|
|
Het is nu 04 maart 2026, 16:59
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
terra sigillata stukjes; Celsus en Fic. Primi
| Auteur |
Bericht |
|
quinctilius
|
 terra sigillata stukjes; Celsus en Fic. Primi
 Uploaded with ImageShack.us
|
| 19 sep 2010, 15:53 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
 Re: terra sigillata stukjes
Mooie fragmenten! Die herkent iemand zeker wel.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 19 sep 2010, 16:05 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik weet niet wat er aan de hand hij word heel groot moet je is met een goud de munt doen heb je meer goud 10oo % romeins
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 sep 2010, 19:05 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Dit is altijd moeilijk te determineren materiaal maar hoogstwaarschijnlijk is de rechtse scherf afkomstig uit de pottenbakkerij van Celsus, ook die werkte in La Graufesenque in de tweede helft van de eerste eeuw. De eierrand en de parelrand daaronder zijn practisch gelijk, alleen de halve medaillons hebben een iets andere voorstelling maar vertonen nog steeds een menselijk figuur in beweging. Over de linkse scherf heb ik nog niets gevonden, er zijn tenslotte ook honderden afbeeldingen van scherven, maar ik blijf zoeken en hou je op de hoogte van de vorderingen van mijn speurtocht.
Groetjes, Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 20 sep 2010, 17:31 |
|
 |
|
Legionair
|
Legionair schreef: Dit is altijd moeilijk te determineren materiaal maar hoogstwaarschijnlijk is de rechtse scherf afkomstig uit de pottenbakkerij van Celsus, ook die werkte in La Graufesenque in de tweede helft van de eerste eeuw. De eierrand en de parelrand daaronder zijn practisch gelijk, alleen de halve medaillons hebben een iets andere voorstelling maar vertonen nog steeds een menselijk figuur in beweging. Over de linkse scherf heb ik nog niets gevonden, er zijn tenslotte ook honderden afbeeldingen van scherven, maar ik blijf zoeken en hou je op de hoogte van de vorderingen van mijn speurtocht.
Groetjes, Henk Vandaag was ik weer in het Römer-Museum te Xanten voor een rondleiding en kwam daar in een vitrine een verhoogde Drag. 37 tegen met exact dezelfde afbeelding als op jouw scherf. Omdat ik daar wat mensen ken kon ik wat navraag doen en het ging inderdaad om een product van Celsus uit La Graufesenque. Naar de andere scherf ben ik nog op zoek. Groetjes, Henk
|
| 23 sep 2010, 17:29 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 sep 2010, 19:11 |
|
 |
|
quinctilius
|
Bedankt Henk!
Dit komt allemaal uit de voormalige romeinse haven van Keulen.
|
| 23 sep 2010, 19:23 |
|
 |
|
Legionair
|
Hallo Quinctilius,
De andere scherf is waarschijnlijk afkomstig van een Drag. 29 en vervaardigd door Fic. Primi, wat staat voor werkplaats van Primus. Hij werkte in La Graufesenque en Le Rozier in Zuid-Gallië gedurende de jaren 70-8- n. Chr.
Groetjes, Henk
|
| 26 sep 2010, 11:44 |
|
 |
|
quinctilius
|
 voor legionair
|
| 26 sep 2010, 23:09 |
|
 |
|
quinctilius
|
 nog een voor legionair
|
| 26 sep 2010, 23:10 |
|
 |
|
Legionair
|
 Re: voor legionair
Je maakt het me niet makkelijk Quinctillius, de afbeeldingen zijn vaag en erg fragmentarisch toch heb ik op stylistische kenmerken wat voor je kunnen opsporen. Deze scherf is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van een Drag. 29 uit het pottenbakkersatelier: OFBASSI.CO die werkte in La Graufesenque in de periode 50-75 n. Chr. Bronnen: voor de afbeelding:Roman Samian Ware van het Department of Extra-Mural Studies van het University College, Cardiff. Voor de datering: South Gaulish Terra Sigillata with Potters Stamps from Vechten van Marinus Polak
|
| 27 sep 2010, 17:13 |
|
 |
|
Legionair
|
 Re: nog een voor legionair
Scherf van een kom Drag. 37 van hoogstwaarschijnlijk het pottenbakkersatelier van CRVCVRO die ook in La Graufesenque werkte in de periode 80-120 n. Chr. Gedetermineerd aan de hand van de Eierlijsten, de parelrand en de groeven boven de Eierlijsten. De bronnen die ik heb gebruikt zijn dezelfde als bij de vorige scherf.
|
| 27 sep 2010, 17:21 |
|
 |
|
quinctilius
|
Bedankt voor uw expertise!
|
| 27 sep 2010, 20:13 |