|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:37
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Eindelijk terug, glazen beker
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Eindelijk terug, glazen beker
Een vondst van begin Juni die eindelijk na bijna twee maanden hier in de vitrine staat. Ik vond de beker met een aardig stuk eruit maar bij het schoonmaken thuis bleken er nog scherven in de in de vulling van de beker te zitten. Het glas was zo dunwandig dat ik er zelf niet aan begonnen ben maar een ander ingeschakeld heb. Het resultaat is fenomenaal zoals jullie zelf kunt zien.
Info: Dubbelconische beker met overgeslepen rand, dat houd in dat de beker van boven naar onder geblazen is en dat daarna het overtollige verwijderd is. Het is een doorzichtig lichtgroenig glas met kleine blaasjes, heeft een wandsterkte van maar slechts 1,5 mm., een hoogte van 7 cm. en de doorsnede van de mondingsrand is 7,5 cm. Paralellen die ik gevonden heb geven een datering in de vroege eerste eeuw (25-50 n. Chr.) maar de plek waar ik deze uit de grond heb gehaald is pas na 70. n. Chr. bewoond, dus hou ik het maar gewoon op de eerste eeuw. Gezien de kleur van het glas ( Lichtgroenig) mag er gedacht worden aan een Trierer herkomst.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
Laatst bijgewerkt door Legionair op 19 aug 2010, 17:37, in totaal 4 keer bewerkt
|
| 19 aug 2010, 17:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Eindelijk terug, glazen beker
top glas
mooi stukkie
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 aug 2010, 17:27 |
|
 |
|
Maurits
|
Fijn stuk hoor oh zo zeldzaam!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 19 aug 2010, 18:04 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
de ed schreef: top glas
mooi stukkie Inderdaad een mooi stukkie de Ed maar jammer genoeg heeft likken nu geen zin 
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 19 aug 2010, 18:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja henk niet likken anders gaat hij stuk
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet