|
|
Het is nu 04 maart 2026, 01:48
|
datering van deze sleutel?
| Auteur |
Bericht |
|
van Otterloo
|
 Re: datering van deze sleutel?
Je hebt zeker gelijk Mat  jou verwijzing is ook de site waar ik de foto van overgenomen heb. Excuus dat ik dat er niet bij vermelde  . Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 06 dec 2009, 01:49 |
|
 |
|
Joop
|
Vanmiddag was het zover, bezoek van Addie.... Onder genot van een paar bakjes koffie werd de sleutel onder handen genomen, hier alvast wat actie foto's.... De uitslag van het bezoek houden jullie nog tegoed van ons. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 24 dec 2009, 17:15 |
|
 |
|
Joop
|
Nog even een foto van onder de scanner. Hierop zijn wat beter de details zichtbaar.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 dec 2009, 17:17 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Voor de rest niks geheimzinnigs hoor  het uitwerken van het geheel duurt gewoon effe iets langer omdat er geen exact vergelijkingsmateriaal aanwezig is. Het waren de kleine details die ertoe geleid hebben dat we nu vrijwel zeker weten( 99,9 % ) hoe deze fraaie sleutel er ooit heeft uitgezien. Wat de juiste datering betreft, zal het hopelijk naar de hand van de nieuwe foto's duidelijk worden. Het is in ieder geval anders dan tot nu toe aangenomen. Grt, Addie.
|
| 24 dec 2009, 22:47 |
|
 |
|
Joop
|
Hierbij de reconstructie van de sleutel. Het woord is aan Addie om meer te vertellen over de vorm van deze sleutel en de datering.
|
| 25 dec 2009, 18:16 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
tjonge wat is die addie kaal geworden zeg.. gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 25 dec 2009, 22:34 |
|
 |
|
van Otterloo
|
bubba schreef: tjonge wat is die addie kaal geworden zeg.. gr bub  Tja jongen,maar als ik me niet elke dag scheer,hangt het op het eind van de week weer op m'n schouders  . ,,de sleutel van Joop,, Na bestudering met de loupe werd duidelijk dat de vorm van deze sleutel totaal anders geweest moet zijn. Er zit namelijk een breukvlak in het overgebleven deel van de steel. Door goed naar de overgebleven contouren te kijken, konden we samen een reconstructie van de oorspronkelijke baard uittekenen. Ik ben daarna thuis in de boeken gedoken en heb een aantal vergelijkbare sleutels bekeken waarbij duidelijk werd dat dit type sleutel op z'n vroegst als 8e eeuw is terug te vinden. Toch heb ik het vermoeden dat deze sleutel iets ouder zou kunnen zijn omdat de sleutelgreep in vorm en uitvoering sterk naar het Romeinse neigt. Echter de vorm van de baard laat zien dat het beslist geen Romeins kan zijn. De kruisvorm in de baard staat symbool voor het Christendom en dat kwam in het rivierengebied onder invloed van het Frankische en Merovingische rijk op gang. Er zit dus een mogelijk tijdsgat van ruim twee in de juiste datering van deze sleutel. Om het verhaal niet nog ingewikkelder te maken is er ook het vraagstuk over de uitvoering van het bijbehorende slot. Ook hierover heb ik met Joop van gedachten gewisseld. We hebben bestaande theorieën doorgenomen en zijn tot het opmerkelijke resultaat gekomen dat dergelijke sleutels alleen gebruikt konden worden voor zogenaamde bussloten.Hierover later meer. Grt, Addie.
|
| 26 dec 2009, 00:10 |
|
 |
|
Joop
|
Hoi Addie, op de valreep nog even complimenten voor je speurwerk, ik ben er zeer gelukkig mee PS. wie verplaatst naar karolingisch?
|
| 26 dec 2009, 09:55 |
|
 |
|
bubba
|
in het boek bennets staan deze 
|
| 26 dec 2009, 22:02 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Ja,mooie foto's bub.De linker sleutel is inderdaad vergelijkbaar met de sleutel van Joop.De andere is 15e eeuw.Deze sleutel heeft een centreergedeelte en is in gebruik net even anders geweest. Grt, Addie.
|
| 26 dec 2009, 22:50 |
|
 |
|
bubba
|
van Otterloo schreef: Ja,mooie foto's bub.De linker sleutel is inderdaad vergelijkbaar met de sleutel van Joop.De andere is 15e eeuw.Deze sleutel heeft een centreergedeelte en is in gebruik net even anders geweest. Grt, Addie. ha Addie de linker sleutel is (in het boek) gedateerd na de 10 eeuw (11-12 eeuw) gr bub 
|
| 27 dec 2009, 12:57 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi Bub, ja,dat klopt helemaal, maar dit type sleutel is in vergelijkbare uitvoeringen ongeveer tot in de 15e eeuw in gebruik gebleven. Het gaat er nu alleen nog maar om in welk tijdsbeeld de sleutel van Joop te plaatsen is. Het is in ieder geval zeker Karolingisch,maar mogelijk nog iets vroeger. Grt, Addie.
|
| 28 dec 2009, 00:58 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Ondanks ik er goed naar gekeken heb,moet ik mijn veronderstelling bij de datering van deze schitterende sleutel van Joop toch bijstellen.Het is ook geen makkelijk exemplaar,de vorm komt in veel eeuwen voor en het zijn enkele details waardoor ik nu denk te weten uit welke periode hij werkelijk afkomstig is.Het gaat met name om de drie puntige uitsteeksels.Ondanks deze ook wel eerder voorkomen,zijn ze dan groter van formaat.Het meest herkenbare zijn de twee kleine inkepingen links en rechts onder.In combinatie met de vorm van de getekende baard,zou deze sleutel perfect in de 11e eeuw passen.Het is een behoorlijk tijdverschil Joop,maar je bent er gelukkig niet minder blij mee. Enkele voorbeelden toegevoegd om dergelijke inkepingen aan te geven.Het andere voorbeeld is de vergelijkbare vorm van het bovenstuk,dit exemplaar dateert echter wel uit de Karolingische periode. Had Johan dus toch gelijk!!!!!! Onze sleutelBub Grt, Addie  .
|
| 28 dec 2010, 23:55 |
|
 |
|
Joop
|
Goed gedaan Johan en Addie Zijn julliie het uiteindelijk toch met elkaar eens geworden 
|
| 29 dec 2010, 09:21 |
|
 |
|
bubba
|
van Otterloo schreef: Ondanks ik er goed naar gekeken heb,moet ik mijn veronderstelling bij de datering van deze schitterende sleutel van Joop toch bijstellen.Het is ook geen makkelijk exemplaar,de vorm komt in veel eeuwen voor en het zijn enkele details waardoor ik nu denk te weten uit welke periode hij werkelijk afkomstig is.Het gaat met name om de drie puntige uitsteeksels.Ondanks deze ook wel eerder voorkomen,zijn ze dan groter van formaat.Het meest herkenbare zijn de twee kleine inkepingen links en rechts onder.In combinatie met de vorm van de getekende baard,zou deze sleutel perfect in de 11e eeuw passen.Het is een behoorlijk tijdverschil Joop,maar je bent er gelukkig niet minder blij mee. Enkele voorbeelden toegevoegd om dergelijke inkepingen aan te geven.Het andere voorbeeld is de vergelijkbare vorm van het bovenstuk,dit exemplaar dateert echter wel uit de Karolingische periode. Had Johan dus toch gelijk!!!!!! Onze sleutelBub :lol: Grt, Addie  . oh oh wat klinkt dat toch lekerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr , uit jou mond Addie 
|
| 30 dec 2010, 21:49 |
|
|