|
|
Het is nu 03 maart 2026, 09:59
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Zilveren penning of munt?
| Auteur |
Bericht |
|
Annelies
|
 Zilveren penning of munt?
Diameter: 26mm Gewicht (massa): Materiaal: zilver
Deze zilveren penning of munt heb ik in Noord Holland gevonden. Op de ene kant staat in het midden een soort harp? En de volgende letters in de rand: ?rgatdv?dissipentvr.im??c??ekv
En op de andere kant de letters: br???iaco??????angscoi??????
Heeft iemand enig idee wat het is en welke periode?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 14 feb 2010, 17:54 |
|
 |
|
dagobert
|
 Re: Zilveren penning of munt?
Lijkt mij een Ierse munt?
Dagobert
|
| 14 feb 2010, 18:00 |
|
 |
|
Maurits
|
Hoi Annelies, de munt kan iets schoner...citroensap verdunnen met een beetje water kan al helpen. Wel voorzichtig zijn want munten van dit formaat breken snel. Ik kan je helaas niet helpen met een determinatie.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 14 feb 2010, 19:38 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
welkom Annelies 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 feb 2010, 19:43 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
dagobert schreef: Lijkt mij een Ierse munt?
Dagobert zeker in die richting ik kan de tekst niet goed lezen ,maar denk dat deze in de buurt komt IRELAND. James I, 1603-1626.
Shilling, (1603-1625). Mm Escallop. Fourth bust r. in circle. Rv. Crowned harp. S.6516.gr bubba bron = coinarchives
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 14 feb 2010, 21:54 |
|
 |
|
Maurits
|
Strakke det Bubba...had ook gezocht maar jij hebt em!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 14 feb 2010, 21:57 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
deze is beter IRELAND. James I. AR Shilling. First coinage 1603-1604, martlett issue.
IRELAND. James I. AR Shilling (4.56 g). First coinage 1603-1604, martlett issue. Crowned bust right; martlett / Crowned harp; martlett. SCSI 6513. gr bubba bron= vcoins
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 14 feb 2010, 21:59 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Erg mooie munt  en evenzo mooie determinatie 
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 15 feb 2010, 00:11 |
|
 |
|
Annelies
|
Jeetje wat zijn jullie snel met determineren!! En wat een prachtige foto's!! Ik zal zeker nog een beetje citroensap proberen al heb ik het al wel met citric kristallen geprobeerd. 
|
| 16 feb 2010, 21:39 |
|
 |
|
dagobert
|
Annelies schreef: Jeetje wat zijn jullie snel met determineren!! En wat een prachtige foto's!! Ik zal zeker nog een beetje citroensap proberen al heb ik het al wel met citric kristallen geprobeerd.  Dtm was er al een uur na het plaatsen. Kijk,........dat is nou bodemvondstenwereld Als je meer info over jouw munt wil?? Geef even een reactie?? Dagobert
|
| 16 feb 2010, 21:41 |
|
 |
|
dagobert
|
Nou weet je?? Hierbij dan:
De Ierse harp
De harp is een cláirseach, de traditionele Ierse harp. Deze is al sinds de 13e eeuw een Iers symbool[1] en werd door de koningen John en Edward I al op munten gebruikt. Soms wordt ernaar verwezen als de harp van Brian Boru, Hoge Koning van Ierland (zie onder Harp van Brian Boru).
De harp werd door de Ierse Vrijstaat als staatsembleem gekozen en op het grootzegel van de Ierse Vrijstaat geplaatst. Nadat de Ierse Grondwet werd aangenomen bleef de harp het nationale symbool. Het huidige wapen werd officieel vastgelegd op 9 november 1945. Het Royal Coat of Arms van het Verenigd Koninkrijk toont in het derde kwartier de Ierse harp Harp van Brian Boru op een Ierse munt van €1
De afbeelding van de harp staat op Ierse munten, paspoorten en officiële staatsdocumenten. Ze staat ook centraal op de zegels van de president, de Taoiseach, de Tánaiste, ministers en andere bestuurders. Het bekende Ierse bier Guinness gebruikt ook een harp in het logo van het bedrijf, maar in spiegelbeeld, en er wordt ook een bier gebrouwen dat Harp heet.
Dagobert
|
| 16 feb 2010, 21:42 |
|
 |
|
speerpunt
|
Super mooi Groetjes Rob
|
| 16 feb 2010, 23:21 |