|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
olielampje; Talglamp type Loeschke XIb
| Auteur |
Bericht |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
 olielampje; Talglamp type Loeschke XIb
Nog niet eerder op dit forum laten zien, dit grote fragment van een romeinse olielamp. Omdat ik nu prachtige foto´s heb, plaats ik haar alsnog. De afmetingen zijn L 9,5 B 6,4 H 3,5. Heb begrepen dat dit een inheems model is. Gevonden op de romeinse stort van Alphen. Was toen alleen aan het graven en zag opeens íets in de wand steken. In eerste instantie dacht ik dat het een bakeliete wandcontactdoos was....kreeg echter geen geluiden uit m´n md, dus moest het toch wat specialers zijn  Willem vd Akker
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 maart 2010, 17:49 |
|
 |
|
Maurits
|
 Re: olielampje
Ha Willem we hadden het nog over jou vandaag.  Mooie lamp man...idd zo inheems dat ze ook wel als "Rijnlands" model worden aangeduid. Naast het model met standring is er ook een model zonder standring, zonder zijn iets vroeger. De jouwe is eerste tot tweede eeuw. Bron: "gallo Romeinse archeologie"
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 28 maart 2010, 18:40 |
|
 |
|
kokkie
|
mooi olielampje Willem,verveel je je niet ,nu er niet meer kan worden gegraven in alphen groet, kokkie
|
| 28 maart 2010, 18:59 |
|
 |
|
willem vd akker
|
kokkie schreef: mooi olielampje Willem,verveel je je niet ,nu er niet meer kan worden gegraven in alphen groet, kokkie Zoek nog steeds hoor, alleen zijn het nu weer akkers. Jammer is het wel. Op Alphen was altijd wel wat te doen....  Willem vd Akker
|
| 28 maart 2010, 21:07 |
|
 |
|
willem vd akker
|
Bedankt Maurits voor de dtm  en niet te veel over me kletsen, want dat doen er al zo veel  Willem vd Akker
|
| 28 maart 2010, 21:08 |
|
 |
|
Guusgeluk
Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:47 Berichten: 2631 Woonplaats: linschoten
|
Leuk lampje Willem, heb er zelf ook een gevonden daar op de stort. guus
_________________ zoek en gij zult vinden[
|
| 28 maart 2010, 21:15 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Guusgeluk schreef: Leuk lampje Willem, heb er zelf ook een gevonden daar op de stort. guus ja hij wilden het eest nog weg gooien
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 28 maart 2010, 22:20 |
|
 |
|
johoo
|
ik vond er daar ook 1  jammer dat het voorbij is ben laatst nog eens gaan kijken hoe het nu is en het sportveld ligt er al
|
| 29 maart 2010, 15:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
johoo schreef: ik vond er daar ook 1  jammer dat het voorbij is ben laatst nog eens gaan kijken hoe het nu is en het sportveld ligt er al sportveld ligt er al ja dat klopt johoo al een jaar lang al
|
| 29 maart 2010, 16:57 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hallo Willem,
Mooie vondst, maar het is echter niet echt een olielampje maar een open talglampje van het type Loeschke XI BI of BII te dateren in de tweede helft van de eerste eeuw/ eerste helft tweede eeuw. In deze lampen werd geen olie gebruikt maar talg, een vetafscheiding.
Groetjes, Legionair.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 29 maart 2010, 18:27 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
vies ding jw maar talg, een vetafscheiding.
mensentalg daar branden hij op
|
| 29 maart 2010, 18:37 |
|
 |
|
willem vd akker
|
Legionair schreef: Hallo Willem,
Mooie vondst, maar het is echter niet echt een olielampje maar een open talglampje van het type Loeschke XI BI of BII te dateren in de tweede helft van de eerste eeuw/ eerste helft tweede eeuw. In deze lampen werd geen olie gebruikt maar talg, een vetafscheiding.
Groetjes, Legionair. Interessante aanvulling van de dtm  waarvoor hartelijk dank  Willem vd Akker
|
| 30 maart 2010, 11:05 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
willem vd akker schreef: Legionair schreef: Hallo Willem,
Groetjes, Legionair. Interessante aanvulling van de dtm  waarvoor hartelijk dank  Willem vd Akker nog bedankt voor je bier jan willem
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 maart 2010, 16:55 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|