|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:10
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
Groningen/ 8 Stuiver uit 1620
| Auteur |
Bericht |
|
robbie
Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:43 Berichten: 176 Woonplaats: amersfoort
|
 Groningen/ 8 Stuiver uit 1620
Deze heb ik eergisteren gevonden. Hoe meer ik hem schoonmaak, hoe slechter hij wordt. Dus als er nog tips zijn?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 jul 2008, 18:57 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: 8 stuiverstuk Groningen
ha ROBBIE waarschijnlijk bedoel jij een 6 stuiverstuk als hij met schoonmaken steeds slechter word ,kan het zijn dat het een valse is (speculatie) andere redenen kan ik niet bedenken (of je moet aan het dremelen zijn ) gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 jul 2008, 19:00 |
|
 |
|
robbie
|
Nee, het is een dubbele Flabbe ter waarde van 8 stuivers volgens mijn catalogus. Het probleem is dat bij het schoonmaken, steeds meer van die rode plekken verschijnen in het zilver. Ik trok hem helemaal zwart uit de grond.
|
| 01 jul 2008, 19:02 |
|
 |
|
bubba
|
robbie schreef: Nee, het is een dubbele Flabbe ter waarde van 8 stuivers volgens mijn catalogus. Het probleem is dat bij het schoonmaken, steeds meer van die rode plekken verschijnen in het zilver. Ik trok hem helemaal zwart uit de grond. oh o.k een dubbele flabbe maar euh hoe maak jij hem schoon dan de rode vlekken lijken mij van het koper wat naarbuiten komt gr bubba 
|
| 01 jul 2008, 19:12 |
|
 |
|
Defixio
|
Als ie zilver is moet ie gewoon in citroensap schoon worden... Altijd leuk om te vinden die plakken. Ik vind ze te weinig...
|
| 01 jul 2008, 19:45 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Helemaal met Bubba eens waarschijnlijk een slecht gehalte zilver dus stoppen met reinigen anders hou je er een hele lelijke munt aan over.
Die rode plekken is idd het koper wat naar boven komt.
Gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 01 jul 2008, 19:47 |
|
 |
|
Defixio
|
Geplateerde munt dus? Ik ben er nog steeds niet uit of dat vervalste of gewone munten zijn...
|
| 01 jul 2008, 19:55 |
|
 |
|
bubba
|
Defixio schreef: Geplateerde munt dus? Ik ben er nog steeds niet uit of dat vervalste of gewone munten zijn... niet geplatteerd , maar een laag zilvergehalte als een munt in de bodem ligt ,kan het koper er uit vloeien (beetje bij beetje) ook electrolyse kan het koper uit de munt trekken ,als je het TE lang doet nu is nog steeds de vraag ,,hoe is ROBBIE de munt aan het reinigen gr bubba 
|
| 01 jul 2008, 19:58 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Nee dat denk ik nie heb het zelf ook wel eens aan de hand gehad .
voor zover als ik weet werden deze ( ook schellingen ) van een laag zilver gehalte geslagen .
gr . niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 01 jul 2008, 20:37 |
|
 |
|
robbie
|
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de munt in een citroenbad gehad, hoe langer hij erin bleef liggen, hoe meer van die koperachtige plekken. Ik stop gewoon met schoonmaken. In het echt ziet hij er overigens beter uit als op de foto, de foto vergroot de details.
Gr. Robert
|
| 02 jul 2008, 08:57 |
|
 |
|
dagobert
|
Als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken?
Deze munt had je in een citroenbad moeten laten liggen totdat je op een gegeven moment denkt,nu is hij zover. Dip je duim en wijsvinger in het citroensap en daarna in maagzout. Je krijgt dan een bruisend goedje te zien. Wrijf nu met duim en wijsvinger de munt in rond draaiende bewegingen schoon. Herhaal dit eventueel.
Die plekjes koper komen inderdaad omdat de munt van een slechte gehalte is gemaakt. Tijdens het smelten van al het zilver werd nog wel eens te veel koper toegevoegt. Met als gevolg dat de munten een laag zilvergehalte hadden. In elk voorwerp of munt zitten microscoopische kleine gangetjes. Via deze gangetjes werkt het koper uit de munt zodat je die plekken gaat zien. Zilver heeft namelijk een mindere oxidatie dan koper vandaar dat de koper naar buiten werkt en niet andersom.
Deze werking word veroorzaakt door de bodem omstandigheden. Is de grond zuur(dus ook citroenzuur) dan volgt deze werking sneller dan op neutrale grond. Maagzout schuurt deze rode plekken zo goed als weg zonder de munt te beschadigen!
Dagobert
|
| 02 jul 2008, 15:27 |
|
 |
|
robbie
|
Hoi Dagobert. Prachtige tip geef je me daar! Weet je waar ik maagzout kan kopen?
Groeten Robert
|
| 03 jul 2008, 09:26 |
|
 |
|
dagobert
|
robbie schreef: Hoi Dagobert. Prachtige tip geef je me daar! Weet je waar ik maagzout kan kopen?
Groeten Robert Maagzout kun je kopen bij de apotheek. Dit zit in een groen doosje. Als je er mee klaar bent,zet dan nog eens een foto neer. dagobert Kijk hier maar is naar. Daar heb je wel iets aan. viewtopic.php?f=170&t=815&hilit=maagzout
|
| 03 jul 2008, 13:58 |
|
 |
|
robbie
|
ok Dagobert, ik heb je tip opgevolgd en de munt is er enorm van opgeknapt. Nogmaals dank voor je tip.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 jul 2008, 10:23 |
|
 |
|
dagobert
|
Hey Robbie,
Geen dank man. Heel graag gedaan. De munt is wel is waar niet van de allerbeste kwaliteit maar schoon van die plekken is ie wel geworden. Deze behandeling kun je bij elke zilveren munt doen. Maagzout krast namelijk niet.
Je hebt trouwens wel kans dat de plekken terug komen omdat het koper toch zijn weg naar buiten blijft zoeken. Geef de munt ook nog even een vasaline behandeling. Dun opbrengen(wrijfen)
Voor meer reinigings tips kun je kijken onder reinigen op dit forum.
Dagobert
|
| 05 jul 2008, 14:47 |
|
 |
|
j.r.p.
|
hem in vloeibare parafine leggen, is dat misschien ook een optie?
|
| 17 jul 2008, 16:52 |
|
 |
|
bubba
|
j.r.p. schreef: hem in vloeibare parafine leggen, is dat misschien ook een optie? ha J.R.P (welkom op het forum) parafine heeft bij zilveren munten geen nut na het reinigen ,moet je het resultaat accepteren ,meer is er niet aan te doen gr bubba 
|
| 17 jul 2008, 19:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|