Beste medezoekers,
Deze keer een interview uit Overijsel. En wel met Indian(Martin). Martin is al lang lid van ons forum. En is dan ook regelmatig te zien is op het forum. En volgens mij niet voor niets want hij vind dit forum helemaal top!!
Veel leesplezier gewenst:
1: Wat is jou naam en nickname op het forum? En wie heeft jou nickname verzonnen? En hoe oud
ben je?Ik heet martin en ben pas 48 jaar oud. Ik heb mijn nickname Ïndian van mijn andere passie:
oldtimer INDIAN motorfietsen, niet die nieuwe hondehokken hoor.
2: Hoe ben jij op dit forum terecht gekomen? En wat vind je van dit forum?Volgens mij via biker Nico? Mijn zoek- en motormaat van het eerste uur. Ik sta altijd versteld van de enorme hoeveelheid kennis over alles en nog wat die de forumleden onder de hoed hebben ivm met de praktijkervaring. Betere database is niet te vinden.
3: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector? En met welk merk detector zoek jij?IK zoek al ruim 11jaar. Ik ben begonnen met een hoefijzerzoeker/vinder en een chinees kwaliteitsprodukt. Na xlt en dfx overgestapt op minelab e-trac met cibola als backup. Ik wil nooit meer een andere.
4: Heb jij wel is geholpen op een opgraving? En wat was jou ervaring daarmee?Nee, wel aanwezig geweest toen een zoekmaat mocht mee helpen.Daar kan je ook veel van leren, kijken. Prima vond nix mis mee, misschien soms een tikkie aan de serieuze kant,maar meestal ook net zo enthousiast als je je vondsten laat zien.
5: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby? En wat vindt je omgeving van je hobby?Het totaalpakket van lezen, bestuderen van kaarten, het reizen naar andere omgevingen, de aparte contacten die je opdoet en dan uiteindelijk met een vondst in je handen staat die je dan weer moet reinigen en proberen te(laten) determineren. Bijna elke piep geeft een verslavende spanning, die je zeker nadat je wat leuks gevonden hebt, steeds weer en meer en meer wil horen. Daar naast dat geweldige gevoel van vrijheid als je weer in de vrije natuur loopt te banjeren in weer en onweer, vrij ontworsteld aan al die dagelijkse beslommeringen.
Veel vrienden kennissen en familie vinden het bijster interessant, velen begrijpen soms de drive niet om in bar weer en/of een eind van huis te gaan lopen graven in de grond. Het is ook moelijk uit te leggen het is namelijk een PASSIE. Verder zijn soms de goed bedoelde tips wel leuk, "daar heeft in de oorlog nog een huis gestaan" of " daar wordt het kanaal uitgebaggerd" en dat soort dingen.
6: In welke provincie woon en zoek jij?Ik woon in Hardenberg in de provincie Overijssel, maar ik zoek overal waar ik de kans krijg. Ik ga ook regelmatig met een groep zoekers naar de Noordelijke stortvelden, veel rotte muntjes vinden en soms iets bijzonders, maar altijd leut en plezier met zijn allen.
7: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht? Zo ja, welk(e) land(en)?Ja,kben 2x naar de U.K. geweest, op een bult bij Virton gezocht en 2 keer in Denemarken. In alle gevallen was de bloeddruk om te vinden hoger als het vondstgehalte….helaas.
8: In welk land zou jij nog eens graag willen zoeken?Frankrijk, bij een kasteel of daar waar asterix en obelix gewoond hebben, daar schijnen ook veel romeinen hebben gezeten .
9: Waar kan jij enorm van balen omtrent onze hobby?Ik wil niet balen in deze hobby, alleen maar ontspannend genieten, waarbij iedereen van mij de vrijheid heeft om te doen en te laten binnen de grenzen van zijn eigen verantwoordelijkheid
met inachtname van onze clubregels.
10: Wat doe jij met je vondsten?Schoonmaken,conserveren,verzamelen en elke dag bewonderen totdat mijn vriendin er horendol van wordt.”’Je besteed zowat nog meer aandacht aan je muntjes en troep dan aan mij” zal veel zoekers wel bekend in de oren klinken.
11: Wie is of zijn jou zoekmaat(en)?Biker Nico en Jan de Zuuker zie ik het meest, een schone jonge dame enkele keren per jaar en daar naast nog een aantal verder weg wonende zoekers.
12: Wat is jou grootste wens omtrent onze hobby?Dat ik nog heel vaak en lang mag/kan zoeken met plezier en vinden ook natuurlijk, die ene “once in a lifetime-vondst”, maakt niet uit wat.
13: Wat vind jij van de toenemende zoek verboden in Nederland?Aan de ene kant begrijpelijk, het erfgoed moet bewaakt worden tegen de roofratten, aan de andere kant de wereld is van ons allemaal. Het is jammer dat de wetgeving zo moet doorslaan. Het is belangrijk maar geen zaak van leven en dood. Van opgravingsites blijf ik weg, maar we hoeven ook geen leger van brave hendrikken te zijn. Als wij de spullen niet uit de rooilaag halen dan verdwijnen ze voorgoed. Archeologen kunnen detectoramateurs gebruiken en zien als pinpointers, adhv de gemeldde vondsten, waar het tijd wordt om een opgraving te doen.
14: Wat is jou ervaring met boeren?Sommige worden een beetje moe van ons, begrijpelijk als jij net nr 19 bent die die week aan zijn kop komt zeuren. Maar veelal de hartelijkheid, zelfs als je op zijn vrije zondag bij hem aan de deur komt. TIP : kom op klompen aan de deur, dat breekt het ijs vaak.
15: Kom jij op georganiseerde zoekdagen? Ja en nee, KWAM, contacten zijn leuk, maar het wedstrijd-gehak op de vierkante meter, en massa, is nix voor mij. Ieder zijn meug.
16: Ben jij lid van de DDA, Coinhunters of andere club?Coinhunter-lid,dat moet wel als geboren en getogen Zwollenaar.
17: Wat is jou top 3 van wat je nog graag wil vinden?Ik heb eigenlijk meer een top 300.
Een mooie complete boogfibula, een gouden muntje EN dat wat maar niet wil lukken, gewoon een simpel ROMEINS muntje als was het maar een minimus.
18: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe? Met foto graag.(zie foto).
Het (kinder)dierfibeltje(salier?), ik zie dat hummeltje zo lopen daar op die akker, met van die dunne sandaaltjes in de kou, en dan thuiskomen en moeten zeggen dat je je mantelspeldje bent verloren…ach toch.
19: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent?Wat is dat een goede zoeker? Als je maar plezier hebt aan het zoeken, lijkt me veel belangrijker.
20: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum?Niet echt, misschien een topic waar we regionaal kunnen afspreken om met elkaar te gaan zoeken!?
21: Aan wie geef jij het interview door? En welke vraag zou jij hem willen stellen?De naam van de nieuw geïnterviewde en de vraag is alleen bij mij(Dagobert) bekend. Over 14 dagen een interview met?
21A: Huco,s vraag aan jou is,...Mijn vraag aan Indian is waardoor hij aan deze hobby is begonnen?Het enthousiasme van mijn grote vriend Nico en mijn liefde voor alles wat oud is, natuurlijk m.u.v mijn schoonmoeder.
Zijn er mensen die zelf niet zoeken met een metaaldetector. Maar toch graag een interview willen omtrent hun werk of relatie met dit forum. Stuur mij(Dagobert) een pb. Dan zal ik proberen een extra interview te maken.
Martin, bedankt voor het meedoen aan het interview

Lees ook de vorige interviews:
viewforum.php?f=372De volgende personen zijn geïnterviewd:
Bert(Bertoninus)
Leon(Aureum)
Extra interview!Niels(Not)
Jan Pieter(J-P de zoeker)
Pieter(Madelinus)
Edwin(de ed)
Van Otterloo(Addie)
Cees(Ceesou)
Danny(Bacchus)
Emo(John) E
xtra interview!Mat(Mat)
Wiebren(Wiebren)
Wilhelm(Wilhelm)
Extra interview!Willen(Jeep)
Radiohead
John(Jvlivs)
Winand(Nandus)
John(Jacob)
Alfaboy(Paul)
Hans 1971(Hans)
Bennie(Bennie)
Cliff(TC)
Melpatciny(Ed)
Frenk(Frenk)
Gerben(Far Byond Driven)
Huco(Huco)
Indian(Martin)
Dagobert
Martin, Het is me niet gelukt om de foto van de vijf te plaatsen. Mijn excuses daarvoor. Misschien dat je hem zelf nog wil plaatsen in deze thread?