|
|
Het is nu 04 jun 2026, 00:03
|
| Auteur |
Bericht |
|
bacchus
Geregistreerd: 01 maart 2009, 11:04 Berichten: 3001 Woonplaats: Kerkrade
|
 overkapping
hey dago,bij deze plaats ook wat op het forum,maar het heeft niets met zoeken te maken. ik ben namelijk al langer van plan om een overkapping te maken achter de schuur in de achtertuin. ik heb er eerst een terras en tuin aangelegd, en nu is de tijd daar en heb ik het hout besteld. het word een overkapping van larikshouten balken met pannendak,en is bedoelt om lekker onder te kunnen zitten,chillen,grillen,feesten enz,en dat kan als het klaar is ook met regenweer.  . alleen ben ik het wachten langzaam zat,het hout zou voor 2 weken geleden al zijn gekomen,maar omdat die gasten die week veel vrije dagen hadden stond de zaag stil.  het zou waarschijnlijk vandaag worden,maar ze vinden het niet nodig om te bellen dat het later word. wachten is dus niet mijn sterkste punt(want als je erover nadenkt hoevaak je in je leven moet wachten op iets,dan ben je weer enkele uren,dagen,maanden kwijt van je leven. maargoed,even over het plan;ik maak balkenschoentjes op de muur waar de liggers op komen.12bij 8. de steun balken en de drager worden 15bij 15voor een robuuste look. met de pannen had ik geluk omdat we bij mijn vader z'n oude duivenhok hebben afgebroken,en de pannen die daar op lagen zijn precies goed en genoeg voor onze overkapping.  de totale afmeting is 4bij6meter hier wat foto's van hoe het nou er uit ziet,en als ik vorder zal ik die pics ook erbij plaatsen. ik wil nu echt aan de slag. ow ja,en ik wil ons oud teakhouten tuinset van anderhalf jaar oud ruilen tegen een loungeset,maar dan moet het wel een luxe en goeie kwaliteit zijn. of anders verkoop ik de tuinset zo. misschien heeft wel hier op het forum iemand zoiets van hij,ik heb een goed loungeset en wil wel ruilen tegen een goed en mooi teakhoutset.. anyway hier de pics,het verhoogde gedeelte word alleen overkapt,en als er iemand suggesties of tips heeft dan hoor ik het graag. groet bacchus. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Vulpem pilum mutat, non mores
|
| 25 mei 2010, 21:08 |
|
 |
|
dagobert
|
 Re: overkapping
Zo is dat!!  Als er maar een beetje leven in de brouwerij komt. Maakt niet uit in deze tijden wat er geplaatst word nu er weinig aan vondsten te plaatsen is. Als er maar wat geplaatst word. Dan valt er ook meer te lezen Dagobert
|
| 25 mei 2010, 21:26 |
|
 |
|
Hans1971
|
Ik zou de hele breedte van de schuur overkappen. Als je dan toch bezig bent. Minder last van inwaaiende regen vanaf die kant en je kan droog je schuur in.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 25 mei 2010, 21:44 |
|
 |
|
bacchus
|
thanks hans voor je tip. dat was ook eerst de bedoeling,maar 6 bij 4 vind ik groot genoeg,en de pannen van mijn vaders duivenhok zijn voldoende voor die afmeting. die pannen zijn namelijk niet of nauwelijks meer te krijgen. en als ik andere pannen moet kopen,dan word het weer duurder dan mijn bedoeling was,en nu hoef ik alleen het hout te dokken. en ja je hebt een punt met dat droog de schuur in en uit komen. maar naderhand maak ik een schuifpui in die wand,en een doorgang naar de aanbouw die weer aan de ene kant van de schuur vast zit.dan nog een paar grote lichtkoepels op het platte dak en bar met tap in de schuur,en bacchus is heel blij.. bacchus. 
|
| 25 mei 2010, 22:00 |
|
 |
|
Maurits
|
Mooi gazon hee!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 25 mei 2010, 22:08 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 25 mei 2010, 22:35 |
|
 |
|
bacchus
|
thanks mannen ja frenk is goed kerel,ik heb trouwens nog wat schilderwerk liggen. daar heb ik namelijk een gruwelijke hekel aan. bacchus. 
|
| 26 mei 2010, 06:26 |
|
 |
|
J-P de zoeker
|
Leuk idee! Als de duiven daar net zoveel sch**ten als bij ons, kun je de dakpannen eerst maar goed schoonmaken! JP 
_________________ Ainmoal n Grunninger, altied n Grunninger!
|
| 26 mei 2010, 08:01 |
|
 |
|
bacchus
|
ja normaal wel jp,maar de duiven zijn er allang uit dus de pannen waren redelijk schoongeregend. bacchus.
|
| 26 mei 2010, 19:54 |
|
 |
|
Hans1971
|
Bacchus schreef: thanks hans voor je tip. dat was ook eerst de bedoeling,maar 6 bij 4 vind ik groot genoeg,en de pannen van mijn vaders duivenhok zijn voldoende voor die afmeting. die pannen zijn namelijk niet of nauwelijks meer te krijgen. en als ik andere pannen moet kopen,dan word het weer duurder dan mijn bedoeling was,en nu hoef ik alleen het hout te dokken. en ja je hebt een punt met dat droog de schuur in en uit komen. maar naderhand maak ik een schuifpui in die wand,en een doorgang naar de aanbouw die weer aan de ene kant van de schuur vast zit.dan nog een paar grote lichtkoepels op het platte dak en bar met tap in de schuur,en bacchus is heel blij.. bacchus.  Tap in de schuur 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 26 mei 2010, 19:58 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2807 Woonplaats: kerkrade
|
Hey danny mooi idee kijk alleen met het boren van de balkschoentjes uit dat je niet te kort bij de daktrim gaat boren, het metselwerk kan dan kapotspringen met het aandraaien van de schroeven/keilbouten. Eigenlijk minimaal 4 lagen onder de trim,als je hoger wil,een balk vastschroeven op de muur en daar je schoentjes op bevestigen. gr alfa
|
| 27 mei 2010, 23:01 |
|
 |
|
bacchus
|
dank voor de tip paul maar toch moet ik ze zo hoog mogelijk zetten in verband met de schuinte van het dak. maar de dakpan met panlat is 95mm,dus ze komen zowiezo niet helemaal tot boven . ik was eerst ook aan het denken om een balk op de gehele lengte op de muur te schroeven,en dan de draagers een stuk erin te laten vallen,of inderdaad daar weer de balkenschoentjes op te schroeven. maar het hout kan nu iedere dag komen. hopen maar dat de stenen niet kapot springen. en ik heb nog een probleem.ik heb draagbalken van 8bij12,maar bij leers in simpelveld hadden ze geen binnenmaat van 8cm?die heeft normaal veel. bacchus. 
|
| 28 mei 2010, 06:32 |
|
 |
|
paul
|
Hoi Bachus, De balkschoen op een anker monteren en het anker (stalen strip 4cm breed en 50 cm lang) dit anker (metalen strip) kan je dan zonder problemen bevestigen aan de muur. Alfa heeft zeer groot gelijk het metselwerk gaat je scheuren bij de trim met alle gevolgen vandien. Ik heb nog twee van deze ankers voor je liggen als je wilt kan je ze hebben want ik heb zelf ook een overkapping gemaakt met precies hetzelfde probleem (te dicht bij de trim) Groetjes Paul 
|
| 28 mei 2010, 08:57 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2807 Woonplaats: kerkrade
|
Bacchus schreef: dank voor de tip paul maar toch moet ik ze zo hoog mogelijk zetten in verband met de schuinte van het dak. maar de dakpan met panlat is 95mm,dus ze komen zowiezo niet helemaal tot boven . ik was eerst ook aan het denken om een balk op de gehele lengte op de muur te schroeven,en dan de draagers een stuk erin te laten vallen,of inderdaad daar weer de balkenschoentjes op te schroeven. maar het hout kan nu iedere dag komen. hopen maar dat de stenen niet kapot springen. en ik heb nog een probleem.ik heb draagbalken van 8bij12,maar bij leers in simpelveld hadden ze geen binnenmaat van 8cm?die heeft normaal veel. bacchus.  hey danny kijk eens of je uitkomt met de hoogte van de balk,hij lijkt mij wat laag voor de overspanning,hieronder een rekenhulpje. gr alfa vuistregel uit tabellenboek voor de bouw (de bouwbijbel) hoogte: 1/15 tot 1/20 van de overspanning breedte: 1/3 tot 1/4 van de hoogte dus bij 3,5 meter: 150 tot 175 mm hoog en 60 tot 75 mm breed http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... kschoen.doanders moet je de balken inkepen tot 71 mm
|
| 28 mei 2010, 14:37 |
|
 |
|
bacchus
|
hey paul ik ga gewoon iets bredere balkschoentjes halen als ik 80mm niet krijg. mwa ik vind die balken van 120bij80mm genoeg voor dat dak. ik leg ze ongeveer 45 uit elkaar. lijkt me toch sterk genoeg. bacchus. 
|
| 28 mei 2010, 16:31 |
|
 |
|
bacchus
|
het hout is eindelijk gearriveerd,en ik had het geluk dat coinhunter chris hier was die toen meegeholpen heeft met lossen. hij had dat flesje brand dus wel verdiend.  ben gisteren maar begonnen met het uitzagen en kappen van de staanders zodat deze in de gegalvaniseerde punthouders paste. het begin is gemaakt en vrijdag komt een kameraad me helpen. bacchus. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 10 jun 2010, 06:34 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
het begin is er danny 
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 10 jun 2010, 06:36 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4274 Woonplaats: leiden
|
Ben benieuwd naar het eindresultaat  Willem vd Akker
|
| 10 jun 2010, 21:20 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28455 Woonplaats: Kerkrade
|
willem vd akker schreef: Ben benieuwd naar het eindresultaat ben er zeker van dat dit super wordt  ,,,ben nu al jaloers 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 10 jun 2010, 21:45 |
|
 |
|
bertellen
Geregistreerd: 14 apr 2009, 21:52 Berichten: 550 Woonplaats: Voerendaal
|
Ziet er nu al fantastisch en robuust uit, hou ik wel van, wordt gegarandeerd schitterend.
_________________ http://coindigger.webs.com
|
| 10 jun 2010, 22:27 |
|
 |
|
viros
|
Ziet er goed uit Danny, nu nog een mooie grote BBQ en ik kom voor je bbq-en mvg het SLAGERTJE 
|
| 11 jun 2010, 07:49 |
|
 |
|
Breezer
|
had wat gezegt... hulp is er altijd......maar gaat er goed uitzien hoor
mvg leon
|
| 11 jun 2010, 11:23 |
|
 |
|
bacchus
|
thanks mannen. kameraad had gisteren helaas afgezegd,dus moest ik een andere koempel vragen. die is dan ook effe gekomen,en op dat moment belde cc dat hij iets kwam halen. heb dus maar meteen gebruik gemaakt van de situatie. @breezer,het ging namelijk om die 6 meter balk die ik alleen niet baas werd. de rest zou ik wel alleen kunnen,maar krijg toch hulp. vandaag komt kameraad wel, en gaan we ertegen aan. hier nog een pic van de vordering. ps@viros,ik heb een ijzeren bak laten maken op poten van 60bij40. daar maak ik een vuur in van beukenhout en eiken,en als de vlammen gedoofd zijn hou ik super hete houtskool over waar ik dan op gril en dan flesje bier erbij en stoer kijken.mwahahaahahaha bacchus. 
Laatst bijgewerkt door bacchus op 12 jun 2010, 07:49, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 jun 2010, 07:39 |
|
 |
|
Aardvark
Geregistreerd: 05 okt 2008, 19:00 Berichten: 884 Woonplaats: Voerendaal
|
Hoi Danny, dat ziet er super uit zeg. Waar krijg je trouwens dat larikshout? Ik zoek een adres want lariks is ideaal voor buiten. Moet ook eindelijk eens beginnen aan mijn carport.
Groeten van Aardvark.
_________________ De pleuris is reeds uitgebroken...
|
| 12 jun 2010, 07:48 |
|
 |
|
bacchus
|
thanks aardvark,ja het word langzaam wat. ik had gehoord dat hick bosexploitatie uit gemmenich de beste en goedkoopste was. maar de klant gerichtheid kan daar stukken beter. ik moest namelijk telkens weer bellen om te vragen hoe het zat,terwijl hij altijd zij dat hij terug zou bellen.dus er was altijd wel iets en het heeft dan ook zo'n 6 weken geduurd tot ik het hout eindelijk in huis had. ik dacht in de laatste week nu ga ik het ergens anders bestellen,en ben hier in wittem bij houtindustrie pelzer gaan vragen of hij ook lariks had en op maat zaagde. dat deden ze,en was ook nog goedkoper. de levertijd zou een week zijn,en brengen doen ze het ook. dus ik raad je aan om daar te gaan. het is als je vanaf gulpen(wittem)naar vaals rijd,en dan net voor het dorpje wahlwyler aan de rechterkant aan de rijksweg. bacchus. 
|
| 12 jun 2010, 08:08 |
|
|