|
|
Het is nu 04 jun 2026, 10:03
|
41 scherven uit Maas en Waal
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5737 Woonplaats: Ewijk
|
 41 scherven uit Maas en Waal
Al een tijdje geleden maakten we, dankzij ons mede-forumlid Ronald, kennis met een echtpaar uit Maas en Waal op wiens land in de 90-er jaren van de vorige eeuw een opgraving door het ARC heeft plaatsgevonden. Na be-eindiging van hun opgraving bleek dat de site groter was dan men gedacht had. Mevrouw heeft toen contact met het AWN opgenomen en heeft samen met hen een vervolg opgraving gedaan. Alle vondsten die toen gedaan zijn, zijn na bestudering en determinatie in hun bezit gebleven. Forumlid Ronald maakte me daar opmerkzaam op en daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Toen we bij het echtpaar aankwamen was alleen mevrouw thuis en toen ik me voorstelde als Henk had ze niet direct in de gaten welke Henk, er zijn er ook zoveel met die naam. Toen ik echter te kennen gaf dat ik graag haar vondsten zou willen zien, drong het tot haar door dat ik Henk uit Ewijk was en erg enthousiast begon ze direct te vertellen wat ze in al die jaren, want zolang heeft het wel geduurd, had meegemaakt. Het werd een hele spontane gebeurtenis waarbij we ook de heer des huizes hebben kennen geleerd. Het echtpaar heeft aan de opgraving zo'n 35.000 ( Sorry Travis ) scherven overgehouden die we nu elke woensdagmorgen proberen terug te brengen tot archeologisch complete stukken. En dat is geen eenvoudige klus want het zijn niet alleen Romeinse scherven maar ook inheems- en IJzertijdaardewerk is er volop. Het is echter gewoonweg erg leuk om te doen en ik kijk er ook altijd naar uit om weer aan de slag te gaan. Een paar weken geleden vertelde mevrouw me dat de schuur afgebroken zou worden omdat er nieuw gastenverblijf gebouwd zou gaan worden. Natuurlijk wilde ze de grond onder de schuur ook gaan onderzoeken en ik heb mijn medewerking daar aan toegezegd. Nou, vorige week is de schuur in kwestie afgebroken en afgelopen maandag is er een graafmachine geweest die al een stuk uitgediept heeft. De dag daarop was het al direct raak, mevrouw is vol enthousiasme begonnen aan een eerste verkenningscampagne met haar detector. Dat leverde echter niet veel op maar op één plek had ze iedere keer een bijzonder gevoel en ze besloot om daar maar een spade in de grond te steken. En met succes, naar later bleek!!!!!! Rond half negen 's avonds kreeg ik telefoon van een dolenthousiaste mevrouw: Henk, Henk ik heb een urn gevonden, kom kijken, kom kijken. Alhoewel ik een paar biertjes had gedronken stak haar enthousiasme mij ook aan en ben er toch naar toe gereden. En inderdaad, ze had al een aardig putje gegraven en in de wand staken enkele scherven die het vermoeden van een urn best rechtvaardigden. Het was zwartkleurig aardewerk wat deed denken aan Gallo-Belgisch aardewerk. Uit puur enthousiasme dook ik ook in de put en begon mee te graven, niet denkend aan het feit dat ik nog steeds mijn gewone kleding droeg. We zijn tot het invallen van de schemering bezig geweest om alles vrij te preparen en haalden 41 scherven naar boven die tot één of twee potten behoren. Door de vette klei die op de scherven koekte was het moeilijk uit te maken uit welke periode de scherven stamde. Toen ik thuis kwam, totaal vergetende dat ik zo de put in was gedoken, kreeg ik welgeteld 41 klachten over mijn handelen naar de kop geslingerd. De volgende dag ben ik in alle vroegte weer terug gereden om verder deel te nemen aan de graafcampagne. En weer met succes, de resten van nog eens twee potten en bij het met de MD doorzoeken kwam ook nog een munt aan het licht waarvan ik hoop dat iemand op dit Forum die kan determineren. Mevrouw had dezelfde avond de scherven gewassen en schoongemaakt dus de volgende dag kon ik pas goed zien wat of het was. Mijn idee van Romeins vervaagde al snel omdat het wel schijfgedraaid en oxiderend gebakken aardewerk is maar alle bodems waren bol en hadden 3 uitgeknepen worst-vormige pootjes. Dat leek mij dus alleszins geen Romeins. De bijvondst, een munt geeft volgens mij het jaartal 1752 op. Maar het is niet zeker of we die link ook mogen doortrekken naar het aardewerk. Nu maar hopen dat we nog meer vondsten mogen doen zodat er een goede determinatie en datering uit kan komen. Mocht er iemand zijn die de op de foto's scherven herkend, ik hoor het natuurlijk graag. We zijn natuurlijk nog wel een tijdje bezig, ongeveer zo'n 4 weken hebben we nog de tijd, maar ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
Laatst bijgewerkt door Legionair op 12 mei 2011, 17:57, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 mei 2011, 17:55 |
|
 |
|
Legionair
|
 Re: 41 scherven uit Maas en Waal
Nog meer foto's
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 mei 2011, 17:57 |
|
 |
|
Legionair
|
Nog een paar foto's
Laatst bijgewerkt door Legionair op 12 mei 2011, 21:32, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 12 mei 2011, 17:59 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi henk nee tocht een white 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 12 mei 2011, 18:00 |
|
 |
|
Legionair
|
En nog een paar
|
| 12 mei 2011, 18:01 |
|
 |
|
Maurits
|
Langs de rijnlimes ligt het Romeinse een steek diep. Jullie zitten op anderhalve meter is dat normaal? Put? avalkuil? kan dat?
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 12 mei 2011, 18:04 |
|
 |
|
Maurits
|
Geen Romeinse urn Henk.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 12 mei 2011, 18:06 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Prachtig verhaal Henk 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 12 mei 2011, 18:09 |
|
 |
|
dagobert
|
Lang verhaal. Maar wel boeiend. Dagobert
|
| 12 mei 2011, 18:28 |
|
 |
|
Legionair
|
Nog wat foto's van de munt, sorry voor de slechte kwailteit. Voorzijde: met nog wat leesbaar is: GEH IV MAX MVLIA Toont een bebaarde kop met waarschijnlijk een harnas of iets dergelijks. Keerzijde: wapenschild met waarschijnlijk het jaartal 1752. Wie oh wie kan me hierbij helpen 
|
| 12 mei 2011, 18:29 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Langs de rijnlimes ligt het Romeinse een steek diep. Jullie zitten op anderhalve meter is dat normaal? Put? avalkuil? kan dat? het is een gebied wat in de afgelopen eeuwen diverse overstromingen heeft gekend Maus dus dientengevolge liggen er dikke pakketen rivierklei op de oorspronkelijke lagen. we zullen denk ik nog dieper moeten gaan om op de romeinse laag te stuiten, indien aanwezig. We zitten nu op +/- 1,50 tot 2,25 meter en hebben maar beperkte tijd. Jammer,maar het is niet anders.
|
| 12 mei 2011, 18:36 |
|
 |
|
dagobert
|
Even zitten spelen. Dagobert
|
| 12 mei 2011, 18:36 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Geen Romeinse urn Henk. De wens was de vader van de gedachte Maus, maar inderdaad geen Romeins.
|
| 12 mei 2011, 18:37 |
|
 |
|
Legionair
|
dagobert schreef: Even zitten spelen. Dagobert Dank je Gerard, dat ziet er een heel stuk beter uit 
|
| 12 mei 2011, 18:39 |
|
 |
|
Hans1971
|
Erg leuk project Henk. Prachtig om dat te mogen doen. Ben benieuwd wat er nog naar boven gaat komen. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 12 mei 2011, 18:49 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Mooi verhaal, zo te zien was Monique ook mee om de foto's te nemen 
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 12 mei 2011, 19:13 |
|
 |
|
bennie
|
ook mooi werk om te doen en spannend wat je tegenkomt
|
| 12 mei 2011, 19:13 |
|
 |
|
felicitas
|
Zoals gewoonlijk overdrijft die ouwe Legionair het weer: absoluut geen 41 op-en/of aanmerkingen heb ik gegeven. 4,1 schoppen onder zijn modderige kont waren naar mijn mening genoeg om zijn doldwaze acties af te straffen. En toen mocht ik ook nog eens de vloer schoonmaken omdat er na die afstraffing volop klei oplag. Ik ben vandaag gaan kijken op hun project en ze zijn er leuk bezig, alhoewel ik me afvraag of ze er ongeschonden vanaf komen. Het lijkt mij ontzettend zwaar werken maar ze doen het met een smile op hun face. Dus laat gaan. laat gaan 
|
| 12 mei 2011, 19:16 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: Dus laat gaan. laat gaan Mo ze zijn niet wijzer...echt niet wijzer.
|
| 12 mei 2011, 19:21 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5401 Woonplaats: silvolde
|
Lijk wel Fhilips de tweede ...die kop maar dan moet het jaartal anders zijn 
|
| 12 mei 2011, 19:27 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Schitterend verhaal, ben benieuwd hoe het verder afloopt.
|
| 12 mei 2011, 21:37 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
mooi verhaal Henk , en ook leuk om te doen  . gr.joppie.
|
| 12 mei 2011, 21:43 |
|
 |
|
Travis
|
Fortuna schreef: Zoals gewoonlijk overdrijft die ouwe Legionair het weer: absoluut geen 41 op-en/of aanmerkingen heb ik gegeven. 4,1 schoppen onder zijn modderige kont waren naar mijn mening genoeg om zijn doldwaze acties af te straffen. En toen mocht ik ook nog eens de vloer schoonmaken omdat er na die afstraffing volop klei oplag. Ik ben vandaag gaan kijken op hun project en ze zijn er leuk bezig, alhoewel ik me afvraag of ze er ongeschonden vanaf komen. Het lijkt mij ontzettend zwaar werken maar ze doen het met een smile op hun face. Dus laat gaan. laat gaan  
|
| 12 mei 2011, 21:45 |
|
 |
|
ronald
|
Mooi verhaal Henk! Zo prachtig dit, van Ijzertijd naar Romeins, en van vroeg middeleeuws tot heden is er al gevonden op het terrein. Ongeveer 50 meter verderop op het grasland heeft de vrouw des huizes in de jaren 90 een Romeinse afvalkuil ontdekt. Misschien nog een metertje dieper?  . Twee gedreven mensen aan het werk  daar komt wel meer uit! Van het weekend met schep en md aanwezig Mvg.Ronald.
|
| 12 mei 2011, 22:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi verhaal even goed zitten lezen mooie l philips 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|