|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:17
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
Hulp gezocht...romeinse vondsten uit Zuid-Holland
| Auteur |
Bericht |
|
Jules
|
 Hulp gezocht...romeinse vondsten uit Zuid-Holland
Beste allemaal,
Ter afronding van mijn studie Archeologie (te Leiden) ben ik een inventarisatie aan het maken van Romeinse (en hele late IJzertijd) militaria, riembeslag & paardentuig in civiele context in het Cananefaats gebied (grofweg Zuid-holland tussen de Rijn en Maas).
Ik ben zelf helemaal niet thuis in de detector wereld, maar ik zou toch graag ook vondsten van amateurs mee nemen in mijn verhaal. Vooral ook omdat er lang niet op alle archeologische opgravingen even goed gepiept wordt.
Heb je dus dergelijke vondsten in je collectie die niet uit de directe omgeving van de forten komen en je bent bereid ze beschikbaar te stellen voor mijn inventarisatie, stuur dan a.u.b. een berichtje.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
Alvast bedankt
met vriendlijke groet
Julius van Roemburg
Laatst bijgewerkt door Jules op 19 maart 2010, 23:22, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 19 maart 2010, 15:43 |
|
 |
|
Maurits
|
 Re: Hulp gezocht...romeinse vondsten uit Zuid-Holland
Helaas kan ik je niet helpen...bijna al mijn Romeins komt uit de forten langs de rijn! Ik hoop dat er een een en ander loskomt, vast wel. Doe de groeten aan Leon Theelen als je hem tegenkomt!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 19 maart 2010, 18:18 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bel frits kleinhuis
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 maart 2010, 18:29 |
|
 |
|
Jules
|
Bedankt allebei,
Ik ga binnenkort langs bij meneer Frits om wat vondsten van oude opgravingen te bekijken. Zal hem dan meteen naar amateurvondsten vragen.
|
| 19 maart 2010, 19:29 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Jules schreef: Bedankt allebei,
Ik ga binnenkort langs bij meneer Frits om wat vondsten van oude opgravingen te bekijken. Zal hem dan meteen naar amateurvondsten vragen. ja doe dat top kerel die frits
|
| 19 maart 2010, 19:35 |
|
 |
|
Maurits
|
Kijk eens in deze rubriek...: viewforum.php?f=102
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 19 maart 2010, 20:21 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Goede tip Ed, van Frits Wel jammer dat de volle vitrinekasten van de zoekers uit Alphen buiten het bestek van je onderzoek vallen, Jules. Veel succes verder!
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 19 maart 2010, 22:06 |
|
 |
|
Jules
|
Madelinus schreef: Goede tip Ed, van Frits Wel jammer dat de volle vitrinekasten van de zoekers uit Alphen buiten het bestek van je onderzoek vallen, Jules. Veel succes verder! Idd, maar dan ben ik waarschijnlijk de komende jaren nog wel bezig met mijn verhaal. Maar waarschijnlijk ken je het proefschrift van Johan Nicolay (Armed Batavians) wel. Die heeft voor het Bataafs gebied een vergelijkbare inventarisatie gemaakt. Ik wil zijn resultaten naast die van Z-H leggen om zodoende een aantal theorieen over de rol van terugkerende veteranen en het martiale karakter van de Bataven & Cananefaten te testen. Wat die Romeinen uitspoken in hun forten is dus eigenlijk niet zo van belang, het gaat echt om de lokale rurale bevolking. In Alphen wil ik bijvoorbeeld wel de sites de Hoorn (Lemkes), de Schans, Goudse Rijpad e.d. meenemen maar niet het fort en vicus uit het centrum.
|
| 19 maart 2010, 22:34 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Jules schreef: Madelinus schreef: Goede tip Ed, van Frits Wel jammer dat de volle vitrinekasten van de zoekers uit Alphen buiten het bestek van je onderzoek vallen, Jules. Veel succes verder! Idd, maar dan ben ik waarschijnlijk de komende jaren nog wel bezig met mijn verhaal. Maar waarschijnlijk ken je het proefschrift van Johan Nicolay (Armed Batavians) wel. Die heeft voor het Bataafs gebied een vergelijkbare inventarisatie gemaakt. Ik wil zijn resultaten naast die van Z-H leggen om zodoende een aantal theorieen over de rol van terugkerende veteranen en het martiale karakter van de Bataven & Cananefaten te testen. Wat die Romeinen uitspoken in hun forten is dus eigenlijk niet zo van belang, het gaat echt om de lokale rurale bevolking. In Alphen wil ik bijvoorbeeld wel de sites de Hoorn (Lemkes), de Schans, Goudse Rijpad e.d. meenemen maar niet het fort en vicus uit het centrum. heb je hier een lezing over gehad in leiden in de universiteit
|
| 19 maart 2010, 22:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Jules schreef: Madelinus schreef: Goede tip Ed, van Frits Wel jammer dat de volle vitrinekasten van de zoekers uit Alphen buiten het bestek van je onderzoek vallen, Jules. Veel succes verder! Idd, maar dan ben ik waarschijnlijk de komende jaren nog wel bezig met mijn verhaal. Maar waarschijnlijk ken je het proefschrift van Johan Nicolay (Armed Batavians) wel. Die heeft voor het Bataafs gebied een vergelijkbare inventarisatie gemaakt. Ik wil zijn resultaten naast die van Z-H leggen om zodoende een aantal theorieen over de rol van terugkerende veteranen en het martiale karakter van de Bataven & Cananefaten te testen. Wat die Romeinen uitspoken in hun forten is dus eigenlijk niet zo van belang, het gaat echt om de lokale rurale bevolking. In Alphen wil ik bijvoorbeeld wel de sites de Hoorn (Lemkes), de Schans, Goudse Rijpad e.d. meenemen maar niet het fort en vicus uit het centrum. \ dick van de kooi heeft veel opgegraven op de hoorn hoop spullen liggen bij frits
|
| 19 maart 2010, 22:47 |
|
 |
|
Jules
|
Bedankt Ed,
zijn er nog meer mensen met suggesties?
|
| 24 maart 2010, 13:51 |
|
 |
|
mart hoffmann
|
Hoi Jules, ik heb nog een fraai vulvabeslag uit Delft, afkomstig uit de oude binnenstad.
groeten, Mart
ps mogelijk kan ik je wel helpen met diverse namen van mensen die je zeker verder kunnen helpen.
|
| 24 maart 2010, 18:16 |
|
 |
|
Jules
|
Dat zou mooi zijn.
Uit Delft zelf ben ik nog heel weinig tegen gekomen. En een zwaardpuntbeschermer die er gevonden is, is bij nader inzien (na schoonmaak) waarschijnlijk eerder een fibel.
alvast bedankt
|
| 25 maart 2010, 10:51 |
|
 |
|
Jules
|
Bump
Best allemaal
Ik ben nog steeds op zoek, en alle beetjes helpen.
Het depot in Alphen is op dit moment aan het reorganiseren dus veel vondsten zijn momenteel helaas niet beschikbaar.
bedankt
groet
Julius
|
| 06 mei 2010, 11:31 |
|
 |
|
Jules
|
Hallo allemaal.
Ondertussen is mijn scriptie zo goed als af. Het heeft toch weer allemaal veel langer geduurt dan gehoopt, maar ja. In totaal heb ik van het platteland van Zuid holland tussen Rijn en Maas 347 vondsten bij elkaar weten te sprokkelen. De meesten van opgravingen maar ook een aantal uit prive collecties. Het grootste deel van de vondsten bestaat uit beslag van paardetuig, maar ook een aantal echte militaire zaken als speren, schildknoppen, pantserbeslag etc.
De hoeveelheid vondsten van de detector amateurs vielen mij een klein beetje tegen ondanks dat ik best een aantal mensen (oa. via dit forum) heb gesproken. Ik zal best wat collecties gemist hebben, maar het algemene plaatje voor mijn onderzoeksgebied is toch dat de mogelijkheden voor metaal detectie nogal beperkt zijn. Veel gebieden die volgebouwd zijn, heel veel rotzooi in de grond in het bijv het westland, de duinen waar het vaak diep zit of het verboden is te piepen, en agrarisch land dat vooral gebruikt wordt voor de veehouderij en waar dus niet regelmatig geploegd wordt. In iedergeval is er in ZH niet zo'n constante stroom vondsten als uit bijv. het rivierengebied en limburg.
Bedankt,
mvg
Julius
|
| 02 feb 2011, 11:21 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|