|
|
Het is nu 04 maart 2026, 08:12
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Sigillata scherf van een nap Drag. 42
| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 Sigillata scherf van een nap Drag. 42
Hoi Henk hier is de scherf. Hij is toch redelijk schraal helaas, maar ik ben er weer blij mee. Ben benieuwd wat voor een het is.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 11 feb 2011, 21:57 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Sigillata scherf op verzoek van Henk
voor henk schop
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 feb 2011, 22:58 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Flink stuk Archimedes drinkbeker geweest leuke vondst mvg bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 11 feb 2011, 23:20 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hoi Erwin,
Nu heb je echt een super zeldzaam stukje in je hand. De Barbotine zit aan de binnenkant van het napje en dat is erg ongebruikelijk. Zover ik het op jouw foto's kan bekijken heeft die ook nog een greepje gehad en dat duidt dan weer op een heel vroege oorsprong. Ik ga op zoek en hou je op de hoogte, mooi stortje ga er op verder.
Groetjes, Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 11 feb 2011, 23:59 |
|
 |
|
archeonist
|
Wow interessant Henk! Zometeen ga ik weer even graven, ben benieuwd of ik nog meer vind! Wat is eigen Barbotine? Is dat de versiering?
|
| 12 feb 2011, 14:38 |
|
 |
|
Maurits
|
Aan de binnenkant van de bovenrand zie je opleg als versiering. Zoals een banketbakker met een spuitzak een taart versierd is dit ook zo versierd. Dit noemen ze barbotine versiering. Ik kom met mijn boeken niet verder. Gevoelsmatig zeg ik ook een vroeg stuk 50v tot max 50 na Chr. Het zou mij niet vermoedelijk Zuid Gallisch maar zeker op Italische leest geschoeid.
Ik kom er niet mee verder en laat het aan Henk over.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 12 feb 2011, 18:44 |
|
 |
|
Legionair
|
|
| 12 feb 2011, 19:10 |
|
 |
|
Legionair
|
Zoals ik je gisteren al vertelde kwam het op mij over als een zeldzaam stuk, en dat is het ook. Ik heb zo'n 20 boeken puur over T.S. maar om een beetje gelijkend voorbeeld te vinden heeft me toch de nodige tijd gekost. Het is gelukkig dan wel leerzame tijd!!!!! In het boek: Terra Sigillata, ein Weltreich in Spiegel seinen Luxusgeschirrs van Jochen Garbsch staat een erg gelijke afbeelding van jouw scherf. Lijkt net zoals de jouwe ook een beetje op de nap Drag. 27 maar is het duidelijk niet. Dit soort napjes worden typologisch ondergebracht als een variant op Drag. 42 De afbeelding uit het boek is een product uit Blickweiler of Eschweiler, twee buurgemeentes in Oost-Gallië, ze worden gedateerd tussen 105 - 160 n. Chr., een heel stuk later dan dat ik zelf dacht. Maar goed het is natuurlijk maar een voorbeeld, jouw scherf kan best vroeger zijn en van een andere productieplaats afkomstig zijn. Maar vooralsnog kun je de scherf gerust duiden als Drag. 42 var.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 feb 2011, 19:26 |
|
 |
|
archeonist
|
Kijk eens aan, interessant! Volgens mij heb ik meer randen gevonden daar met die zelfde versiering erop. Dat zijn dan wel kleinere stukken hoor. Als het voorbij is op de stort ga ik een poging wagen om een en ander bij elkaar te lijmen.
|
| 14 feb 2011, 17:26 |
|
 |
|
Legionair
|
archeonist schreef: Kijk eens aan, interessant! Volgens mij heb ik meer randen gevonden daar met die zelfde versiering erop. Dat zijn dan wel kleinere stukken hoor. Als het voorbij is op de stort ga ik een poging wagen om een en ander bij elkaar te lijmen. Dat zou ik zeer zeker doen, ben benieuwd naar het eindresultaat. Veel succes met de poging 
|
| 14 feb 2011, 17:28 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
moet je is tegen han zeggen kop je viewtopic.php?f=331&t=10603
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 feb 2011, 19:29 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Archeonist, Ik heb niet zoveel met scherven, maar dit is toch wel een heel prachtig stuk!!! En inderdaad toch nog een heel groot stuk!!!! Henk: Eschweiler? Dat ligt hier bij mij voor de deur!!! Ongelooflijk dat dit mischien hier in de buurt geproduceerd is. Archeonist, hartelijk gefeliciteerd met dit prachtige stuk, en vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 14 feb 2011, 19:53 |
|
 |
|
Legionair
|
Nou John, met zoiets in de buurt weet je waar je naar toe kan om te gaan zoeken. Hou er wel rekening mee dat ook daar niet veel heel de grond uitkomt. Succes als je gaat, en ik hoop binnenkort je vondsten hier te zien 
|
| 14 feb 2011, 20:52 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|