|
|
Het is nu 04 maart 2026, 10:53
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Komkommertijd?? Echt niet!!!! Holwerda BW 11
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Komkommertijd?? Echt niet!!!! Holwerda BW 11
Word deze tijd van het jaar normaliter "Komkommertijd" genoemd, practisch iedereen is op vakantie, voor mij was het een super-tijd. Mijn verzameling kon ik weer uitbreiden met enkele super-stukken die ik jullie de komende dagen wil laten zien. Te beginnen met deze TN-urn met deksel uit het eind van de eerste/begin tweede eeuw en gevonden in de omgeving van Trier. De urn zelf is van een zachtgrijze/zwarte kleur, fluweelzacht en direct onder de knikrand voorzien van een arceerversiering waarvoor eerst een witte laag is aangebracht. De urn heeft een hoogte van 22 cm. en de mondingsrand heeft een doorsnede van 13,5 cm. De urn was door de gronddruk in elkaar gedrukt maar is weer professioneel in elkaar gezet. De bijbehorende deksel is van een totaal ander baksel en zeer zorgvuldig gemaakt in tegenstelling tot de deksels die we normaliter zien. De knop is perfect afgewerkt en zit op een soortement verhoging, het vlak, jammer genoeg niet te zien op de foto's, is versierd met een soort streepjes-patroon. Ook de deksel is in elkaar gedrukt geweest, gelijmd maar mist nog steeds een stukje. Maar al met al: een geweldige aanwinst in de verzameling die mij de zogenoemde Komkommertijd laat vergeten. Typologisch onder te brengen als Holwerda BW 11. Datering: Augusteïsch-Tiberisch, ook nog wel Claudisch.
Groetjes en voor allen die er nog van kunnen genieten: een fijne vakantie, Legionair
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 01 aug 2010, 17:48 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
 Re: Komkommertijd?? Echt niet!!!!
mooi stuk hoor  , is ie zo origineel , ik bedoel hoort de deksel van zo?????????. origineel gr.joppie.
|
| 01 aug 2010, 18:39 |
|
 |
|
Legionair
|
Hoi Joppie,
Hij is origineel zo gevonden. Laten we ook niet vergeten dat het nog steeds niet aangetoond is dat potten (urnen) en deksels door één en dezelfde pottenbakker gemaakt werden. Zelden treffen we een pot of schaal aan met een deksel van het zelfde baksel. Zelf heb ik maar 1 schaal met hetzelfde (baksel) deksel in de verzameling. De meeste deksels zijn anders. Laten we ook niet vergeten dat de doorsnee Romein of Provinciaal ( Julius met de pet) zijn overledene ter aarde bestelde in wat hij maar over had in huishouding of keuken. Soms werd er ook een grotere gebroken kruik of pot over de urn over de "urn"geplaatst en was dat het deksel. Van de week hoop ik je meer te laten zien.
Groetjes, Legionair
|
| 01 aug 2010, 19:43 |
|
 |
|
Hans1971
|
Legionair schreef: Hoi Joppie,
Hij is origineel zo gevonden. Laten we ook niet vergeten dat het nog steeds niet aangetoond is dat potten (urnen) en deksels door één en dezelfde pottenbakker gemaakt werden. Zelden treffen we een pot of schaal aan met een deksel van het zelfde baksel. Zelf heb ik maar 1 schaal met hetzelfde (baksel) deksel in de verzameling. De meeste deksels zijn anders. Laten we ook niet vergeten dat de doorsnee Romein of Provinciaal ( Julius met de pet) zijn overledene ter aarde bestelde in wat hij maar over had in huishouding of keuken. Soms werd er ook een grotere gebroken kruik of pot over de urn over de "urn"geplaatst en was dat het deksel. Van de week hoop ik je meer te laten zien.
Groetjes, Legionair Wacht weer met spanning af. Je mag ondertussen wel je huis uitbouwen, of kan je het allemaal nog wel kwijt.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 aug 2010, 19:49 |
|
 |
|
Legionair
|
Hans1971 schreef: Legionair schreef: Hoi Joppie,
Groetjes, Legionair Wacht weer met spanning af. Je mag ondertussen wel je huis uitbouwen, of kan je het allemaal nog wel kwijt. Het word inderdaad steeds moeilijker Hans, ik heb inmiddels al mijn pré-historische verzameling van de hand gedaan maar blijf een ruimte-probleem houden. Het word dus steeds meer schuiven met alle spullen maar dat mag de pret niet drukken zolang ik maar verzamelen kan. 
|
| 01 aug 2010, 20:02 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 aug 2010, 20:04 |
|
 |
|
Legionair
|
Ach Johan ik kan wel klagen over ruimte maar heb ook nog een tuin waar ik gebruik van kan maken zoals je op de foto's kunt zien. Hypocaust-tegels met een tegula erbovenop en je bent weer een plant kwijt, een kalkzandstenen hypocaustpijler en nog een plant kwijt. En ook mijn verzameling Romeins tufsteen is nu een onderkomen voor planten. En voorlopig heb ik ideeën zat maar toch bedankt voor je aanbod Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 01 aug 2010, 20:28 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Leuk gedaan Henk tis net Eigen huis en Tuin moet toch eens langkomen gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 aug 2010, 21:07 |
|
 |
|
Legionair
|
bubba schreef: Leuk gedaan Henk tis net Eigen huis en Tuin moet toch eens langkomen gr bub  Bij voorbaat welkom Johan 
|
| 01 aug 2010, 21:17 |
|
 |
|
Hans1971
|
Legionair schreef: Ach Johan ik kan wel klagen over ruimte maar heb ook nog een tuin waar ik gebruik van kan maken zoals je op de foto's kunt zien. Hypocaust-tegels met een tegula erbovenop en je bent weer een plant kwijt, een kalkzandstenen hypocaustpijler en nog een plant kwijt. En ook mijn verzameling Romeins tufsteen is nu een onderkomen voor planten. En voorlopig heb ik ideeën zat maar toch bedankt voor je aanbod Groetjes, Henk Geweldig zo`n tuin. Openlucht museum. Maar wat is een Hypocausttegel?
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 aug 2010, 21:51 |
|
 |
|
Legionair
|
Hoi Hans,
Hypocausttegels zijn tegels, rond of vierkant, die men gebruikte om een holle ruimte te creeëren waardoor heen men warme lucht leidde om de vloer te verwarmen. Ook kon men met behulp van tubili, er is er één te zien onder bouwmaterialen en gereedschap, de muren verwarmen. om het nog wat duidelijker te maken heb ik een foto bijgevoegd uit het boek van de Bayerische Handelsbank AG: Römische Alltag in Bayern. De andere foto is van wat 4-kante hypocausttegels die ook in mijn tuin liggen met weer een plant erop.
Groetjes, Henk
|
| 02 aug 2010, 13:26 |
|
 |
|
Hans1971
|
Soort vloerverwarming. Handige jongens die romeinen. Mooi spul Henk. 
|
| 02 aug 2010, 16:41 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooie foto s tuinieren met de romeinen
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|