|
|
Het is nu 04 maart 2026, 18:34
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 20 berichten ] |
|
Vouw/deukbeker, geverfde waar Niederbieber 33c
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Vouw/deukbeker, geverfde waar Niederbieber 33c
Een vondst van 4 jaar geleden toen men sleuven aan het graven was om kabels te leggen. Dat soort zaken hou ik altijd in de gaten omdat je er soms verrassende ontdekkingen kunt doen. Vooral als ze bezig zijn op bekende archeologische sites. Tijdens de pauze van de graafmachinist en zijn collega's ben ik, met toestemming die ik vooraf gevraagd had, de sleuf in gedoken en kwam daar deze beker tegen. Alleen het standvoetje was zichtbaar in de wand van de sleuf maar na zo'n anderhalf uur lepelen had ik hem toch helemaal vrij. Een geverfde drinkbeker voorzien van grote en kleinere deuken en op de schouder ook nog eens voorzien van kleine kerfjes, en helemaal compleet!!!! Het is een beker van het Type Niederbieber 33 c en afkomstig uit een pottenbakkerij gevestigd in Colonia Claudia Ara Agripensium, het huidige Keulen. Bekers van dit type werden ook in Trier vervaardigd maar waren meestal van een harder baksel en het eindproduct was ook wat gladder. De beker is te dateren in het derde kwart van de vierde eeuw en heeft een hoogte van 13,7 cm.
Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 23 okt 2010, 17:19 |
|
 |
|
Maurits
|
 Re: Vouw/deukbeker, geverfde waar
Zeer fraai stuk Henk... Citaat: Bekers van dit type werden ook in Trier vervaardigd maar waren meestal van een harder baksel en het eindproduct was ook wat gladder. Deze waren ook dieper zwart?
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 23 okt 2010, 17:22 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Zeer fraai stuk Henk... Citaat: Bekers van dit type werden ook in Trier vervaardigd maar waren meestal van een harder baksel en het eindproduct was ook wat gladder. Deze waren ook dieper zwart? Inderdaad Maurits, dieper en harder zwart. Het aardewerk voelt gewoon ook harder aan en geeft soms te denken aan T.N. maar is het niet. Het is gewoon harder gebakken dan de producten uit Keulen. Kijk maar eens naar de verschillen op de foto's. Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 okt 2010, 17:38 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja die stont boven tussen de ander potten
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 okt 2010, 17:48 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
Deze was niet te missen Henk  Hij staat nog steeds op m'n netvlies  Topper topper topper. Leuk dat je er tekst en uitleg bij geeft  Willem vd Akker
|
| 23 okt 2010, 20:42 |
|
 |
|
Hans1971
|
Ja, die heb ik in het echt gezien. Mooi Henk, lekker wezen peuteren in de sleuf. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 23 okt 2010, 21:09 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: lekker wezen peuteren in de sleuf Nou Hans let een beetje op je taalgebruik...dit is een net forum hoor!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 23 okt 2010, 22:27 |
|
 |
|
dikkie
|
Henk,
Volgens mij ben ik wel eens bij jou thuis geweest.(muziekinstrument)..aan het behang te zien, ampfora,s ervoor?
En als dat zo is, weet ik ook gelijk waarom de jongens zo onder de indruk zijn ...zodra je de trap opkom...kamer voor.....pfffff.
Groeten,
Dirk
Laatst bijgewerkt door dikkie op 23 okt 2010, 23:13, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 23 okt 2010, 23:11 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
dikkie schreef: Henk,
Volgens mij ben ik wel eens bij jou thuis geweest...aan het behang te zien, ampfora,s ervoor?
En als dat zo is, weet ik ook gelijk waarom de jongens zo onder de indruk zijn ...zodra je de trap opkom...kamer voor.....pfffff.
Groeten,
Dirk ja klopt mooie speel tuin voor kinderen dirk
|
| 23 okt 2010, 23:13 |
|
 |
|
dikkie
|
Ja mooi he....Henk liet ons als eerste naar boven gaan, omdat hij graag ziet hoe de reakties van zijn gasten is...bij het betreden van het Heilige der heilige.....bizar. Zelfs langs de trap naar boven kom je al dingen tegen.
Henk, heb ook nog steeds dat boek van je...over je werk!
Laatst bijgewerkt door dikkie op 23 okt 2010, 23:17, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 23 okt 2010, 23:15 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja het doet nog zeer aan me kop
|
| 23 okt 2010, 23:17 |
|
 |
|
Legionair
|
dikkie schreef: Ja mooi he....Henk liet ons als eerste naar boven gaan, omdat hij graag ziet hoe de reakties van zijn gasten is...bij het betreden van het Heilige der heilige.....bizar. Zelfs langs de trap naar boven kom je al dingen tegen.
Henk, heb ook nog steeds dat boek van je...over je werk! Er is in de tussentijd wel het een en ander veranderd Dirk en er is ook nog wel het nodige bijgekomen maar langs de trap kom je nog steeds spul tegen Aan dat bedrijf denk ik liever niet meer, heb er zelfs geen boek meer van ondanks dat ik het zelf geschreven heb. Geen prettige herinneringen aan over gehouden Maar kom gerust nog eens een kijkje nemen, altijd welkom 
|
| 24 okt 2010, 00:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
maar langs de trap kom je nog steeds spul tegen
ja de leuning
|
| 24 okt 2010, 00:13 |
|
 |
|
Legionair
|
|
| 24 okt 2010, 00:16 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik von hem wel goed de leuning 
|
| 24 okt 2010, 00:20 |
|
 |
|
Legionair
|
de ed schreef: ik von hem wel goed de leuning  We hebben ook wel goed en leuk spul in huis en zelfs iets voor kinderen  maar dat staat in de tuin 
|
| 24 okt 2010, 16:02 |
|
 |
|
Legionair
|
de ed schreef: ja die stont boven tussen de ander potten Klopt Ed, maar ze likken niet 
|
| 24 okt 2010, 16:04 |
|
 |
|
Legionair
|
willem vd akker schreef: Deze was niet te missen Henk  Hij staat nog steeds op m'n netvlies  Topper topper topper. Leuk dat je er tekst en uitleg bij geeft  Willem vd Akker Tekst en uitleg horen naar mijn mening ook bij de hobby Jan Willem of je moet weinig of niets van het objekt weten. Mijn geluk is wel dat ik voldoende tijd heb om informatie over de vondsten te verzamelen en die deel ik dan graag met anderen. Op zo'n manier kunnen we allemaal iets van elkaar leren en dat maakt naar mijn mening het Forum steeds sterker. Het gezegde luidt tenslotte toch: kennis maakt macht!!!!! Groetjes, Henk
|
| 24 okt 2010, 16:10 |
|
 |
|
Legionair
|
Hans1971 schreef: Ja, die heb ik in het echt gezien. Mooi Henk, lekker wezen peuteren in de sleuf.  Ja Hans, het is het combineren van twee hobby's: peuteren en die andere laat zich raden 
|
| 24 okt 2010, 16:14 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
in 1 woord prachtig 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI