|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:05
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
(fragmentaire) stenen kanonskogel
| Auteur |
Bericht |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
 (fragmentaire) stenen kanonskogel
Hoi allemaal,
Dit fragment heb ik hier al een tijdje liggen, maar sinds gisteren heb ik pas zekerheid dat het een stenen kanonskogel betreft. Ik ben er zeer blij mee, omdat het mijn eerste is en deze ietswat minder gevonden worden dan die grote van ijzer.
Hier wat info:
Het betreft een fragment van een stenen kanonskogel. Deze kogel komt uit een ruime periode van 1400-1600, maar omdat ik hem vlakbij de resten van een kasteel uit de middeleeuwen heb gevonden is hij waarschijnlijk eerder middeleeuws dan nieuwe tijd. Deze kanonskogel raakten uit "de mode" toen de ijzer kanonskogel werden gebruikt. Deze kwamen namelijk harder aan bij de inslag.
Er zitten nog metaalresten aan, dit kan door een van de volgende redenen komen:
-De kogel is bekleed geweest met een laagje metaal om deze steviger te maken.
-De kogel zou ingeslagen kunnen hebben op een metalen object met zo'n snelheid dat er metaal ingeslagen is.
Al met al een leuke vondst,
Gr, yannick
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 16 jun 2011, 16:41 |
|
 |
|
Anoniem
|
 Re: (fragmentaire) stenen kanonskogel
nog een paar 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 jun 2011, 16:42 |
|
 |
|
dagobert
|
Leuk verhaal yannick. Is dit gedetermineerd door iemand? En maak de volgende keer foto,s met een egale achterkant. Zo komt de vondst beter tot zijn recht.
Dagobert
|
| 16 jun 2011, 16:50 |
|
 |
|
Anoniem
|
dagobert schreef: Leuk verhaal yannick. Is dit gedetermineerd door iemand? En maak de volgende keer foto,s met een egale achterkant. Zo komt de vondst beter tot zijn recht.
Dagobert Ik ben gisteren naar het archeologisch depot geweest. (van Gorinchem  ) Ze hebben hem daar bekeken en kwamen daar tot de conclusie dat het er inderedaad eentje is. De laatste optie komt trouwens ook van hen. Smits schreef: De kogel zou ingeslagen kunnen hebben op een metalen object met zo'n snelheid dat er metaal ingeslagen is.
|
| 16 jun 2011, 16:53 |
|
 |
|
dagobert
|
Smits schreef: dagobert schreef: Leuk verhaal yannick. Is dit gedetermineerd door iemand? En maak de volgende keer foto,s met een egale achterkant. Zo komt de vondst beter tot zijn recht.
Dagobert Ik ben gisteren naar het archeologisch depot geweest. (van Gorinchem  ) Ze hebben hem daar bekeken en kwamen daar tot de conclusie dat het er inderedaad eentje is. De laatste optie komt trouwens ook van hen. Smits schreef: De kogel zou ingeslagen kunnen hebben op een metalen object met zo'n snelheid dat er metaal ingeslagen is. Al met al een niet allerdaagse vondst. Gefeliciteerd ermee. Dagobert
|
| 16 jun 2011, 16:55 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 16 jun 2011, 20:23 |
|
 |
|
wavedancer
|
Ja sorry hoor, maar ik zie hier echt geen stenen kanonskogel in. Stenen kogels werden door steenhouwers gemaakt van hard natuursteen en waren bijna perfect rond van vorm. Zo'n kogel zou nooit de vorm kunnen aanemen die uw steen heeft. Bij impact zou hij misschien wel kapotspringen maar je zou er nog altijd de bolvorm in herkennen. Dat is bij uw steen niet het geval. Die kogels moesten bijna perfect rond zijn want anders zouden ze niet uit de loop kunnen vliegen als het buskruit ontbrandde. Kan u de mensen van het depot misschien om een overtuigende referentie-foto vragen.
Groeten.
_________________ Quidquid latine dictum sit, altum viditur. Homo sapiens non urinat in ventum.
|
| 05 mei 2012, 22:35 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik zie het nu pas ik dacht eerste een hooft van een aap was
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 mei 2012, 22:46 |
|
 |
|
Travis
|
Oesje deze had ik gemist Smitske Heb je mooi gevonden 
|
| 05 mei 2012, 23:54 |