|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:59
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Romeinse aardewerken waterleidingen.
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Romeinse aardewerken waterleidingen.
Van de week kreeg ik een mailtje met de vraag of ik twee stukken waterleiding wilde overnemen. Omdat ik al diverse stukken heb, had ik zo iets van..... ja je hebt ze al, wat moet je ermee? Ben toch maar even gaan kijken en zag direct dat deze jongens toch iets zwaarder en forser waren dan degene die ik al heb. Heb ze dus mooi meegenomen ondanks het plaatsgebrek. Ze komen van een akker in de buurt van Heerlen, de exacte plaats word mij natuurlijk niet verteld, waar de landbouwer tijdens het diepploegen op wat moeilijkheden stuitte. Dat waren dus deze waterleidingen, 4 waren er nog redelijk intact en zeker 200 andere naar de filistijnen geploegd. Eeuwig zonde, denk ik dus maar en nog veel meer gedachten die ik liever maar niet uitspreek Deze twee zijn in ieder geval gered en voor jullie te bekijken. De twee andere staan schijnbaar nog bij de landbouwer als souvenier aan zijn vernietingsmissie. De maten: ze zijn 35 cm. lang, het inschuifdeel heeft een diameter van 13,5 cm., het ontvangende deel een diameter van 17 cm.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 05 feb 2011, 18:32 |
|
 |
|
XpSven
Geregistreerd: 16 apr 2010, 11:13 Berichten: 2016 Woonplaats: Lanaken (Oost-Limburg °België° )
|
 Re: Romeinse aardewerken waterleidingen.
Plaatsgebrek? Ik heb hier nog genoeg plaats hoor 
_________________ I always say: " Who doesn't search, shall find nothing "
|
| 05 feb 2011, 18:43 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 05 feb 2011, 18:46 |
|
 |
|
Legionair
|
Naar mijn stellige overtuiging: absoluut niet waterdicht, het is wel hardgebakken aardewerk maar zodra het zich volgezogen heeft met water is het ook doorlatend. Maar dat was waarschijnlijk niet van belang, water zat in die tijd, het was belangrijk om fris en vers water op de plaats te krijgen waar ze het nodig hadden. En dat is ze toch heel aardig gelukt. Ze waren ook best zuinig op dit soort systemen, bij lekkages van grotere orde werden waterleidingen zelfs ter plekke gerepareerd. Kijk eens naar mijn topic: gerepareerde waterleiding verderop in dit forum.
|
| 05 feb 2011, 19:03 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Legionair schreef: Naar mijn stellige overtuiging: absoluut niet waterdicht, het is wel hardgebakken aardewerk maar zodra het zich volgezogen heeft met water is het ook doorlatend. Maar dat was waarschijnlijk niet van belang, water zat in die tijd, het was belangrijk om fris en vers water op de plaats te krijgen waar ze het nodig hadden. En dat is ze toch heel aardig gelukt. Ze waren ook best zuinig op dit soort systemen, bij lekkages van grotere orde werden waterleidingen zelfs ter plekke gerepareerd. Kijk eens naar mijn topic: gerepareerde waterleiding verderop in dit forum. ok bedankt Henk. 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 05 feb 2011, 19:05 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi henk bij jou zijn ze op de goede plek ik weet nog wel een plekje er voor als je bij jou naar boven loopt dan kom je boven is het links voor rechts acher daar was nog een plek je mooi henk 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 feb 2011, 19:13 |
|
 |
|
Legionair
|
Ik heb het al een klein beetje opgelost Ed, plankje op de overloop leeggemaakt en de gladwandige kruiken die daarop stonden verdeeld over andere schappen. En de waterleidingen dus op het vrijgekomen plankje.
wat vindt je er zo van?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 feb 2011, 19:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja dat bedoel ik rechs voor links achter je mooi even neerzeten en klaar is henk
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 feb 2011, 19:54 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Jammer dat je het plekje niet weet! Waterleidingen lijken me niet op het meest krottige villatje voor te komen! Prachtig geschenk! 
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 05 feb 2011, 19:59 |
|
 |
|
ronald
|
Mooi spul Henk! En nog heel ook 
|
| 05 feb 2011, 22:04 |
|
 |
|
Legionair
|
ronald schreef: Mooi spul Henk! En nog heel ook  Practisch heel Ronald, hier en daar ontbreekt er een stukje maar als je bedenkt dat er zo'n 200 naar de gallemiezen geploegd zijn dan springen de tranen je toch in de ogen. Cultuurvernietiging van de eerste orde en dan lopen ze over ons, zoekers, te tokussen 
|
| 05 feb 2011, 22:12 |
|
 |
|
ronald
|
Ja Henk is ook triest, en akkers die argeologisch beschermd gebied zijn worden gelaten zoals ze zijn. De grond {in onze regio}is zwaar verstoord door bewerking van allerhandse gewassen, haal het er dan uit zou ik zeggen Persoonlijk zal ik er nooit opkomen met de detector Maar zonde is het zeker. Henk, geniet lekker van wat je hebt weten te redden Ronald
|
| 05 feb 2011, 22:45 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|