Logo
Het is nu 03 maart 2026, 18:34

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Goud of elektron 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Goud of elektron
Wanneer is er sprake van een gouden munt en wanneer van elektron.
Als ik lees dat een gouden stater van de eburonen maar 50 procent goud bevat, dan is dit eigenlijk toch geen gouden munt. Of ben ik daarin verkeerd?

16 jan 2010, 15:35
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud of elektron
Vanaf 585% spreek je over goud. dus 585 op 1000.
In Duitsland vinden ze 333% nog goud. Dus 333 op 1000.

Dagobert

16 jan 2010, 18:03

Antwoord met een citaat
Ha die Rob,..

Electron is een legering die zo word gevonden,..en bevat goud en zilver

wil je weten hoeveel goud er inzit zal je het moeten testen,.

het klopt wat Gerard verteld je hebt 333/1000,..585/1000,..750/1000,In Nederland mag men 22 karaat, 18 karaat en 14 karaat goud 'goud' noemen. 9 Karaat goud, zoals we in Engeland veel tegenkomen, mag in Nederland geen goud worden genoemd,..en zo is het ook met het Duitse 333,.

dan heb je nog wit goud 700/1000????(maar ik doe het zo uit mijn hoofd)

grt Bert

16 jan 2010, 20:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Bertoninus schreef:
Ha die Rob,..

Electron is een legering die zo word gevonden,..en bevat goud en zilver

wil je weten hoeveel goud er inzit zal je het moeten testen,.

het klopt wat Gerard verteld je hebt 333/1000,..585/1000,..750/1000,In Nederland mag men 22 karaat, 18 karaat en 14 karaat goud 'goud' noemen. 9 Karaat goud, zoals we in Engeland veel tegenkomen, mag in Nederland geen goud worden genoemd,..en zo is het ook met het Duitse 333,.

dan heb je nog wit goud 700/1000????(maar ik doe het zo uit mijn hoofd)

grt Bert

http://www.jinenkan-gent.be/fotogals/1numismatiek.htm

Hier staat het volgende te lezen,

Bij de Eburonenmunten hebben we twee klassen. KL I bestaat uit gemiddeld 50% koper, ongeveer 25% goud en 25% zilver. KL II bestaat uit gemiddeld 60% koper, 25 % goud en 15% zilver. Niet alleen de samenstelling was bij de twee klassen anders ook het gewicht en de grootte verschilde. KL I woog tussen 5,50 en 5,85 g., KL II woog tussen 5,20 en 5,49 g. Blijkbaar waren dit de standaardgewichten.
De grootte van een KL I – munt was tussen 14 -16 mm en KL II was ongeveer 14,5 mm groot
.

Klopt dit?

Ook dit nog gevonden,
De Lydiërs vonden het electrum in de rivier de Paktolos, die vlak langs de hoofdstad Sardes stroomde. Door het rivierzand met veel water uit te wassen, bleven de zwaardere electrumkorreltjes achter. De samenstelling was niet overal hetzelfde. Het goudgehalte schommelde tussen de veertig en zestig procent, waardoor de waarde van de munten moeilijk te controleren was

Moeten wij hieruit besluiten dat de kelten geen elektron munten hadden, maar dat ze de legering zelf samenstelden? En dat we ze dan ook geen elektron munten mogen noemen?

16 jan 2010, 23:10

Antwoord met een citaat
Ha die Rob,..

hier klop iets niet,..de klasse van de munten worden bepaald
door het gewicht,.ik laat je hier een voorbeeld zien van een willekeurige munt,.ja dan kan je natuurlijk zeggen hoe meer goud hoe zwaarder dat klopt natuurlijk

je ziet het zelf het gaat op gewicht,... :yh

grt bert

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 jan 2010, 23:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Ja we waren gelijk aan het slingeren :lol:

maar wat ik er van weet,.. is dat de kelten zeker weten electron hadden,.

ik kan je zo een voorbeeld laten zien van een keltische ketel,..van electron,..met de nodige bijvondsten,.. ook van electron,..

trouwens de munten worden in alle boeken beschreven als electron munten,.. :yh vraag maar eens aan Rina,..bosuil :lol:

grt Bert

16 jan 2010, 23:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Bertoninus schreef:
Ha die Rob,..

hier klop iets niet,..de klasse van de munten worden bepaald
door het gewicht,.ik laat je hier een voorbeeld zien van een willekeurige munt,.ja dan kan je natuurlijk zeggen hoe meer goud hoe zwaarder dat klopt natuurlijk

je ziet het zelf het gaat op gewicht,... :yh

grt bert

Ben ik niet met je eens slingeraap. Klasse I en II worden bepaald door de tekening.
Lees het volgende:
De voorzijde van beide klassen (I en II) dragen een abstract figuur. Zo zien we bij KL I een triskeles met links draaiende armen, waarvan één arm eindigt op een uitgerekte driehoek. De twee andere armen eindigen op een bolletje. De keerzijde toont een paard in galop naar links gekeerd. Hierboven bevinden zich drie bolletjes die in een driehoek geplaatst zijn. Eén bolletje bevindt zich voor het paard. Een ander bevindt zich erboven. De KL II verschilt niet zoveel van KL I, het verschil is te zien op de keerzijde boven het paard bevinden zich vier bolletjes en een kruisje. Ook het hoofd van beide paardjes verschilt lichtjes. Tevens wordt in sommige literatuur nog een variant beschreven van KL I deze verschilt doordat er op de voorzijde een soort V in plaats van de uitgerekte driehoek staat.
De Eburonenstaters vertonen geen zijkant. Het zijn geen platte munten maar bolle schoteltjes

17 jan 2010, 00:30
Antwoord met een citaat
Bertoninus schreef:
Ja we waren gelijk aan het slingeren :lol:

maar wat ik er van weet,.. is dat de kelten zeker weten electron hadden,.

ik kan je zo een voorbeeld laten zien van een keltische ketel,..van electron,..met de nodige bijvondsten,.. ook van electron,..

trouwens de munten worden in alle boeken beschreven als electron munten,.. :yh vraag maar eens aan Rina,..bosuil :lol:

grt Bert

En wat zeg je dan over de samenstelling van de legering? Bij 25 procent goud kan je toch niet spreken van een gouden munt.

17 jan 2010, 00:32
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Ben ik niet met je eens slingeraap. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

jee een goud aap

17 jan 2010, 00:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]