Logo
Het is nu 03 jun 2026, 22:15

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 romeins bordeel 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht romeins bordeel
af en toe komt er interessant nieuws binnen hier.
'Babylijkjes wijzen op Romeins bordeel'
Update: vrijdag 25 jun 2010, 16:37

Archeologen zeggen dat een opgegraven Romeinse villa in Groot-Brittannië 2000 jaar geleden werd gebruikt als een bordeel. Ze trekken die conclusie omdat er 97 babylijkjes rond het gebouw lagen begraven. Dat meldt de BBC.

De villa en de graven in Buckinghamshire werden al in 1912 ontdekt, maar tot nu toe was er nooit uitgebreid onderzoek gedaan naar de lijkjes. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de baby's allemaal kort na hun geboorte moeten zijn vermoord.

Contraceptie
De wetenschappers vermoeden dat de kinderen vermoord werden omdat er nauwelijks of geen contraceptie of abortus beschikbaar was. Ongewenste kinderen werden simpelweg gedood na de geboorte. De lichamen werden onceremonieel in de tuin begraven.

Volgens de onderzoekers werd dat in Romeinse tijden niet als wreed gezien, omdat kinderen pas rond het tweede jaar als volwaardig mens werden gezien.

De archeologen hopen nog meer onderzoek te kunnen doen op de botten. Zo willen ze door dna-testen te weten komen of de kinderen familie van elkaar waren.

25 jun 2010, 20:33
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: romeins bordeel
Dus met andere woorden mogen we ervan uitgaan dat de wetenschappers denken dat de prostituées zwanger raakten en de baby's rond het bordeel begroeven? Is dat niet een beetje onlogisch? En niet in het minste al die zwangere vrouwen die er bleven werken? Of ben ik nu de enige die er zo over denkt? Maar ja....ik ben dan ook geen wetenschapper hè... :06

25 jun 2010, 21:06
Profiel

Antwoord met een citaat
pfffft heftig verhaal!

25 jun 2010, 21:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Geeft in ieder geval aan dat het vak van de wetenschap zeker boeiënd is en soms tot interessante details kan leiden :07 .
Grt, Addie.

25 jun 2010, 23:14
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
leuk zeg

25 jun 2010, 23:59
Profiel
Antwoord met een citaat
De baby,s waren dus ongewenst zou je denken. Een kind moet immers uit liefde zijn geboren en zeker van gehuwde mensen.
Als prostituee wist je niet van welke man het kind was, dus werden de baby,s als onwettig beschouwd. Denk ik :06 :06 :06

Dagobert

26 jun 2010, 00:50

Antwoord met een citaat
volgens mij waren het merendeel slavinnen, die moeten gevoed en gehuisvest worden, dus babies, waren "onkosten", die werden opgeruimd en omdat het geen burgers waren was het niet strafbaar

26 jun 2010, 01:22
Profiel

Antwoord met een citaat
Kan wel allemaal zijn, maar abortus provocatus bestaat al sinds het Romeinse Rijk, dus als het inderdaad prostituées waren, en dan zeker in het geval als het ook nog eens slavinnen waren, dan zouden die vruchten zeker zijn afgedreven vooralleer het tot een geboorte kwam, om dan pas het kind van het leven te ontnemen, ik ben dan wel geen wetenschapper, maar ik blijf het heel onlogisch vinden.

26 jun 2010, 10:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Stel nu zelf; een bordeel vol met zwangere prostituées, al dan niet slavinnen, die daar gewoon blijven, werkloos, om daar ter plekke te bevallen, de baby's te doden en dan ook nog eens de tuin omspitten om babylijkjes te gaan begraven en dat allemaal ten tijde dat er reeds abortus werd uitgevoerd? Komaan zeg....wat leren ze op de hoge scholen en universiteiten?

26 jun 2010, 10:41
Profiel

Antwoord met een citaat
vond dit op CNN:
London, England (CNN) -- English archaeologists said Friday they are trying to figure out why 97 babies were buried around a Roman-era villa that may have been used as a brothel.

Because childbirth in Roman times was more dangerous than it is today, infant mortality was high and infant burials are common at Roman villas. However, the massive number found at the site in Buckinghamshire, just northwest of London, is far higher than at any other Roman villa in Britain, the Buckinghamshire County Council said.

Recent examination of the Roman-era bodies shows "the infants almost all died around the time of birth, suggesting this may be an example of deliberate infanticide," the council said.

That was legal in Roman times if the mother was a slave, and a large number of deliberately killed babies may show someone wanted to keep the mothers working, it said.

The villa was occupied for several hundred years during the Roman era, and there is a theory it may have been used as a brothel, which would explain the high number of unwanted babies, the council said.

There is also a theory that the building was an imperial supply depot with many literate workers, since a large number of writing implements were found at the site, along with a high number of kilns for drying corn. If those literate workers were mostly women, they may have been forced to kill their babies and keep working, the council said.

Yewden Villa, as the site is known, was first excavated in 1912. It was later covered over and is now a field. The report on the dig didn't appear until 1921 because World War I got in the way, the council said.

A community archaeology project recently started looking at the 1912 finds, most of which had never been examined, hoping a century's worth of new research may shed new light on them, the council said.

The 1921 report, which was published in the national journal Archaeologia, described the grounds as "positively littered with babies."

"A few were laid at length, but the majority were evidently carried and buried wrapped in a cloth or garment, huddled in a little bundle, so that the head was almost central, and the knees above it," the report said.

"As nothing marked the position of these tiny graves, a second little corpse was sometimes deposited on one already in occupation of a spot, apparently showing that these interments took place secretly, after dark."

Most academics agree that large Roman villas were built and used by a small but extremely wealthy section of the society that lived in the area between the first and fourth centuries AD, the council said.

They were used as both residences and administrative and servicing centers, it said.

Adults had to be buried outside a settlement when they died, but that rule did not apply to infants, the council said

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 jun 2010, 12:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik heb een artikel in het boek "Romeinen in Valkenburg" waarin babysterfte beschreven word. Veel babys stierven door loodvergiftiging. Ik ga het stuk eens opzoeken.

26 jun 2010, 18:15
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Maurits schreef:
Ik heb een artikel in het boek "Romeinen in Valkenburg" waarin babysterfte beschreven word. Veel babys stierven door loodvergiftiging. Ik ga het stuk eens opzoeken.

Niet alleen baby,s hoor. Romeinen dronken uit loden bekers zonder dat ze wisten dat lood giftig was.
Velen gingen dood door lood vergiftiging.

Dagobert

26 jun 2010, 18:19

Antwoord met een citaat
staat mij bij dat de romeinen ook lood toevoegden aan melk om het zoeter te maken......

26 jun 2010, 18:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]