|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:27
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Terra Nigra pot, waarschijnlijk Holwerda BW 27
| Auteur |
Bericht |
|
tjenne
|
 Terra Nigra pot, waarschijnlijk Holwerda BW 27
Hallo,
Nu het weer beter wordt terug beginnen zoeken.Op tweede zoekdag dit nigra kruikje gevonden in 44 fragmenten.De bodem en voet zijn compleet,aan de hals ontbreekt er nog een klein stukje.De wand is eveneens vrij compleet,om dit te weten moet ik eerst beginnen in elkaar zetten.
Beste groeten, Etienne
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 apr 2011, 21:47 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Re: Nigra kruikje
Mooie vondst Tjenne, persoonlijk vindt ik TN nog mooier dan TS. Ben benieuwd hoe of die er straks uitziet. Aan de hand van je foto's determineer ik hem nu als pot Holwerda BW 27 of een net afwijkende vorm de Hofheim 114. De pot wordt omschreven als; Bolle pot met een scherpe schouderknik/overgang naar concaaf-cylindrische rand. De datering zou dan liggen tussen 25-30 - 75-80 na Christus. Word verplaatst naar Romeins aardewerk en Glas.
Groetjes, Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 07 apr 2011, 18:23 |
|
 |
|
Travis
|
 Re: Terra Nigra pot, waarschijnlijk Holwerda BW 27
|
| 07 apr 2011, 18:29 |
|
 |
|
archeonist
|
sjezus, kom ik aan met mijn flutscherven! Dit zijn pas scherven!  Wat een prachtvondst man, wil je 'm plaatsten als je 'm geplakt hebt?
|
| 07 apr 2011, 20:22 |
|
 |
|
tjenne
|
Hallo, Zal zeker terug plaatsen na samenstelling. Henk,ik heb zelf ook wel een voorliefde voor nigra, prachtig bij het wassen. Spijtig dat in droge toestand de diepzwarte kleur verdwijnt. Heb er in musea nochthans al gezien welke blijven glanzen zoals sigilatta. Ken jij daar misschien een veilig middel voor? Ik vind het wel eigenaardig dat je het een pot noemt gezien er een tuit van kleine diameter aanzit. Al alleszints bedankt voor de typering.
Beste groeten,Etienne
|
| 07 apr 2011, 21:11 |
|
 |
|
Legionair
|
archeonist schreef: sjezus, kom ik aan met mijn flutscherven! Dit zijn pas scherven!  Wat een prachtvondst man, wil je 'm plaatsten als je 'm geplakt hebt? Wat jij hebt laten zien Erwin, waren over het algemeen geen flutscherven maar scherven die ik de moeite van een determinatie waard vond. Dat doe ik over het algemeen niet bij flutscherven. Dus ga rustig verder en dan kun je hopelijk ook zo'n pot plaatsen 
|
| 08 apr 2011, 20:55 |
|
 |
|
Legionair
|
Hoi Etienne,
nogmaals je foto's bekeken maar ik zie nog steeds dat tuitje niet. Wacht dus maar je plakwerk af. Absoluut niets aan doen om die diepzwart glanzende kleur te krijgen, je bereikt dan waarschijnlijk het tegendeel. Terra Nigra komt voor van licht-grijs tot diep-zwart en kan glanzen of is dof. Heeft te maken met het bak-proces.
Groetjes, Henk
|
| 08 apr 2011, 21:01 |
|
 |
|
archeonist
|
Legionair schreef: archeonist schreef: sjezus, kom ik aan met mijn flutscherven! Dit zijn pas scherven!  Wat een prachtvondst man, wil je 'm plaatsten als je 'm geplakt hebt? Wat jij hebt laten zien Erwin, waren over het algemeen geen flutscherven maar scherven die ik de moeite van een determinatie waard vond. Dat doe ik over het algemeen niet bij flutscherven. Dus ga rustig verder en dan kun je hopelijk ook zo'n pot plaatsen  Haha dank je Henk. Er zitten inderdaad wel mooie tussen, maar het is vreselijk lastig heb ik gemerkt om er iets heels uit te halen.
|
| 08 apr 2011, 21:45 |
|
 |
|
Legionair
|
Er zitten inderdaad hele mooie tussen Erwin en het zal niet meevallen om er een heel of gedeeltelijk heel exemplaar uit te halen. Een tip die je misschien voor een volgende stort kunt gebruiken en die ik altijd toepas; Leg al je dagvondsten apart, gooi ze niet op een hoop en je zult zien dat je dan meer resultaat zult kunnen gaan boeken. Wat ik op jouw foto's zag was een wanorde van scherven en daar kom je zelden of nooit helemaal uit. Dus: leg je de dagvondsten apart en je kans word vergroot om er iets sluitends van te maken.
Groetjes, Henk
|
| 09 apr 2011, 19:02 |
|
 |
|
archeonist
|
Henk, bedankt voor de tip! 
|
| 09 apr 2011, 20:14 |
|
 |
|
Legionair
|
Ben je al iets verder met het plakken van de pot Etienne? Zou graag het resultaat willen zien.
|
| 04 mei 2011, 20:21 |
|
 |
|
tjenne
|
Hallo Legionair,
Sorry hoor maar ik heb er nog niets mee gedaan. Voel mij de laatste tijd niet al te best.Veel meer dan af en toe een paar uurtjes zoeken heb ik niet kunnen doen.Sta al een jaar achter met scherven wassen. Daar zitten ook nog een aantal leuke tussen.Zal proberen een beetje te plakken aan de bijna volledige welke ik reeds geplaatst heb.
Groeten,Etienne
|
| 09 jun 2011, 21:26 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|