|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:00
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Johan
|
 Legaal zoeken
Hoi,
Ik wilde binnenkort toch echt gaan starten met zoeken. Momenteel heb ik een grote hoeveelheid aan informatie van waar ik wat kan vinden, van 6000 vC, tot 1500 nC. Op verschillende akkers / bossen en weilanden weet ik dat er (nog) geen monumentenwet (1988) op zit, maar dat ze het wel geadviseerd hebben aan de gemeenten.
Is het legaal om op deze plekken te zoeken? Het gaat vaak om prive gebieden, dus niets van de overheid. Met toestemming van de eigenaar mag ik hier toch legaal zoeken?
Overigens was ik wel benieuwd naar de informatie die naar landeigenaren gestuurd wordt. Als er bij zo'n onderzoeksbureau informatie bekend is over een stuk grond, het zei van de overheid, het zei particulier, wordt de landeigenaar hier dan ook van op de hoogte gesteld?
Met andere woorden; Kan het zijn dat de land eigenaar GEEN idee heeft wat er zich onder zijn akker heeft bevonden?
Ik wil wel eens weten hoe jullie daar mee om gaan, of doen jullie net of je van niets weet? Of weet je echt niets en ga je maar op de gok ergens 'sweepen'?
Met deze informatie, ben ik dan eigenlijk 'bewust' naar oudheden aan het zoeken, en dus strafbaar?
Laatst bijgewerkt door Johan op 03 jul 2008, 15:40, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 03 jul 2008, 15:09 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
 Re: Legaal zoeken
Hmz goede vraag!
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vragen, maar ik verwacht dat er zich spoedig iemand zal melden met een antwoord!
|
| 03 jul 2008, 15:36 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi Johan,
Met zo een vaar gebeurt het niet hoor, het valt wel mee,
Ga naar een boer en vraag toestemming,..en ja, je mag zoeken, maar een ding ben je wel verplicht, dat jij zelf moet kijken of je in een archeologies beschermt gebied zoekt,teminst voor de rest van Nederland hier in Limburg is het anders,op de meeste archeologische beschermde plekken mogen wij hier wel lopen.
groet Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 03 jul 2008, 15:57 |
|
 |
|
Johan
|
bertoninus schreef: Hoi Johan,
Met zo een vaar gebeurt het niet hoor, het valt wel mee,
Ga naar een boer en vraag toestemming,..en ja, je mag zoeken, maar een ding ben je wel verplicht, dat jij zelf moet kijken of je in een archeologies beschermt gebied zoekt,teminst voor de rest van Nederland hier in Limburg is het anders,op de meeste archeologische beschermde plekken mogen wij hier wel lopen.
groet Bert Dat is nu net mijn punt. Wanneer is het beschermd gebied?? Ik weet dus dat het een aandachtspunt is bij de verschillende instanties, maar het is dus nog niet vastgelegd, en dus ook nog niet onder de monumentenwet valt. Is het daarmee wel of niet beschermd?
|
| 03 jul 2008, 15:58 |
|
 |
|
Defixio
|
Hoi Johan, Op prive stukken land is het geen probleem om (na toestemming) te zoeken tenzij het archeologisch monument is, een eigenaar weet dat wel lijkt mij. Akkers is nooit een probleem en altijd leuk vinden. Als je wilt kan je nog mee zondag.... 
|
| 03 jul 2008, 15:59 |
|
 |
|
Joop
|
Archeologische monumenten staan duidelijk in rood aangegeven op http://www.kich.nlBinnen sommige gemeenten heerst een zoekverbod, b.v. nijmegen en utrecht Lokale zoekers kunnen je hier meer over vertellen....
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 03 jul 2008, 16:11 |
|
 |
|
Johan
|
Defixio schreef: Hoi Johan, Op prive stukken land is het geen probleem om (na toestemming) te zoeken tenzij het archeologisch monument is, een eigenaar weet dat wel lijkt mij. Akkers is nooit een probleem en altijd leuk vinden. Als je wilt kan je nog mee zondag....   !! Leuk om te horen, en bedankt voor de uitnodiging! Maar ik heb nog geen detector, ik wacht nog een week of 3 zodat ik een betere kan kopen. Daarnaast is Leiden toch een beetje uit de buurt van Brabantiae Maar wat mij dus dwarszit is dat ik op voorhand weet dat ik ga zoeken op plaatsen met hoge monumentele waarden, alleen is het nog niet alszijnde monumentale plaats is erkend.
|
| 03 jul 2008, 16:17 |
|
 |
|
Johan
|
Joop schreef: Archeologische monumenten staan duidelijk in rood aangegeven op http://www.kich.nlBinnen sommige gemeenten heerst een zoekverbod, b.v. nijmegen en utrecht Lokale zoekers kunnen je hier meer over vertellen.... Dus rood = verboden terrein, en de rest, zoals oranje e.d. is legaal zoek terrein?
|
| 03 jul 2008, 16:30 |
|
 |
|
Mat
|
Let wel er kan ook nog een APV gelden, dan mag men er ook niet zoeken. Zou beter contact opnemen met de archeologishe dienst hiervoor. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 03 jul 2008, 19:08 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha JOHAN als er nog geen monument verklaring op een gebied zit ,en geen zoekverbod (als in nijmegen) dan kun je er gewoon zoeken (wel toestemming vragen aan de eigenaar van het land) de eigenaar is ook op de hoogte als er een verbod op zijn land zit,want dat geeft hem ook beperkingen met het bewerken van zijn land. bijv: mag hij NIET meer diepploegen ,en krijgt hij moeilijk een bouwvergunning voor bijvoorbeeld een schuur. dus check op KICH of er een verbod zit op het gebied wat jij op het oog hebt,, zo niet ,vraag dan aan de boer of je mag zoeken (en zeg dat je netjes de gaten dicht maak) wat er ligt en wat je vind weet je nooit ,en dat maakt het zoeken nou juist zo leuk succes gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 03 jul 2008, 19:14 |
|
 |
|
Johan
|
bubba schreef: ha JOHAN als er nog geen monument verklaring op een gebied zit ,en geen zoekverbod (als in nijmegen) dan kun je er gewoon zoeken (wel toestemming vragen aan de eigenaar van het land) de eigenaar is ook op de hoogte als er een verbod op zijn land zit,want dat geeft hem ook beperkingen met het bewerken van zijn land. bijv: mag hij NIET meer diepploegen ,en krijgt hij moeilijk een bouwvergunning voor bijvoorbeeld een schuur. dus check op KICH of er een verbod zit op het gebied wat jij op het oog hebt,, zo niet ,vraag dan aan de boer of je mag zoeken (en zeg dat je netjes de gaten dicht maak) wat er ligt en wat je vind weet je nooit ,en dat maakt het zoeken nou juist zo leuk succes gr bubba  Sounds fantastic!! Ik kan haast niet wachten tot ik kan gaan zoeken! Heb er echt super veel zin in!! Bedankt allemaal voor de antwoorden, altijd fijn om te weten dat je er niet alleen voor staat Nog een paar weekjes wachten nog by the way: Wat is het forum traag benaderbaar??
|
| 03 jul 2008, 22:06 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo Johan,
ja dat klopt maar nu is het weer goed,gisteren was er een D-dos aanval die gaande was server van onze webhost,..maar gelukkig is het weer opgelost
Veel suc6 met de aanschaf van jou stofzuiger,
grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 04 jul 2008, 09:49 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|