Logo
Het is nu 03 maart 2026, 19:11

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 White's XLT 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht White's XLT
Hallo,

Ik ben op zoek naar een detector, en nu kon ik hier en op andere fora vrij weinig vinden over de White's XLT.
Graag zou ik daarom ook wat meer informatie willen hebben, en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen!
(Ter info, ik kan voor relatief weinig een XLT uit 96 aanschaffen)

Mijn targets zijn Akkers, bospaden en misschien later ook stortplaatsen.

Ik begreep dat deze detector een boel in te stellen had, en dat er een hoop 'pro' opties opzitten,
Nu ben ik na al een hele poos eigenlijk niet meer met detectie bezig geweest.
En eigenlijk nog nooit echt serieus, mijn eerste detector was zo'n goedkoop prul wat eigenlijk alles vond, zo' n 10 jaar terug

Maar ik ben van plan om er dagelijks, in ieder geval ieder weekend (bij mooi weer) te mee gaan zoeken, dus het moet wel een sterk apparaat zijn.

Graat wat tips

27 jun 2008, 10:55
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: White's XLT
Hoi Johan

minelab explorer II of se :03 met een 8" DD schijf en een 5" concentric sunray schijfje
Op het stort eerst alles afzoeken met het 8" schijfje, daarna met het 5" schijfje en wil je daarna nog wat vondsten doen koop je er een tesoro Lobo bij :07 wel dat is mijn ervaringen op het stort waar ik honderden romeinse vondsten opgegraven heb :03
Op de akker heb ik altijd gezocht met het 8" dd schijfje.
Die standaard schotel vind ik echt te groot ivm vondsten die gemaskeerd worden door ijzer dat in de grond zit en het gewicht, met die kleinere schijfjes is de explorer echt niet zwaar meer :03
Wel dat zijn mijn bevindingen :07

groeten
oct

27 jun 2008, 11:11
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik weet inmiddels dat de SE en de Explorer 2 het beste zijn.
Maar ik heb niet de 900 euro's er voor liggen, heb ook nog een huis een een auto die ik moet bekostigen :P

Toch bedankt voor je reply Octavianvs

27 jun 2008, 11:39
Profiel

Antwoord met een citaat
Met de Laser rapier heb ik vroeger ook mooie resultaten behaald deze is superlicht en minder duur. :03

groeten
oct

27 jun 2008, 11:48
Profiel

Antwoord met een citaat
Octavianvs schreef:
Met de Laser rapier heb ik vroeger ook mooie resultaten behaald deze is superlicht en minder duur. :03

groeten
oct

Minder duur dan de XLT die ik voor ong. 300 over kan nemen? :)
Er zit een nieuwe zoekschijf onder.

Ik heb ook al een goldmaxx gezien, maar die kost me 150 meer dan de XLT.
En ik heb goeie referenties gelezen van de XLT, echter ben ik niet zeker van de vele instelmogelijkheden.
Wel vind ik het prettig dat er een automatische grondbalans op zit.

27 jun 2008, 11:53
Profiel

Antwoord met een citaat
een xlt uit 1996 :shock:
man man toch
voor dat geld moet je toch al een redelijke tesoro kunnen vinden
kijk maar even rond het staat er vol van
Ga naar marktplaats en dan tesoro intikken dan hoef je niet met een bejaard toestel op stap te gaan. :07
groeten
oct

27 jun 2008, 13:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Johan schreef:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een detector, en nu kon ik hier en op andere fora vrij weinig vinden over de White's XLT.
Graag zou ik daarom ook wat meer informatie willen hebben, en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen!
(Ter info, ik kan voor relatief weinig een XLT uit 96 aanschaffen)

Mijn targets zijn Akkers, bospaden en misschien later ook stortplaatsen.

Ik begreep dat deze detector een boel in te stellen had, en dat er een hoop 'pro' opties opzitten,
Nu ben ik na al een hele poos eigenlijk niet meer met detectie bezig geweest.
En eigenlijk nog nooit echt serieus, mijn eerste detector was zo'n goedkoop prul wat eigenlijk alles vond, zo' n 10 jaar terug

Maar ik ben van plan om er dagelijks, in ieder geval ieder weekend (bij mooi weer) te mee gaan zoeken, dus het moet wel een sterk apparaat zijn.

Graat wat tips

Hey Johan,

Ik zal zeggen begin er niet aan. Ga iets anders doen!!!!! Deze hobby is zwaar verslavend. Als je er eenmaal mee begint kan je er niet meer mee stoppen. Een scheiding is onvermijdelijk(tenzij je een vrouw hebt zoals regilio tuur. Eerst helemaal in mekaar stompen voordat je weggaat) Dan zijn ze meestal wel tam,en kun je daarna lekker gaan zoeken. Maar ook dit houd een keer op.Ze zal uiteindelijk van je gaan scheiden.

Je hebt ook vrouwen die altijd zeggen,ga jij maar lekker zoeken hoor schatje. Voor deze vrouwen moet je ook uitkijken hoor!!! Als jij weg bent,gaan ze vreemd bij de vleet! En iedereen nu maar denken waarom ze altijd zonder problemen mogen gaan zoeken,whahahahahahah...

Dan zijn er nog een paar ziektes die je kunt oplopen zoals, Detectorritis(dwz.detectorarm,detectorschouder,detector rug,detectorpols,of een detector depressie) Dit zijn allen vervelende ziekte beelden die moeilijk zijn te genezen.

De vondsten zijn allemaal slecht van kwaliteit,alles wat je vind is rot! En dan is er zo veel concurentie,een ander is je altijd voor geweest.
Ik zou zeggen,ga lekker dammen of zo. :07 :07 :07

Nee hoor. Het is alleen jammer dat je toen de tijd niet hebt doorgezet. Dan had je nu al een vitrinne vol gehad met allerlei mooie vondsten.
Maar!?!?....het is natuurlijk nooit te laat om te gaan zoeken,er ligt nog een hoop op je te wachten.

Ik zou zeggen. Heel veel geluk gewenst met deze geweldigge hobby.
En we horen graag van je op dit forum.

Dagobert

27 jun 2008, 13:35

Antwoord met een citaat
Jongens bedankt voor de feedback ;)

Inmiddels loop ik tegen de 30 jaar aan, en wil het nu serieus gaan oppakken inderdaad,
wat betreft de eventuele consequenties ben ik niet bang hehe, inmiddels weer lekker vrijgezel, en tijd genoeg.
Hoe zit het trouwens met bezaaingen, akkers, ik bedoel, wanneer zijn ze normaal gesproken toegankelijk voor mensen zoals wij.

En een Tesoro.. Ik weet nog een Eldorado staan voor ongeveer hetzelfde bedrag.
Ik zag op een testforum van Metaaldetectie Bijeenkomst Limburg een uitvoerige test met de 'oude' metalen variant van de Eldorado.
Echter geen test van de nieuwe 'plastice' variant.

Denk je dat de nieuwe net zo goed is als de oude?
Anders dan ga ik uit van jullie advies, en ga ik voor de 'nieuwe' eldorado.

Groeten Johan

27 jun 2008, 14:20
Profiel
Antwoord met een citaat
Over de detector kan ik je niets vertellen, akkers wel. De meeste zijn nu weer ingezaaid September gaan de gewassen er weer af, dan mag het weer. Probeer ook eens nieuwbouw lokaties of een leuke stort te vinden...welk stuk van het land woon je?

27 jun 2008, 14:45

Antwoord met een citaat
Bij den bosch.

ik wil me ook bezig houden met het zoeken in oude bosgebieden.
Met name onder den bosch, bij vught zijn oude fortplaatsen die me wel interesseren.

Tevens is dat hele gebied wel interessant volgens mij, rondom vught / den bosch / boxtel en ooirschot tot en met waalwijk

Overigens wil ik niet zoeken naar militia, of hoe dat hier ook genoemd wordt, maar meer met romeinse / middeleeuwse / tot 1800 vondsten.

27 jun 2008, 15:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Johan schreef:
Bij den bosch.

ik wil me ook bezig houden met het zoeken in oude bosgebieden.
Met name onder den bosch, bij vught zijn oude fortplaatsen die me wel interesseren.

Tevens is dat hele gebied wel interessant volgens mij, rondom vught / den bosch / boxtel en ooirschot tot en met waalwijk

Overigens wil ik niet zoeken naar militia, of hoe dat hier ook genoemd wordt, maar meer met romeinse / middeleeuwse / tot 1800 vondsten.

Nou Nou,Johan,

Je wilt gelijk de krenten uit de pap lees ik. Romeins/middeleeuws. Daar zou je toch goed je huiswerk moeten maken om zulke akkers te vinden.
Maar dat maakt niet uit. Waar een wil is ,is een weg. De binnenstad van Den Bosche is heel interessant. Als er geen detectorverbod is tenminste. In het bos vind je meestal niet zo veel. Dit komt omdat er veel bladeren vallen en dat geeft een dik pak hummus. De oude vondsten liggen dan te diep onder het oppervlak. Op paden is wel oke,maar ook die zijn vaak opgevuld met nieuwe grond waar je alleen maar rommel in vind.

Ik zou voor akkers en weilanden gaan. En stort in buiten de binnenstad. Tesoro zou hierin heel goed scoren.

Heb eventueel nog een Tesoro Cortes te koop als je interesse hebt? Deze detector is allrount in te zetten.

Dagobert

27 jun 2008, 15:15

Antwoord met een citaat
Dagobert, bedankt voor je info :)

Ik ben al zeker twee maanden bezig met inventariseren en studeren van oude data, kaarten en documentatie van 1200 tot eind 1800, dus maak je maar geen zorgen ;)
Misschien dat ik nog verder ga met de romeinse nederzettingen, maar daar is redelijk beperkte informatie over te verkrijgen.

Door middel van het nationaal archief, oude atlassen en historische documenten krijg je een aardige indruk van wat er zich destijds heeft afgespeelt.
En in combinatie met google earth kun je deze heel goed combineren.

Verder heb ik geschiedenis en archeologie bijzonder interessant gevonden, al vanaf mijn 10e jaar of zo.

Dus, nu wordt het tijd om serieus te worden, en zelf zaken te gaan documenteren.

Maar even over jouw detector, wat vraag je er voor?
Je weet ongeveer wat m'n budget is hoop ik, na aanleiding van de voorgaande berichten ;)

Edit: wie kan mij trouwens vertellen waar er bijvoorbeeld NIET gezocht mag worden?
Is daar een speciale site voor? Of moet ik hiervoor naar het gemeente huis?

Grtz

27 jun 2008, 15:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]