|
|
Het is nu 05 maart 2026, 14:47
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Kapot..... maar toch TOP Hofheim 12
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Kapot..... maar toch TOP Hofheim 12
Het lijkt soms wel of alles wat ik de grond uithaal compleet of grotendeels compleet is maar helaas is het tegendeel waar. Daarom laat ik jullie graag deze Terra Sigillata kraagschotel zien. Gevonden als 7 scherven waarvan dit het resultaat was: een kraagschotel met heel vreemd een uitgietje en voor zo'n 65% compleet. Het is een kraagschotel van het type Hofheim 12 ( sorry, Hiddink heeft er geen vermeld ) en is te dateren als Claudisch-Vespasianisch, dus zeg maar tussen 40 - 80 n. Chr.. Het is een hard baksel met kleine witte insluitingen en een nog echt donkerrode Engobe. Het heeft een hoogte van 8 cm. en een doorsnede van 25 cm. Kapot maar toch een topper voor mij, ze worden namenlijk zelden gevonden, het schijnt niet echt een populair objekt geweest te zijn en ook de Romeinen waren mode-gevoelig.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 27 dec 2010, 18:30 |
|
 |
|
Maurits
|
 Re: Kapot..... maar toch TOP
Die witte insluitingen in ts komen voor in de werkplaatsen van Montans en La Grauffensenke (let niet op de spelling) heb ik mij laten vertellen. Leuk stuk Henk een kleine teil of mortarium met standring. Wel de moeite om het weer te laten fatsoeneren hoor.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 27 dec 2010, 18:52 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Die witte insluitingen in ts komen voor in de werkplaatsen van Montans en La Grauffensenke (let niet op de spelling) heb ik mij laten vertellen. Leuk stuk Henk een kleine teil of mortarium met standring. Wel de moeite om het weer te laten fatsoeneren hoor. Klopt Maurits, daar zal het onbetwist vervaardigd zijn. Ik hou het op een kleine teil, er is geen enkel spoor van mortuarium-gebruik aanwezig. Het jammerre is dat er wel getracht is om een stempel in te drukken maar dat is helaas mislukt. Je ziet maar een fractie van de stempel anders zou het een heel eind aan een pottenbakker toegewezen kunnen worden. Maar ja, je kunt niet alles hebben 
|
| 27 dec 2010, 19:10 |
|
 |
|
Maurits
|
Nee je kunt niet alles hebben. Toch een mooi fijn stuk. Een halve eeuw verder is het TS minder mooi rood en dikker. Op de foto zie ik idd niets van een stempel.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 27 dec 2010, 19:15 |
|
 |
|
Hans1971
|
Ook weer een begerenswaardig stuk  . Laat je hem zo Henk?
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 27 dec 2010, 19:21 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Nee je kunt niet alles hebben. Toch een mooi fijn stuk. Een halve eeuw verder is het TS minder mooi rood en dikker. Op de foto zie ik idd niets van een stempel. Als je het stuk in de hand hebt Maurits kun je net de indruk van de stempel zien. op de foto lukte me dat niet jammer genoeg 
|
| 27 dec 2010, 19:24 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Kapot of niet, ik hou ervan Henk 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 27 dec 2010, 19:26 |
|
 |
|
Legionair
|
Hans1971 schreef: Ook weer een begerenswaardig stuk  . Laat je hem zo Henk? Ik denk het wel Hans, persoonlijk vind ik het stuk zo al mooi maar het is ook een mooi voorbeeld van dat niet alles ongeschonden de grond uitkomt. Integendeel, de kilo's scherven die je moet verzamelen om iets compleet te kunnen maken daar willen de meesten niet aan beginnen en dat is voor mij het meest spannende. Schoonmaken, passen en eventueel lijmen.
|
| 27 dec 2010, 19:43 |
|
 |
|
Hans1971
|
Legionair schreef: Hans1971 schreef: Ook weer een begerenswaardig stuk  . Laat je hem zo Henk? Ik denk het wel Hans, persoonlijk vind ik het stuk zo al mooi maar het is ook een mooi voorbeeld van dat niet alles ongeschonden de grond uitkomt. Integendeel, de kilo's scherven die je moet verzamelen om iets compleet te kunnen maken daar willen de meesten niet aan beginnen en dat is voor mij het meest spannende. Schoonmaken, passen en eventueel lijmen. Dit zijn ook van die dagen dat je daar mooi aan toe komt. Heerlijk aan tafel zitten met een stapel scherven. De kick van de passende delen lijkt me geweldig 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 27 dec 2010, 19:51 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Legionair schreef: en dat is voor mij het meest spannende. Schoonmaken, passen en eventueel lijmen. das inderdaad leuk. krant op de kleine tafel, scherven er op en met zijn tweetjes zoeken naar matches...... echt een leuke bezigheid!
_________________ nog wat gevonden recentelijk?
|
| 27 dec 2010, 20:10 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Muta Abundantia schreef: Legionair schreef: en dat is voor mij het meest spannende. Schoonmaken, passen en eventueel lijmen. das inderdaad leuk. krant op de kleine tafel, scherven er op en met zijn tweetjes zoeken naar matches...... echt een leuke bezigheid! Dan moet ge eerst zo'n scherven vinden... Legionair, komen jou vondsten af stortjes of af velden? Want op velden vind ik eens af en toe 2 scherven van dezelfde pot... Prachtig stukje weer! Zoals gewoonlijk! Groeten
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 27 dec 2010, 20:13 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Heel mooi stukje Henk die is prima te restaureren,..ben er maar blij mee mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 27 dec 2010, 20:35 |
|
 |
|
Legionair
|
jeroen V. schreef: Muta Abundantia schreef: Legionair schreef: en dat is voor mij het meest spannende. Schoonmaken, passen en eventueel lijmen. das inderdaad leuk. krant op de kleine tafel, scherven er op en met zijn tweetjes zoeken naar matches...... echt een leuke bezigheid! Dan moet ge eerst zo'n scherven vinden... Legionair, komen jou vondsten af stortjes of af velden? Want op velden vind ik eens af en toe 2 scherven van dezelfde pot... Prachtig stukje weer! Jeroen, ze komen niet van velden en niet van stortjes maar van een locatie waar eens een Romeinse stad heeft gestaan. Met een beetje geluk vind je een afvalkuil en dan nog het liefst in een handwerkerswijk.. altijd bingo Zoals gewoonlijk! Groeten
|
| 27 dec 2010, 22:02 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
Wat kunnen scherven toch mooi zijn  Willem vd Akker
|