|
|
Het is nu 04 maart 2026, 21:15
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
bovenstuk van een grote amfoor Dressel 7
| Auteur |
Bericht |
|
Ceesou
ERELID
|
 bovenstuk van een grote amfoor Dressel 7
Vandaag kreeg ik van een collega dit mooie onderdeel van een amfoor die hij zelf uit de middelandse zee heeft opgedoken. Het lag al een paar jaar in zijn voortuin Het is vrij zwaar en is bijna 40 cm lang. Misschien kunnen de experts er meer over zeggen voor een exacte dtm. Ik vind het wel wat hebben en ik ben er blij mee. Groet Cees
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 07 okt 2010, 22:47 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: bovenstuk van een grote amfoor
Misschien kunnen de experts er meer over zeggen
ja dat kan
cees zo als ik het kan zien is hij niet meer heel
mooi stukkie die is wel 2 meter lang geweest
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 07 okt 2010, 23:09 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
de ed schreef: Misschien kunnen de experts er meer over zeggen
ja dat kan
mooi stukkie die is wel 2 meter lang geweest Ja Ed dat zie ik ook wel  , maar 2 meter lang?? 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 07 okt 2010, 23:10 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hallo Cees,
Jouw hals komt het dichtst in de buurt van de Dressel 7. Dit type amfoor werd massaal geproduceerd op het Iberisch Schiereiland en dan speciaal de streken: Baetica, Lusitania en Tarraconensis. Over het algemeen werden ze gebruikt voor het transporteren van vissaus ( Garum ) maar er zijn er ook gevonden waarin wijn had gezeten. Ze zijn grofweg te dateren vanaf het eind van de Republiekeinse periode tot het midden van de tweede eeuw. Hadden een hoogte van zo'n 110-120 cm. en een inhoud van tussen de 26 en 34 liter.
Gebruikte bronnen: E. Gose; Gefässtypen der Römischen Keramik im Rheinland en Journal of Roman Pottery studies, Volume 10; Amphorae in Britain and the western Empire edited by Judith Plouviez.
Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 08 okt 2010, 09:15 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi Cees Zo kerel dat is een mooi stuk  daar ben ik wel liefhebber van maakt niet uit als het een stuk/scherf is, dat heeft ook wel wat mooie dtm Henk  er zijn wat soorten mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 08 okt 2010, 09:37 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Bedankt voor de reacties. 
|
| 08 okt 2010, 16:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Ceesou schreef: de ed schreef: Misschien kunnen de experts er meer over zeggen
ja dat kan
mooi stukkie die is wel 2 meter lang geweest Ja Ed dat zie ik ook wel  , maar 2 meter lang??  nou ja bijn a 2 meter hoe heb je dat ding mee genomen met het vliegtuig of auto
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 okt 2010, 16:13 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
de ed schreef: Ceesou schreef: de ed schreef: Misschien kunnen de experts er meer over zeggen
ja dat kan
mooi stukkie die is wel 2 meter lang geweest Ja Ed dat zie ik ook wel  , maar 2 meter lang??  nou ja bijn a 2 meter hoe heb je dat ding mee genomen met het vliegtuig of auto Met de fiets Ed 
|
| 08 okt 2010, 16:19 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Bertoninus schreef: Hoi Cees Zo kerel dat is een mooi stuk  daar ben ik wel liefhebber van maakt niet uit als het een stuk/scherf is, dat heeft ook wel wat mooie dtm Henk  er zijn wat soorten mvg Bert Bedankt Bert, je bijlage is een welkome aanvulling maar laat ook nog niet alle types zien en daar komt nog bij dat men in Zuid-Gallië vroeg in de Augusteïsche periode ook nog eens begon met het imiteren van amforen die oorspronkelijk uit het Middellandse-Zeegebied kwamen. Bekende productie-centra daarvan: Marseille, Lyon en La Muette. Ze lijken allemaal heel sterk op de laten we zeggen "originele" amforen maar hebben altijd kleine afwijkingen en die geven dus het probleem bij het determineren van dit soort objekten. Maar dat maakt ook dat het een leuke bezigheid is om een zo goed mogelijke determinatie te geven maar ook dat de slotzin van jouw threads een WAARHEID ALS EEN KOE IS.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 08 okt 2010, 17:05 |
|
 |
|
Maurits
|
Mooi stuk hoort zeker niet in een voortuin!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 08 okt 2010, 18:56 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 25 okt 2010, 12:14 |