. Door het veelvuldig heen en weer bewegen van de hanger sleet deze snel door. Ikzelf heb in Utrecht wel 20 losse hangers gevonden, echter nog niet een centraal beslag zoals die van jou. Dus wat mij betreft een toppertje! groet Michel H.

Hallo michel.
Dit leuke voorwerp heb ik in mijn eigen tijd gevonden.
Ik dacht eerst dat het om een boeksluiting ging,maar ben naar het verzamelen van informatie over paarde pendanten er achter gekomen wat dit bijzondere stuk in werkelijkheid was.
de locatie waar het voorwerp gevonden is, heeft een lange geschiedenis en gaat terug tot rond 1100.
vindplaats nabij Deventer als je de echte vindplaats wilt weten stuur maar een p.b.

grt woesel

15 nov 2009, 20:59
Antwoord met een citaat
Mooie vondst Wessel.

Dagobert

15 nov 2009, 21:02
Antwoord met een citaat
hier een voorbeeld van een ridder te paard ,hier is goed te zien hoe de pendanten werden gedragen.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

15 nov 2009, 21:10
Antwoord met een citaat
zo hey dat is een mooie ..toppertje kerel :10 :10 :10

:sd :sd :sd

mvg leon

15 nov 2009, 21:30

Antwoord met een citaat
Dat is een mooi voorbeeld Woesel. Gezien het lange pantserhemd ergens te dateren in de 11de of 12de eeuw. De legio voorbeelden die bekend zijn uit Engeland tonen vrijwel allemaal heraldische wapens. Die komen in Nederland nauwelijks voor. Het is net als met ruitersporen: die zijn ook niet meer uitsluitend te relateren aan adelijke ruiters, dit omdat ze te veel worden gevonden in plattelandscontexten (rurale sites) Op diezelfde sites vinden we ook paardenhangers (pendants) maar dan (denk ik) puur bedoelt als decoratie. Vind je een bronzen spoor dan is dat waarschijnlijk wel van een adelijke ruiter. Mogelijk dat de hangers met daarop een wapen ook in dit perspectief gezien moeten worden. En ach, ik zou het best leuk vinden om de locatie te weten.

15 nov 2009, 21:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]