|
|
Het is nu 03 jun 2026, 13:15
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
hoe bewaren jullie de munten die je vind
| Auteur |
Bericht |
|
kurt
|
 hoe bewaren jullie de munten die je vind
Hoi,
Ben van plan een vitrinekast te kopen. Heb alle munten, hedendaags, middeleeuws en romeins in muntenhoudertjes zitten en persoonlijk vind ik het mooier voor in vitrinekast te leggen ze er uit te halen. Graag had ik jullie mening hiervan, ze erin laten of mogen ze eruit.
Alvast bedankt! groeten Kurt
_________________ http://users.telenet.be/kurt-metaaldetectie/
|
| 07 maart 2010, 15:26 |
|
 |
|
dagobert
|
 Re: hoe bewaren jullie de munten die je vind
Eruit staat natuurlijk veel mooier. Als je munten goed behandeld zijn. Kun je ze gewoon in je vitrine leggen zonder dat er wat mee gebeurt. Kijk alleen wel uit voor schuiven en leg nooit een groot/zwaar voorwerp in de buurt van de munten. Mocht dat zware/grote voorwerp omvallen? Dan heb je gelijk een paar gebroken munten erbij Om er een soort van muntschat idee van te maken kun je mooi rood vilt neerleggen met wat kreukeltjes erin en daar de munten op leggen. Zo steken ze mooi af!! Dagobert
|
| 07 maart 2010, 15:32 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7768 Woonplaats: Belgica
|
Ik heb een houten plank en daar spijker ik ze allemaal aan vast Neenee gewoon los in de vitrine, normaal mag dat geen probleem zijn. grt
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 07 maart 2010, 15:35 |
|
 |
|
kurt
|
Bedankt voor de tips die lullie me geven! Zal ik zeker toepassen!
Hoe ben ik zeker dat ze goed behandeld zijn. Smeer ze altijd goed in met vaseline is dit genoeg?
Groeten
_________________ http://users.telenet.be/kurt-metaaldetectie/
|
| 07 maart 2010, 15:37 |
|
 |
|
bennie
|
Wat ik heb met zilveren munten is dat ze los in de vitrine liggen pikzwart worden en niets meer van te lezen is 
|
| 07 maart 2010, 15:43 |
|
 |
|
dagobert
|
kurt schreef: Bedankt voor de tips die lullie me geven! Zal ik zeker toepassen!
Hoe ben ik zeker dat ze goed behandeld zijn. Smeer ze altijd goed in met vaseline is dit genoeg?
Groeten Vaseline zou voldoende moeten zijn a zijn er wel meerdere methoden om munten en voorwerpen te conserveren. Niet al te dik in de vaseline zetten anders gaan je munten zo glimmen. Beste/een goede methode is een bakje met vaseline laten smelten en je munten daar een paar minuten in te leggen. Daarna met een schone zachte doek opwrijven tot de munt weer droog is. Dit zou je eens in de 3 jaar kunnen herhalen. Herhalen kan nooit geen kwaad. Dagobert
|
| 07 maart 2010, 15:49 |
|
 |
|
dagobert
|
bennie schreef: Wat ik heb met zilveren munten is dat ze los in de vitrine liggen pikzwart worden en niets meer van te lezen is  Vaseline sluit de munt af van zuurstof wat de werking van het zwart worden verminderd. Alchohol 70% helpt ook wel eens. Dagobert
|
| 07 maart 2010, 15:51 |
|
 |
|
bennie
|
Heb ze allen enkele jaren geleden in de vaseline gezet dago en dacht dat dat voldoende moest zijn. Dan nog maar eens schoonmaken en in de vaseline. Heb nu zwarte damstenen in de vitrine liggen ipv munten 
|
| 07 maart 2010, 15:53 |
|
 |
|
dagobert
|
bennie schreef: Heb ze allen enkele jaren geleden in de vaseline gezet dago en dacht dat dat voldoende moest zijn. Dan nog maar eens schoonmaken en in de vaseline. Heb nu zwarte damstenen in de vitrine liggen ipv munten  Let wel dat zilveren oude munten zwart horen te zijn he. Van die glimmende oude munten past niet bij de leeftijd van de munt. Ik zou het toch zo laten. En altijd goed je handen wassen voor dat je munten/vondsten behandeld. Er zitten namelijk zuren aan je handen/zweet,die bronsrot/zwart worden van munten/voorwerpen in werking kan zetten. Dagobert
|
| 07 maart 2010, 15:58 |
|
 |
|
zandhaas
|
de mooie gaan bij mij in kaartjes in een muntmap. de wat mindere gaan naast enkele mooie in de vitrine. de onleesbare/kale liggen op een hoopje in een bakje in de vitrine. zilver conserveer ik niet. alle redelijk+ koperen munten zijn bij mij behandeld met parafine (aubain marie). alle zuurstof wordt er door de parafine uit geperst en vervangen. daardoor kan er ook geen rot van binnenuit ontstaan. parafine is redelijk blijvend en hoeft (vrijwel) niet herhaald te worden. "simpele" koperen muntjes/voorwerpen die geen uitgebreide conservering behoeven leg ik in babybillenolie [tip!] jaja, dat is olie mét parafine, en bevat gegarandeerd geen schadelijke stoffen. schadelijke stoffen mag niet voor de babybillekes hè  ik conserveer niets wat voor de archeologie nog interessant is of kan zijn.
|
| 07 maart 2010, 16:04 |
|
 |
|
Mat
|
zandhaas schreef: de mooie gaan bij mij in kaartjes in een muntmap. de wat mindere gaan naast enkele mooie in de vitrine. de onleesbare/kale liggen op een hoopje in een bakje in de vitrine. zilver conserveer ik niet. alle redelijk+ koperen munten zijn bij mij behandeld met parafine (aubain marie). alle zuurstof wordt er door de parafine uit geperst en vervangen. daardoor kan er ook geen rot van binnenuit ontstaan. parafine is redelijk blijvend en hoeft (vrijwel) niet herhaald te worden. "simpele" koperen muntjes/voorwerpen die geen uitgebreide conservering behoeven leg ik in babybillenolie [tip!] jaja, dat is olie mét parafine, en bevat gegarandeerd geen schadelijke stoffen. schadelijke stoffen mag niet voor de babybillekes hè  ik conserveer niets wat voor de archeologie nog interessant is of kan zijn. Let wel, Bronsrot is een chemische reactie, is dus geen roestvorming, dus lucht heeft daar geen invloed op. Als je een munt hebt met bronsrot,(dit komt dus altijd van binnenuit) zal dit doorzetten en je munt helemaal opvreten. Bronsrot is zeer moeilijk, vaak niet te stoppen en als je er andere bronzen munten naast hebt liggen zal ook deze aangetast worden. GR mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 07 maart 2010, 16:27 |
|
 |
|
dagobert
|
Mat schreef: zandhaas schreef: de mooie gaan bij mij in kaartjes in een muntmap. de wat mindere gaan naast enkele mooie in de vitrine. de onleesbare/kale liggen op een hoopje in een bakje in de vitrine. zilver conserveer ik niet. alle redelijk+ koperen munten zijn bij mij behandeld met parafine (aubain marie). alle zuurstof wordt er door de parafine uit geperst en vervangen. daardoor kan er ook geen rot van binnenuit ontstaan. parafine is redelijk blijvend en hoeft (vrijwel) niet herhaald te worden. "simpele" koperen muntjes/voorwerpen die geen uitgebreide conservering behoeven leg ik in babybillenolie [tip!] jaja, dat is olie mét parafine, en bevat gegarandeerd geen schadelijke stoffen. schadelijke stoffen mag niet voor de babybillekes hè  ik conserveer niets wat voor de archeologie nog interessant is of kan zijn. Let wel, Bronsrot is een chemische reactie, is dus geen roestvorming, dus lucht heeft daar geen invloed op. Als je een munt hebt met bronsrot,(dit komt dus altijd van binnenuit) zal dit doorzetten en je munt helemaal opvreten. Bronsrot is zeer moeilijk, vaak niet te stoppen en als je er andere bronzen munten naast hebt liggen zal ook deze aangetast worden. GR mat Sommige zoekers noemen bronsrot ook wel bronskanker. Omdat het zo moeilijk te behandelen is. Dagobert
|
| 07 maart 2010, 16:32 |
|
 |
|
zandhaas
|
Mat schreef: Let wel, Bronsrot is een chemische reactie, is dus geen roestvorming, dus lucht heeft daar geen invloed op. Als je een munt hebt met bronsrot,(dit komt dus altijd van binnenuit) zal dit doorzetten en je munt helemaal opvreten. Bronsrot is zeer moeilijk, vaak niet te stoppen en als je er andere bronzen munten naast hebt liggen zal ook deze aangetast worden. GR mat i know Mat, helemaal mee eens sommige vondsten (brons, koper, zilver) zijn inderdaad dermate aangetast na al die jaren in de grond dat ze niet te conserveren of te redden zijn. volgens mij moeten we altijd voor lief nemen dat sommige vondsten gewoon als verloren beschouwd dienen te worden. brons conserveer ik overigens ook niet (alleen beschermend olielaagje voor buitenkant).
|
| 07 maart 2010, 16:58 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|