|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:48
|
reinigen van korsten op duiten en dergelijke
| Auteur |
Bericht |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: reinigen van korsten op duiten en dergelijke
leuk zeg ovenvondste
met ijzer doe ik dat wel
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 21 dec 2009, 01:56 |
|
 |
|
Ton
|
ik heb voor een bedrijf gewerkt die warmte behandelingen deed op van alles en nog wat. Ook enkele voc kanonnen gedaan en ander teer spul voor een museum in delft meende ik. Ik weet wel waar ik het over heb met metalen.
gr.ton
_________________ Libertas vita carior. Tesoro Eldorado, Tesoro Tejon, Fisher CZ7a-pro.
|
| 21 dec 2009, 02:07 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Ton ,.
kan je er iets meer over vertellen,..hoe warm,..wat gebeurt er met de patine,..kan je er een voorbeeld van laten zien,.
grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 21 dec 2009, 10:57 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Ton schreef: ik heb voor een bedrijf gewerkt die warmte behandelingen deed op van alles en nog wat. Ook enkele voc kanonnen gedaan en ander teer spul voor een museum in delft meende ik. Ik weet wel waar ik het over heb met metalen.
gr.ton mooi ik heb een neef die doe dat ook die moet ook is een kanon doen maar daar hadden ze zelf een te kleine oven voor dus hebben ze het uitbesteed waar wel een groot oven is doen ze om de glorides er uit te stooken toe val werkt me neef ook in delf
|
| 21 dec 2009, 11:04 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Bertoninus schreef: Ha die Ton ,.
kan je er iets meer over vertellen,..hoe warm,..wat gebeurt er met de patine,..kan je er een voorbeeld van laten zien,.
grt Bert bert ik vind het een leuk en leer zaam onderwerp mooi dat je het vraag 
|
| 21 dec 2009, 11:08 |
|
 |
|
leonardo
Geregistreerd: 04 mei 2008, 20:50 Berichten: 1108 Woonplaats: Hoogeveen.
|
bubba schreef: leonardo schreef: Koperen vondsten in een pannetje met een schepje soda is dus ook niet goed. Hoe doen jullie dan de eerste reiniging ??? Dan doe ik het al jaren goed fout  in princiepe reinig je alleen Zilver in soda.(of citroen of electrolyse) koper/brons/tin /messing reinig je met geduld. d,w,z je moet de aanslag losweken/krabben. met wat vaseline kun je de vondst insmeren en de volgende dag ,kun je dan met een sateprikker beginnen om de koek er af te steken. dit kan effe duren (dagen/weken)toch komt er steeds meer los ,en dan heb je een mooi resultaat (meestal) is de munt/voorwerp echt met geen mogelijkheid schoon te krijgen dan kun je electrolyse proberen maar dan gaat alle patine er af en komen alle gaatjes ook tevoorschijn. het motto is MINDER = MEER m.a.w zo min mogelijk ruwe methoden gebruiken en soms het resultaat accepteren als het is een Dremel gebruik ik alleen op grote Ijzeren voorwerpen (hoewel ik die liever zandstraal) gr bubba  Bedankt voor de info. Heb je zelf spullen voor zandstralen of laat je dat ergens doen ???? Hoe doe jij de eerste schoonmaak dan afpoelen onder de kraan met een borsteltje ??? En dan eerst laten drogen zeker anders zit het water opgesloten in het voorwerp als je er vasaline op smeert ????
|
| 21 dec 2009, 11:58 |
|
 |
|
Ton
|
Bertoninus schreef: Ha die Ton ,.
grt Bert Hoi Bert, Vondsten met een mooi patina stook ik niet warm, alleen die waar de patina al van verloren kan worden geacht. Oud Zilver stook ik wel ten alle tijden warm. Overigens als je een goed overntje heb, en alles netjes stapsgewijs warmmaakt, zou theoretisch de patina behouden kunnen worden. De temperatuur warmee je moet uitgloeien verschilt heel erg sterk van elk soort metaal en legering, zo ook de duur dat je het warm moet stoken en ook de stappen om het op temperatuur te krijgen, de tijd om het op temp te houden,. en hoe snel je het kan af laten koelen. Wat betref de voc kanon, die worden idd uitgegloeid om de zouten etc uit het materiaal te krijgen. Soms moeten deze dingen meer dan 1x behandeld worden ook. Mijn werk, dit is iets wat ik niet meer doe gelukkig. Zal eens kijken of ik nog wat foto's heb om een idee te geven. Eigen vondsten staan op mijn site die al jaren niet bij gewerkt is. Alle munten, incl die met patina zijn wel in de oven geweest. http://www.tonhofman.nl/metaaldetectie/index1.htmlHet oventje wat ik thuis gebruikte was een emaille oventje met automatische termostaat.(helaas defect en weg inmiddels). Deze was te stoken tot 800 graden max. gr.ton
_________________ Libertas vita carior. Tesoro Eldorado, Tesoro Tejon, Fisher CZ7a-pro.
|
| 21 dec 2009, 14:32 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
hoi veel blinkie blinkie op je site Ton, doet pijn aan m'n ogen!! en je romeinen... maar ja, smaken verschillen zeker 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 21 dec 2009, 14:58 |
|
 |
|
leonardo
|
Het is mij ook veel te schoon gemaakt zonde. 
|
| 21 dec 2009, 15:06 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 21 dec 2009, 15:37 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ok Ton bedankt voor de uitleg Maar ja een gietijzer kanon is geen munt of een fibeltje,gesp,..of ander fragiel geval,..middeleeuws of romeins,.. nog een vraag wat aan Bubbels gesteld werd,..ik doe zandstralen van ijzer,..en heb er wel ervaring mee,..fragielen voorwerpen met een straalpistool zo groot als een airbrush,..grotere vondsten met een groter pistool en ander materiaal,..je moet het op een expirimentele manier uit zoeken hoe het een en het ander in zijn werk gaat,..kan er ook niet veel over vertellen hier,..niet omdat ik dat niet kan,. maar om de redenen dat het mij klauwen vol geld heeft gekost,..en het niet te grabbel wil gooien,..het resultaat is wel verbluffend moet ik zeggen,..zelfs stempels van de maker kan je weer normaal lezen,. grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 21 dec 2009, 15:40 |
|
 |
|
leonardo
|
Okay dan.
|
| 21 dec 2009, 15:50 |
|
 |
|
Ton
|
De romeinse muntjes op mijn site daar was weinig meer aan te redden, meeste zat zelfs koperrot in. Als je ze gezien had toen ik ze vond, dan zou je zeggen niet slecht gedaan. Wel moet ik erbij vertellen dat toen ik ze 20 jaar geleden ongeveer vond, ook niet al te rot was om ze in verdunt zout-zuur, ontstopper, of misschien nog wel erger te stoppen.
Daarnaast ben ik absoluut geen romein fan, dus dan is het allemaal ook niet zo erg. Ik zou het erger vinden als ik een mooie duit zou verzieken hoe raar dat ook zal klinken voor de meeste hier.
Tegenwoordig gebruik ik rodewijn azijn, dat is een stuk milder dan citroenzuur en werkt prima. Zaak zoals al eerder aangehaald hier, is om goed te neutraliseren, eventueel uit te koken in demi water en goed te conserveren. Zolang je dat doet, heb je ook geen stofjes die doorwerken op metalen.
gr.ton
|
| 21 dec 2009, 16:33 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
n ja ton dat klopt Tegenwoordig gebruik ik rodewijn azijn, dat is een stuk milder dan citroenzuur en werkt prima. Zaak zoals al eerder aangehaald hier, is om goed te neutraliseren, eventueel uit te koken in demi water en goed te conserveren. Zolang je dat doet, heb je ook geen stofjes die doorwerken neutraliseren, is zeeeer belangrijk 
|
| 21 dec 2009, 16:39 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik heb zelf romeins ijzer uit laten gloeien zat veel vervuiling in als je het niet doet barsten ze uit elkaar in museum heb ik het wel gezien dat het ijzer weer ging bloeden
|
| 21 dec 2009, 16:43 |
|
 |
|
Ton
|
Bij ijzeroxide blijft vaak vocht gevangen, de korts ervan uitdroog klapt het idd open. Mooi voorbeeld ervan heb ik op foto wat er dan gebeurt, toevallig bij een kanon. Kan je vondst zomaar ineens een paar centimeter dunner worden ;)
wordt vervolgd !!!
gr.ton
|
| 21 dec 2009, 16:47 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
hee hoi gelukkig dat je zelf blij bent dat je je romeintjes vermoord hebt  nogmaals: smaken verschillen nu eenmaal, maar als we onze munten en voorwerpen allemaal op deze manier zouden gaan reinigen dan bleef er niet veel moois meer over je reinigt je duiten trouwens net zo rigoreus, tot ze helemaal blinken? maar die vind je dan weer wél geslaagd? laten we aub geen voorbeeld nemen aan de reinigings acties op munten welke we hier kunnen zien!! kanonnen en dergelijke zijn natuurlijk weer een ander verhaal 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 21 dec 2009, 17:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 21 dec 2009, 17:23 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha TON wees voorzichtig met jou adviezen ,en zeker als jij niet weet waar je over praat. Forumleden met archeologische vondsten zitten dit thuis te lezen ,en gaan wellicht jou adviezen overnemen en uitvoeren (en dat willen we niet) je kunt op allerlei manieren vondsten reinigen/conserveren ,maar het is de truuk om het verantwoord en veilig te doen. jou methoden zijn agressief en onverantwoord en dat wil ik de leden toch even laten weten. ook ik heb op jou site gekeken ,en ik zie daar veel voorbeelden van schone maar verknalde vondsten. overigens de afgebroken reutelaar ,is volgens mij een afgebroken stylus/schrijfstift (14-15 eeuws) ik hoop dat jij mijn reactie begrijpt gr bubba 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 21 dec 2009, 17:38 |
|
 |
|
Ton
|
Wat op mijn site staat, is maar een zeer klein gedeelte van mijn vondsten. En waar ook nog eens jaren niets aan is gedaan. Bovendien staan er nog wel meer foutjes op die site als je echt zou gaan zoeken bubba, daarnaast misschien wat beter lezen wat ik schrijf. ;) Wat schoonmaken betreft, voorwerpen uit flink bemeste akkers krijg je simpelweg niet schoon met een beetje vaseline. En daar ging volgens mij deze topic over hoe je (korsten) van duiten ed afkrijg of zie ik dat verkeerd??????
bijgevoegde foto laat overigens zien wat er gebeurt als er vocht gevangen zit in oxide.
gr.ton
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 dec 2009, 18:34 |
|
 |
|
bubba
|
ha Ton als jij uitspraken doet van ,, romeinen heb ik niet veel mee ,dus niet erg als ik ze verkloot (klinkt niet als liefhebber van bodemvondsten) verhitten van ijzer is o.k ,maar waarom koper/brons/zilver verhitten. korsten krijg je vaak met geduld weldegelijk van duiten /munten/voorwerpen af . alleen in het aller uiterste geval kun je alsnog de wat grovere methoden gebruiken ,maar weet dan wel wat je doet er staan genoeg reinigingstips in de rubriek ,en deze zijn gemaakt door mensen die al jaren ervaring hebben met het reinigen/stabaliseren/conserveren en restaureren van archeologische bodemvondsten bij sommige van hun is het zelfs hun beroep gr bubba 
|
| 21 dec 2009, 19:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
romeinen heb ik niet veel mee ,dus niet erg als ik ze verkloot (klinkt niet als liefhebber van bodemvondsten)
ik denk dat hij dat niet zo meent ik zou het ook zo kunnen zeggen het is een beetje stoere taal noem ik dat
zijn lief de gaat naar wat duiten ook wat stoer vind ik
wat wel is vind ik dat zijn dingen te schoon zijn of te veel glimmen en wat ook goed is dat bubba dat je een waaeschuwing geeft er zijn hier zoeker die pas dit doen
|
| 21 dec 2009, 20:10 |
|
 |
|
Ton
|
Mijn voorliefde gaat uit naar een hoop dingen, behalve romeins heb ik weinig mee. Daarom zul je mij ook weinig op romeinse site's zien zoeken Maar als je goed kijkt, zul je ook romeinse munten op mijn site zien die er wel degelijk goed uitzien, net als veel duiten etc. gr.ton
|
| 21 dec 2009, 20:26 |
|
 |
|
bubba
|
Ton schreef: Mijn voorliefde gaat uit naar een hoop dingen, behalve romeins heb ik weinig mee. Daarom zul je mij ook weinig op romeinse site's zien zoeken Maar als je goed kijkt, zul je ook romeinse munten op mijn site zien die er wel degelijk goed uitzien, net als veel duiten etc. gr.ton Ton , jij hebt een hele mooie site met zeer mooie vondsten. ziet er goed uit gr bub 
|
| 21 dec 2009, 20:31 |
|
 |
|
leonardo
|
Jaaa bija kerst. 
|
| 21 dec 2009, 21:01 |
|
|