Logo
Het is nu 04 jun 2026, 11:08

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 een latex rubberen gietmal maken van een bodemvondst, verantwoord? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
 een latex rubberen gietmal maken van een bodemvondst, verantwoord?
ik zou graag een afgietsel willen maken van mijn pijpaarden beeldje.
daarvoor zal ik dan een mal moeten maken in siliconenrubber of latex rubber.
belangrijkste is natuurlijk dat het origineel niet aangetast mag worden.
op internet is er best veel over te vinden maar ze hebben het nooit over het behouden van het origineel. latex rubber zou je er in dunne lagen op kunnen smeren en dan later de mal er af kunnen stropen. in dit product zit ammoniak verwerkt. uiteraard zal ik dit niet zomaar op dit beeldje willen uitproberen, maar als het sowieso niet verstandig is wil ik er niet eens aan beginnen.
reden om dit te doen is dat het een kwetsbaar voorwerp is dat ik liever veilig opberg en de replica dan in de vitrine kan zetten. daarnaast leek het me leuk om een paar exemplaren mee te kunnen nemen als ik een lezinkje verzorg (eventueel ook in chocola).
iemand van jullie ervaring met het maken van mallen? tips, ideeën, waarschuwingen?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

06 mei 2011, 22:10
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een latex rubberen gietmal maken van een bodemvondst, verantwoord?
Tja,......... :06

Je zou het beeldje ook eerst in kunnen smeren met vaseline. Zo heb je altijd een beschermend laagje tussen vondst en latex.
Maar als er ammoniak in zit? Dit is wel een bijt/bleekmiddel, dus je beeldje kan na behandeling wit worden.

Dagobert

06 mei 2011, 22:14

Antwoord met een citaat
Ik gebruik het wel`s voor een kruikje.
Hier even een halve kruik dan toen ik het ging proberen.

http://home.vondsten.nl/vondsten/53995/ ... zkEBmXrrje

Had een halve kruik, die met diamantslijpertje afgeslepen, mooi vlak.
Toen een hele kruik gepakt met exact dezelfde diameter en die met latex ingesmeerd.
Na drogen de mal eraf gestroopt en een versteviging omheen gemaakt en volgegoten met gips.

Heb er wel een pen met een blok in gedaan zodat de onderkruik hol word.
Maar moet het wel verder even uithollen nog.

Jouw beeldje is poreuzer dan mijn westerwald, maar ik denk niet dat de latex hecht aan jouw beeldje.
Kan het hier wel even proberen vandeweek op een half beeldje.

Groetjes Axel

06 mei 2011, 22:17
Profiel

Antwoord met een citaat
bedankt voor de snelle reacties. Dago, vaseline kwam ik inderdaad tegen om te gebruiken om het opzuigen te voorkomen. Axel, dat zou super zijn, ben erg benieuwd naar het resultaat! :dansenderomein:
mooi werk heb je trouwens al geleverd, zie opeens ook mogelijkheden voor de schotels en borden die ik onlangs gevonden heb in een beerput :10

06 mei 2011, 22:29
Profiel

Antwoord met een citaat
ben in diverse winkels geweest waar ik verwacht had dat ze het wel zouden hebben. ik kan het in elk geval wel online bestellen. Axel waar heb jij dit spul vandaan?

16 mei 2011, 13:02
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Sjoho, ik heb het ook ergens van internet.
Geen idee meer waar ik het gekocht heb.

Het is niet de juiste latex eigenlijk voor mallen, het is net te dun/zacht maar als je het zelf met doek of kraton steviger maakt werkt het prima.

Ik zoek soms gewoon op hobby-materialen via google,,,,, dan pluis ik diverse winkels uit wat ze hebben en koop ik gewoon weer`s wat om te proberen.
Zodoende word je handig met allerlei materialen,,,daarbij moet je gewoon van knutselen houden dan kun je bijna alles wel maken.

16 mei 2011, 13:48
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Allemaal

het heet Kautschuk en ik haal het hier bij Robbelien in Zwalmen

http://www.robbelien.nl/shop/zoeken/latex

http://www.robbelien.com/

ik gebruik het veel :05 :10 ,..maar this niet goedkoop :pol

mvg Bert

16 mei 2011, 14:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Kijk eens bij www.detinnenroos.nl

Deze hebben setjes waar je het mee kan maken, wij hebben al vele replica,s laten maken voor onder andere de zoekdag

Gr Roy

http://www.waterzoekers.nl

16 mei 2011, 14:40
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ondertussen ben ik al een stuk verder gekomen :10 . Heb een mal gemaakt van latex. Dit is goed gegaan zonder dat het origineel is aangetast. Daarna een paar keer geprobeerd een afgietsel in gips te maken. Het lukte me niet het gips onbeschadigd uit de mal te krijgen en de latex lijkt ook steeds stugger te worden. Uiteindelijk maar de achterkant ingesneden en toen ging het beter. De kopie mist echter de echte details. Zal de komende dagen nog eens een paar te maken en dan het beste resultaat plaatsen 8-)

24 mei 2011, 22:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Dit is een leuke topic Sjoho :10 .
In de 70er jaren heb ik veel afgietsels gemaakt van biologische objecten. Hier even wat ervaringen.
Van gietrubber (dunvloeibaar) zijn hele zuivere mallen te maken. Met een kwastje aanbrengen.
De meest kwetsbare delen hiervan versterkte ik met verbandgaas.
Dit rekt nog redelijk in alle richtingen met het rubber mee, maar geeft veel stevigheid.
Nadat de eerste laag rubber is uitgehard het gaas in de volgende laag natte rubber aanbrengen.
Maak als de mal droog is, een steunmal van PU-hars of gips, in verschillende delen.
Deze delen kun je van elkaar isoleren d.m.v. dun vloeipapier, of door de vlakken in te vetten met vaseline.
Nu de steunmal eraf halen en de rubbermal opensnijden op een plaats die niet opvalt.
Nu kun je de rubbermal van het object afstropen. Smeer de binnenkant van de mal in met een dunne laag losmiddel (was).
Als je gips wil gebruiken om een reproduktie te maken, gebruik dan diamantgips. Eerst een kleine hoeveelheid
dunne gips in de mal gieten en deze naar alle kant draaien om luchtbelletjes te voorkomen.
Giet de mal nu zo vol mogelijk en zet de steunmal er omheen. Op de plaats van de vulopening
de steunmal invetten en als dat nodig is een opening snijden om de mal helemaal te kunnen vullen.
Gips laten uitharden, steunmal eraf, mal afstropen en voila. Zo kun je meerdere afgietsels met een mal maken.

:sd
Dick

25 mei 2011, 00:22
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
MOOI DICK

GA IK MET GOUDE MUNTEN OOK DOEN :10 :10 :10 :07

25 mei 2011, 00:33
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Bone, bedankt voor de tips. Ik heb modelleergips van Beamix gebruikt. op de zoekterm diamantgips in google krijg ik maar een paar hits.

Rubber opensnijden gaat best lastig en lijkt me haast niet mogelijk als het gips er in zit. Dat komt misschien ook omdat ik vrij veel lagen opgesmeerd heb.
Ik heb dit dus vooraf gedaan en heb het geheel met tape omwikkeld om de mal bij elkaar te houden. Dat werkt al best goed :dansenderomein:

De mal is ondertussen behoorlijk gekrompen, dus de kopie komt er wat kleiner uit. Bij de vorige mislukte versies ben ik verder aan het experimenteren met fixeren en verouderen. Met lijnolie krijg ik de oude look, dat ga ik ook zeker gebruiken als ik straks een goed exemplaar heb. Ik durf het niet aan het origineel nog een keer met latex in te smeren, maar kijk ondertussen wel rond of ik nog van meer voorwerpen een kopie kan maken. Latex en metaal gaat niet samen dus het grootste deel van mijn collectie valt al af. :06

25 mei 2011, 23:01
Profiel

Antwoord met een citaat
Een afgietsel in gips en eentje in was. Die in was is vrij gedetailleerd maar door het materiaal zie je dat niet zo goed. Hiermee zou ik een nieuwe mal kunnen maken met de verloren was methode.
Ze halen het echter beide lang niet bij het origineel...

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 mei 2011, 20:22
Profiel

Antwoord met een citaat
ik kon er niks van maken, maar toen ik vanavond thuis kwam had mijn vrouw voor mij een prachtig beeldje gemaakt die wel compleet is en de details heeft waar ik op hoopte :goezo: . Als die droog is plaats ik die even. morgen moet ze ook maar even voor mij met het magneet op pad en zondag maar met de detector :09

27 mei 2011, 18:39
Profiel

Antwoord met een citaat
Hierbij dan het eindresultaat. ik zal 'm nog wel een beetje extra 'verouderen'.

28 mei 2011, 21:19
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]