Logo
Het is nu 03 jun 2026, 21:52

Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Gouden munten Thread. Plaats hier je gouden munt 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
 Gouden munten Thread. Plaats hier je gouden munt
Beste medezoekers,

Na de topvondsten thread dacht ik bij mezelf,.....waarom geen gouden munten thread.

Daarom plaats ik bij deze mijn eerste gouden munt. Met uiteraard het verhaal erbij over die eerste gouden munt.

Het was ongeveer 11 jaar geleden op mijn verjaardag. Ik zou gewoon gaan zoeken want ik vierde mijn verjaardag een paar dagen later in die week. Toch kreeg ik mijn vrouwtje en zoontje op bed met natuurlijk de gebruikelijke cadeau,s.
Wat ik van mijn vrouw had gekregen weet ik helaas niet meer(11 jaar geleden :-? ). Maar wat ik van mijn zoontje kreeg vergeet ik nooit meer. Ik kreeg van hem een nieuwe pet,een gelukspet zoals hij zelf zei.

Nadat ik bij mijn vaste stek was aangekomen(in het water) ging ik snel mijn detector uit laten want ik had nu immers een gelukspet op. Ik zocht er al een heel jaar en de room was van de melk af. Het was nog hier en daar een signaaltje en vaak nog heel diep.
Ik besloot om maar is een heel eind van de kant te gaan zoeken waar zo goed als geen stenen en kiezelstenen meer lagen(hierin bevinden zich de vondsten over het algemeen). Ik ging dus verder van de kant met een zandbodem als zoek terrein.
Op een gegeven moment kreeg ik een heel flauw signaaltje die eigenlijk de moeite niet waard was om op te graven,maar dit deed ik toch omdat er al vele mooie vondsten gedaan waren.
Ik denk(naar gevoel natuurlijk) dat ik al een halve meter diep zat toen ik het voorwerp in mijn waadschep had liggen. Ik keek in mijn waadschep en tot mijn verbazing zag ik een gouden munt glinsteren in de ochtendzon.

Wow!! Mijn eerste gouden munt,dacht ik. Mijn dag kon niet meer stuk,en dacht meteen aan mijn gelukspet. En ook nog eens op mijn verjaardag :oooo :oooo :oooo :oooo

Dit was mijn verhaal achter de gouden munt.
De gouden munt is een goudgulden van Utrecht uit 1433

Ik zal in deze thread nog meer gouden munten plaatsen met een leuk verhaaltje erbij. Maar laat eerst de eer aan een ander over.

Ik ben benieuwd naar de leuke verhalen en foto,s van een gouden munt(en)

Dagobert

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door dagobert op 25 feb 2010, 23:07, in totaal 1 keer bewerkt

25 feb 2010, 21:35

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gouden munten Thread. Plaats hier je gouden munt
Het is al bijna weer een jaar geleden, op 16 april om precies te zijn. De alphense stort ligt nog vers in het geheugen van Hannibal, de Ed en mij en nog van een aantal andere trouwe alphenzoekers. Omdat het zoeken toch in ons bloed zit, trekken we er trouw elke zaterdag op uit. De akkers in onze omgeving zijn al kaal geplukt door ons en wie weet nog meer. Maar toch ....je weet maar nooit!!! Han en ik rijden langs de ons bekende stekkies. De boeren zijn ook weer uit hun "winterslaap" en zien de lente weer aankomen. Ploegen, ploegen en nog eens ploegen. Er zijn ook al akkers ingezaaid, dus daar kunnen en mogen we niet meer op. Na enig rondrijden en twijvelen besluiten Han en ik de juiste akker gevonden te hebben. Dit is ons akkertje van vandaag. Hij is wel geploegd en ook lastig begaanbaar, maar beter iets dan niets... We zijn er klaar voor en lopen gebroederlijk de akker op...... Han pakt de rechterkant en ik loop langzaam naar het midden. Na zo'n vijftig meter zie ik in de verte een mooi rond wit voorwerp liggen. Daar moet ik maar eens langzaam naar toe lopen, denk ik, misschien wel een speelschijfje of iets dergelijks.... Ik kom dichterbij en zie de kleur veranderen in de bekende kleur van een vijtigeurocent.....zeker uit de tractor getrilt, hoor ik me nog denken. Een paar stappen en ik kan hem oprapen. Achteloos raap ik haar op in de veronderstelling dat mijn gedachten goed waren......He geen euromunt?? Ik wrijf de aarde van de munt en er komt een wapen tevoorschijn....draai hem om...en ik zie een "franse kop". Even is het stil......Han loopt zo'n twintig meter van me van daan. Zonder dat ik het besef roep ik: "Han volgens mij heb ik goud!!!!""
De eerste reactie die ik hoorde was een droge "Ja hoor".
Voordat ik het wist stond ik bij m'n trouwe zoekmaat. De verse munt verdween vrijwel direct in zijn hand. "Ja, dat is GOUD". "Weet je het zeker?" vroeg ik om al mijn twijvels weg te nemen. "Tuurlijk, gefeliciteerd man!!!!"
De schouderkloppen vlogen om mijn oren en mijn hart voelde ik kloppen, alsof hij mij ook wilde feliciteren.
Tjonge wat een heerlijk gevoel!!! De rest van de dag was een lange roes, een heerlijke roes. Ik kon alleen nog maar zingen op die akker, zingen en nog meer zingen. De tekst: "It's a beautifull day!!!, It's a beautifull day en dat nog duizend keer "It's a beautifull day".
Ik denk dat Han me nog nooit zo gelukkig heeft gezien en ik hoop dat hij er ook van heeft genoten.
Daarna natuurlijk het showen van de gouden rakker thuis, en aan iedereen die het wilde zien en ook aan de mensen die het niet wilden zien...
Ook m'n eerste gouden munt gelijk geplaatst op dit fantastische forum, met alle welgemeende felicitaties vandien. Nog een paar dagen nafeesten dus...

Ik hoop dat vele zoekers dit minimaal een keer in hun zoekcarriere mogen ervaren. Het is zo lekker :ppp :ppp :ppp en dat gun ik jullie allemaal!!

:oo Willem vd Akker

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door willem vd akker op 25 feb 2010, 23:02, in totaal 3 keer bewerkt

25 feb 2010, 22:44
Profiel
Antwoord met een citaat
Dat is een mooi verhaal met een nog mooiere gouden munt.

Bedankt voor het plaatsen :10 :10

Dagobert

25 feb 2010, 22:49

Antwoord met een citaat
dagobert schreef:

Dagobert

Ben ik de enige die de munt niet ziet van Willem :yh :yh :yh :yh

25 feb 2010, 22:50
Profiel
Antwoord met een citaat
Hans1971 schreef:
dagobert schreef:

Dagobert

Dat zal dan wel??? :06 :06 :06 Ik kan je vertellen,..........het is een hele mooie :oooo :oooo :oooo

Dagobert

25 feb 2010, 22:56

Antwoord met een citaat
dagobert schreef:
Hans1971 schreef:
dagobert schreef:

Dagobert

Dat zal dan wel??? :06 :06 :06 Ik kan je vertellen,..........het is een hele mooie :oooo :oooo :oooo

Dagobert

Ja, nu zie ik hem wel. Idd een mooie.
Ga zo door met dit topic en laat me kwijlen :ppp :ppp

25 feb 2010, 23:03
Profiel

Antwoord met een citaat
He Jan Willem,
Ik dacht dat je alleen het liedje, Ik ben vandaag zo vrolijk zo vrolijk zo vrolijk ik ben vandaag zo vrolijk zo VROLIJK was ik nooit, kende :?: :?:
In iedergeval het is een prachtige munt. Trouwens die van jou Dagobert is ook om te zoenen :07

Groeten Hylke

25 feb 2010, 23:05
Profiel

Antwoord met een citaat
hylke schreef:
He Jan Willem,
Ik dacht dat je alleen het liedje, Ik ben vandaag zo vrolijk zo vrolijk zo vrolijk ik ben vandaag zo vrolijk zo VROLIJK was ik nooit, kende :?: :?:

Groeten Hylke

Die van Alfred Jodocus kwak zing ik als ik zilver heb :07

Nou ja zingen :lol: :lol: :lol:

:oo Willem vd Akker

25 feb 2010, 23:29
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik had hem nog niet gezien top hoor!! :ppp
:06 En dan tegen mij zeggen dat je alleen maar slechte kwaliteit duiten vindt. :01
Van mijn kant alsnog gefeliciteerd. :10

:sd

26 feb 2010, 00:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Het is weer weekeind mensen. Dus plaatsen die gouden munt(en).

Dagobert

26 feb 2010, 18:33
penningmeester

Antwoord met een citaat
leuk dago :goezo: :goezo: , deze is van 2009.

gr.joppie.

26 feb 2010, 20:11
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Ik heb nog nooit een gouden munt gevonden, maar ga mijn best doen. :10

26 feb 2010, 20:13
Profiel

Antwoord met een citaat
Joppie, waar is het zoekverhaal over deze prachtige munt :ppp :ppp :ppp

:sd Willem vd Akker

26 feb 2010, 21:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Mijn eerste gouden munt heb ik gevonden op 1 april, ik geloof in 1997.
Het was op een akker waar ik al veel duiten had gevonden, maar verder amper voorwerpen. Dus eigenlijk niet zo'n heel interessant veldje. Ik had iemand die dag mee om eens te laten zien wat de hobby inhield. Die man was blij met elke spijker of wat ie ook vond. Na een paar uur had ik het wel bekeken en ben ik een tijd gestopt met zoeken. Omdat het hem nog niet ging vervelen ben ik toch maar weer even gaan zoeken. Op een bepaald moment had ik na een signaal en een keer spitten opeens een grote gouden munt in handen.
Het eureka gevoel was zo groot dat voor mijn gevoel tijdelijk mijn lichaam heb verlaten. Het was voor mij de ultieme vondst na al die jaren zoeken.
In mijn ogen was de munt ook helemaal puntgaaf. Achteraf bleek dit helemaal niet zo te zijn. Net zoiets als bij verliefdheid of bij de geboorte van je kinderen denk ik. De munt was behoorlijk gekreukeld. Het leuke van de munt is dat het een plug heeft. Dit houdt in dat er een gat in heeft gezeten, waarschijnlijk om er een sierraad van te maken, maar dat de munt later weer hersteld is als betaalmiddel. Deze plug is van iets minder zuiver goud dan de munt zelf.
Het is een gouden ecu uit de 16e eeuw.

Ik was natuurlijk dolblij dat ik mijn eerste gouden munt gevonden had maar omdat het op 1 april was viel het niet mee om het met iemand te delen. Gelukkig kon ik 'm ook aan een aantal mensen tonen en dan geloofden ze het ook.
Jaren later heb ik een mooie (niet gekreukelde) gouden ecu gevonden die net iets ouder is.
Daar zal ik ook wat over schrijven... :dansenderomein:

26 feb 2010, 21:19
Profiel

Antwoord met een citaat
Ceesou schreef:
Ik heb nog nooit een gouden munt gevonden, maar ga mijn best doen. :10

geldt ook voor mij :schildzwaard:

gr ed :sd

26 feb 2010, 22:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Willem ik ken (bijna) het gevoel en de akker....

Citaat:
Ik kon alleen nog maar zingen op die akker, zingen en nog meer zingen. De tekst: "It's a beautifull day!!!, It's a beautifull day en dat nog duizend keer "It's a beautifull day".

Een liedje dat ken ik ook...meestal is dat "raindrops keep falling on my head"

:09

26 feb 2010, 22:29
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Mijn tweede gouden munt staat hier:
viewtopic.php?f=28&t=589&p=99786&hilit=gouden+ecu#p99786

Zoals je kunt zien is deze een stuk minder gekreukeld. Wel een beetje gesnoeid maar verder nog mooi gaaf.
Ik had in een natuurgebied een oud gekanaliseerd riviertje gevolgd met amper vondsten. Een eind van de weg af vond ik een groot stuk brons. In de buurt lagen nog een paar stukjes brons. Niet lang daarna ben ik naar huis gegaan. Thuisgekomen zag ik dat het een versmolten grape was. Ik kreeg zin om daar weer naartoe te gaan en ben de volgende ochtend al vroeg daarnaartoe gereden.
Vrijwel op de plek waar ik wilde zoeken stond een man te vissen. Ik vond het wat lullig om daar naartoe te lopen en vlak voor hem te gaan zoeken en begon eerst in de buurt van de weg. Na een tijdje dacht ik van ja hier kom ik niet voor.
Ik liep ernaartoe en groette de visser. Daarna begon ik daar te zoeken. Vrijwel meteen kreeg ik een signaal en groef ik deze gouden munt op. Ik maakte een sprongetje en sloeg een kreet. De visser keek me wat raar aan en ik legde meteen uit wat er aan de hand was. Ik vertelde ook dat ik bewust daar was gaan zoeken en dat dit geen alledaagse vondst was. Zijn vismaat zocht ook met een detector dus hij wist er wel wat van. In de buurt van de gouden munt vond ik later nog een klomp metaal, wat later zo'n 13 zilveren munten bleken te zijn. Deze munten waren aan elkaar gesmolten. De munten zijn waarschijnlijk opgebaggerd uit het riviertje. Zo'n tien jaar daarvoor had er een bult bagger gelegen. Vermoedelijk ligt in het water nog meer, maar het is een enorme baggerzooi, waarbij je tot aan je kruis in wegzakt. Hopelijk gaan ze het nog eens uitbaggeren...

26 feb 2010, 22:38
Profiel

Antwoord met een citaat
mooi verhaal en een nog mooiere gouden munt :ppp :ppp

:ls Willem vd Akker

27 feb 2010, 00:22
Profiel
Antwoord met een citaat
sjoho en Joppie,

Bedankt voor het plaatsen :10

Joppie, Inderdaad een verhaaltje erbij zou leuk zijn.

Dagobert

27 feb 2010, 03:10

Antwoord met een citaat
Vorig jaar oktober, ongeveer 2 maanden na mijn operatie ( knieprothese ) ben ik met een zoekmaatje meegegaan om te kijken naar zijn zoeken. De akker was goed begaanbaar voor mij met een kruk. Toen mijn maat zegt "zeg dit gaat toch goed, kun je net zo goed met mijn detector zoeken. Ik graaf dan wel voor je, zo gezegt zo gedaan, na een poosje een geweldig mooie piep, hij graven en jawel hoor ik had mijn eerste goud te pakken. Een goudgulden.

27 feb 2010, 23:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Dankjewel Bertellen voor het plaatsen :10 :10 :10 :10

Dagobert

28 feb 2010, 00:10

Antwoord met een citaat
Hallo mensen,

Natuurlijk wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om mijn gouden Demi Starter hier te plaatsen!!

Gevonden met een megasupper tof zoekweekend in Engeland, waar ook veel leden van dit forum bij waren!

JP :07

28 feb 2010, 00:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Daar ga ik op r.....n. Bedankt voor het plaatsen J-P :10 :10 :10

Dagobert

28 feb 2010, 00:21

Antwoord met een citaat
Bij deze dagobert:

Mijn dream come true véél moeite voor gedaan, jaren aan een stuk... maar hij is er!

grt :10

Minelab Manticore

28 feb 2010, 00:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Kort maar krachtig!!!!!!!!!

Gefeliciteerd nogmaals met het behalen van deze topper.

Thanks voor het plaatsen. :10 :10 :10 :10

Dagobert

28 feb 2010, 00:38
Antwoord op onderwerp   [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende