|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:30
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
medaille: O.L.V. van de Rozenkrans / St. Dominic de Guzman
| Auteur |
Bericht |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
 medaille: O.L.V. van de Rozenkrans / St. Dominic de Guzman
Een klein koperen hangertje ca. 15 mm. Iemand enig idee? Groeten, Ben. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 29 okt 2010, 19:46 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Klein hangertje
denk devotie Ben maria met kindje jezus 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 okt 2010, 19:47 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Ben wat kan je nog lezen van de text mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 29 okt 2010, 20:23 |
|
 |
|
bubba
|
Bertoninus schreef: Ha die Ben wat kan je nog lezen van de text mvg Bert helpt dit Bert 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 okt 2010, 20:28 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi Bubba en Bert, Tekst: ? S D O M .I.S. Groeten, Ben. 
|
| 29 okt 2010, 20:30 |
|
 |
|
bubba
|
onderdeel van een rozenkrans (gezien de hartvorm) 
|
| 29 okt 2010, 20:43 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi ik kan er niets van maken die letters staan ook nog puntjes tussen iedere letter staat voor een woord,..en dan ook nog in het latijns het enige wat ik nog kan doen is kijken in mijn eigen verzameling of ik er een beter exemplaar van heb maar ik ben er bang voor,.. mvg Bert
|
| 29 okt 2010, 20:48 |
|
 |
|
Ben
|
Op de plaats van het ? staat een V. Dus V S D O M .I.S. Groeten, Ben. 
|
| 31 okt 2010, 23:51 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi
Tussen de letters staan overal puntjes
zou die eerste letter ook een W kunnen zijn
mvg Bert
|
| 01 nov 2010, 10:20 |
|
 |
|
Ben
|
Hoi Bert, Kan ook heel goed mogelijk zijn. In ieder geval een V of W. Bedankt. Groeten, Ben. 
|
| 01 nov 2010, 18:16 |
|
 |
|
JackWaster
|
Op de Afbeelding aan de rechterkant zie je een zittend persoon met een rozenkrans in de hand. Zouden de letters een afkorting kunnen zijn als hulpmiddel voor het gebruik van de rozenkrans? Wat er staat weet ik niet maar zou het een afkorting kunnen zijn naar gebeden? 1.Je begint bij het kruis: je maakt een kruisteken en daarna bid je de geloofsbelijdenis. 2.Je bidt de doxologie; daarna een Onze-Vader. 3.Bidt een doxologie. Overweeg het eerste geheim. Bidt het Onze-Vader. 4.Doxologie. Het tweede geheim. Onze Vader. 5.Doxologie. Het derde geheim. Onze Vader. 6.Doxologie. Het vierde geheim. Onze Vader. 7.Doxologie. Het vijfde geheim. Onze Vader. http://delftseommegang.nl/maria/gebeden/ of zit ik nou helemaal mis? 
Laatst bijgewerkt door JackWaster op 01 nov 2010, 20:38, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 01 nov 2010, 19:21 |
|
 |
|
Ben
|
Hallo JackWaster, Bedankt voor de info. Enig idee hoe oud dit exemplaar is? Groeten, Ben. 
|
| 01 nov 2010, 20:25 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoy Ben
denkelijk uit laat 1800 begin 1900
mvg Bert
|
| 02 jun 2011, 13:45 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
foto 2 heb ik wel alvast ontcijfert. deze afbeelding stelt o.l.v. van de rozenkrans voor. maria zittend op haar stoel met in haar linkerhand een rozenkrans,rechts op schoot heeft zij jezus op schoot, met tevens een rozenkrans. In de liturgische getijden van kloostergemeenschappen werden alle psalmen (150) gebeden; voor de ongeletterden werden de psalmverzen vervangen door 150 Onze Vaders. De bidsnoeren die hierbij gebruikt werden, heetten paternoster, immers de Latijnse naam van het Onze Vader. In de 12de eeuw kwam hiervoor het Mariagebed 'Wees gegroet' in de plaats. Dan duikt ook voor het eerst de naam rosarium (letterlijk 'rozentuin' of 'rozenkrans') op. De rozenkrans dankt haar naam, volgens de katholieke overlevering, aan een openbaring van Maria zelf: iedere keer dat een 'wees gegroet' wordt gebeden, schenkt men haar een mooie roos. Elke complete rozenkrans is, zo heet het, voor haar een kroon van rozen. De verdeling in tientjes, waartussen telkens een Onze Vader wordt gebeden, ontstond in de 15de eeuw. Ook ontstond in deze eeuw de aanroepingen bij elk tientje van de rozenkrans, de zogeheten geheimen. onderstaand een soortgelijke medaille (ik ben nog aan het zoeken naar de 1e foto,maar ik twijfel of ik de goeie heb gevonden)
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 04 jun 2011, 14:36 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Knap gevonden Pinkeltje goed bezig mvg Bert
|
| 04 jun 2011, 17:04 |
|
 |
|
XpSven
Geregistreerd: 16 apr 2010, 11:13 Berichten: 2016 Woonplaats: Lanaken (Oost-Limburg °België° )
|
 Re: Klein hangertje/o.l.v. van de rozenkrans
Je bent je blauwe kleur meer dan waardig 
_________________ I always say: " Who doesn't search, shall find nothing "
|
| 04 jun 2011, 17:12 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
 Re: Klein hangertje/o.l.v. van de rozenkrans
foto1: initialen = S.DO.D.S. st.dominic met een bos bloemen in zijn hand.(lelies?) de foto toont st dominic naar links kijkend i.p.v rechts. maar de overeenkomsten met de gevonden medaiile zijn gelijk. o.l.v van de rozenkrans met de st. dominic. St. Dominic de Guzman Saint Dominic de Guzman was born in 1170 in the Province of Burgos which is now known as Castille-Leon, Spain. Saint Dominic and the Rosary
Saint Dominic was devoted to the Blessed Virgin and was instrumental in the spread of reciting the Rosary. The Rosary is an important part of the Dominican Order. Pope Pius XI said, "The Rosary of Mary is the principle and foundation on which the very Order of Saint Dominic rests for making perfect the life of its members and obtaining the salvation of others."
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 04 jun 2011, 19:08 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|