| Auteur |
Bericht |
|
la taupe
|
 Reinigen van Romeinse pijlpunten.
Duizend mensen, duizend smaken en ook....duizend manieren! Of mijn manier nu de beste is of de slechtste, ik doe het reeds jaren zo wat het reinigen van ferro metalen betreft en heb echt geen klagen. Het gereinigde ijzer blijft in de staat zoals vlak na de bewerking en qua onderhoud nadien is enkel eens het stof afdoen met een zachte droge doek ruimschoots voldoende. Vandaag mooi weer, even een uurtje vrij dus heb ik maar een fotoreeksje gemaakt van de manier waarop ik ijzeren Romeinse pijlpunten oppoets en conserveer. Op de foto's zal je duidelijk het voor en na kunnen constateren, wat natuurlijk ook de bedoeling is Eigenlijk is het heel erg simpel en iedereen kent wel de methode of hoorde er ooit van, maar ik zag nog nergens een fotoreeks, dus bij deze... Als voorbereidend werk verwijder ik de aangekoekte grondresten van de punten met een Dremel met zachte stalen borstel op het hoogste toerental, let wel: enkel het zand! Als dit grootendeels is verwijderd neem ik een tandenborstel met harde nylonharen OF een koperen borsteltje en ontdoe de grootste schilfers roest met de meeste zachtheid, manueel. Eens alle grote roestkorsten zijn weggeborsteld kook ik de pijlpunten in de parafine, gewoon gesmolten theelichtjes van Spaas, op een temperatuur van ongeveer 150°c.....als je geen thermometer hebt; dat is het stadium van hitte waarbij je vriendin of vrouw begint te krijsen dat de keuken onder de rook staat en heel het huis stinkt.... Dan neem je heel voorzichtig de pan van het vuur, kruip je ergens in een hoekje van je tuin en leg langzaam één voor een de pijlpunten in de pan met kokende parafine. Het is net als frietjes bakken, de pijlpunten beginnen te bruisen en na een tijdje houdt dat bruisen op. Laat de punten een goeie 20 minuten in de pan en haal ze er dan voorzichtig uit met een tang om uit te druipen op een oude vod. Nog voor de punten zijn afgekoeld gewoon één voor één afdrogen met een oude handdoek en klaar is kees, of beter, klaar is pijlpunt! Ik heb nog NOOIT een ijzeren object gehad dat nadien is verder blijven roesten of afbrokkelen, dus dit blijft m'n favoriete methode. Opgelet; steeds een natte handdoek bij je in de buurt leggen voor moest de parafine ontbranden, dan gewoon rustig de natte handdoek over de vlammen leggen met zachtheid en de vlam dooft. Niet blussen met water of je huis staat in lichterlaaie!! Hier de foto's van voor, tijdens en na. Enjoy! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 09 jun 2011, 17:34 |
|
 |
|
la taupe
|
 Re: Reinigen van Romeinse pijlpunten.
Deel 2.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 09 jun 2011, 17:35 |
|
 |
|
XpSven
Geregistreerd: 16 apr 2010, 11:13 Berichten: 2016 Woonplaats: Lanaken (Oost-Limburg °België° )
|
Jij post hier even meer romeinse speerpunten, dan hier op het hele forum int kwadraat staan 
_________________ I always say: " Who doesn't search, shall find nothing "
|
| 09 jun 2011, 17:36 |
|
 |
|
la taupe
|
Deel 3.
|
| 09 jun 2011, 17:37 |
|
 |
|
Travis
|
Bedankt voor die tip kerel 
|
| 09 jun 2011, 17:37 |
|
 |
|
la taupe
|
Deel 4.
|
| 09 jun 2011, 17:38 |
|
 |
|
la taupe
|
Deel 5.
|
| 09 jun 2011, 17:40 |
|
 |
|
la taupe
|
Deel 6.
|
| 09 jun 2011, 17:41 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Prima tip David en als aanvulling: doe het vooral in de buitenlucht, dat scheelt je een longprobleem want de dampen zijn niet goed te verdragen. Parafine ontvlamt vrij snel boven een bepaalde temperatuur dus weest en blijf voorzichtig. Brandwonden zijn bepaald geen pretje. Mooie verzameling pijlpuntjes David 
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 09 jun 2011, 18:04 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Zo dat zijn er een berg David goed gewerkt  ik hoop voor jou dat ze goed blijven als het niet zo zal zijn wil ik je wel helpen mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 09 jun 2011, 18:22 |
|
 |
|
la taupe
|
Bertoninus schreef: Zo dat zijn er een berg David goed gewerkt  ik hoop voor jou dat ze goed blijven als het niet zo zal zijn wil ik je wel helpen mvg Bert Dank je Bert! Ik heb nog nooit geen problemen gehad, en echt zeldzame stukken zoals m'n Keltische speerpunt met zilveren inleg conserveer ik helemaal anders hoor, dat bewerk ik met plexyglas en chloroform, blijft eeuwig goed dan en heeft dan ook een natuurlijke glans.
|
| 09 jun 2011, 18:31 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2821 Woonplaats: kerkrade
|
Mooi dat je het laat zien Ik kan het pannetje al ruiken  ,en wat legionair schrijft,ik kan ook niet goed tegen die dampen krijg er een heel dik hoofd van. Wat een collectie weer. Gr Alfa 
|
| 09 jun 2011, 19:03 |
|
 |
|
la taupe
|
ALFABOY schreef: Mooi dat je het laat zien Ik kan het pannetje al ruiken  ,en wat legionair schrijft,ik kan ook niet goed tegen die dampen krijg er een heel dik hoofd van. Wat een collectie weer. Gr Alfa  Inderdaad, vieze troep he die parafine....heb al eens geprobeerd met te zeiken in een pannetje en op te warmen maar dat meurt nog harder.... 
|
| 09 jun 2011, 19:06 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 09 jun 2011, 20:06 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
la taupe schreef: ALFABOY schreef: Mooi dat je het laat zien Ik kan het pannetje al ruiken  ,en wat legionair schrijft,ik kan ook niet goed tegen die dampen krijg er een heel dik hoofd van. Wat een collectie weer. Gr Alfa  Inderdaad, vieze troep he die parafine.... heb al eens geprobeerd met te zeiken in een pannetje en op te warmen maar dat meurt nog harder....   Pas op David  dat je snorkel niet in de ketel valt pijnlijke kwestie mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 09 jun 2011, 21:10 |
|
 |
|
bennie
|
la taupe schreef: ALFABOY schreef: Mooi dat je het laat zien Ik kan het pannetje al ruiken  ,en wat legionair schrijft,ik kan ook niet goed tegen die dampen krijg er een heel dik hoofd van. Wat een collectie weer. Gr Alfa  Inderdaad, vieze troep he die parafine....heb al eens geprobeerd met te zeiken in een pannetje en op te warmen maar dat meurt nog harder....  Bij die laatste poging hebben zeker die roestige in gelegen  Mooi laten zien 
|
| 09 jun 2011, 21:12 |
|
 |
|
dagobert
|
Met recht een goede zoeker. Erg laag gediscrimineerd gezocht. Erg mooi al die pijlpunten en ook zeker de info om ze te conserveren. Dagobert
|
| 09 jun 2011, 21:13 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
deel 7 koken met de la taupe wit mosselen
wat eten we van daaaaaaaaaaaaaaaaag
gebaken pijl en speer punten
tip laat je ze jaren zo liggen gaat de Parafine scheuren
dan komt er weer zuurstof bij
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 09 jun 2011, 21:54 |
|
 |
|
la taupe
|
de ed schreef: deel 7 koken met de la taupe wit mosselen
wat eten we van daaaaaaaaaaaaaaaaag
gebaken pijl en speer punten
tip laat je ze jaren zo liggen gaat de Parafine scheuren
dan komt er weer zuurstof bij  hahaaa! De Ed! Hij doet het weer! Dank je voor de tip malle aap, daar heb je gelijk in, alleen heb ik er tot nu toe geen last van, maar dat kan nog komen! 
|
| 09 jun 2011, 22:48 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Mooi resultaat en mooie puntjes David. 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 10 jun 2011, 08:15 |
|
 |
|
Pelgrim
|
Ik kan echt genieten van al je postings Wat een bulk topvondsten allemaal Als ik dat vind hier in Brabant dan lees je dat in de krant en niet op het forum Maar dat zal niet gebeuren vrees ik Ik kijk al uit naar je volgende postings! Groeten PELGRIM
|
| 10 jun 2011, 09:18 |
|
 |
|
la taupe
|
|
| 10 jun 2011, 09:20 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
la taupe schreef: als je geen thermometer hebt; dat is het stadium van hitte waarbij je vriendin of vrouw begint te krijsen dat de keuken onder de rook staat en heel het huis stinkt....  whoeah erg mooi omschreven  Zeer herkenbaar ook! Leuke topic dit Taupe! 
_________________ nog wat gevonden recentelijk?
|
| 10 jun 2011, 10:48 |
|
 |
|
Angelo
Geregistreerd: 15 nov 2013, 23:18 Berichten: 1814 Woonplaats: S-Hertogenbosch
|
la taupe erg mooi en leerzaam Topic..  maar heb een vraag waar kook jij het water op kan dit gewoon gasfornuis?  wil mijn bijl Schoonmaken & conserveren ga denk jou manier uit proberen Elektrolyse gaan me accu's kapot van denk tips zijn welkom alvast bedankt viewtopic.php?f=208&t=68296
_________________ noem me maar History Hunter er wachten nog genoeg schatten op mij
|
| 18 maart 2016, 02:19 |
|
 |
|
hannibal
|
 Angelo ik denk niet dat je nog een antwoord van La Taupe krijgt.Dit topic is sowieso van 2011, dus vijf jaar geleden.La Taupe is met de Noorderzon, Zuiderzon, Oosterzon of de Westerzon vertrokken van dit forum.Lees de topics en de adviezen en maak je beslissingen zelf.Succes .
_________________ gr Hannibal
|
| 18 maart 2016, 09:40 |
|
|