Logo
Het is nu 04 jun 2026, 23:05

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
 Je eerste echte vondst ....... 
Auteur Bericht
ERELID

Antwoord met een citaat
Bericht Je eerste echte vondst .......
Hoi luitjes .

Dit onderwerp kwam in mij op toen ik een bakje met oude vondsten aan het kuizen was en tot mijn stomme verbazing kwam ik mijn eerste vondst met betekenis tegen .

Ik weet nog goed dat ik een jaar of 25 geleden besmet ben geraakt met het zoek virus ,een goede vriend ( huntius ....ook bekende van dit forum ) van mijn zwager kwam een aantal daagjes op bezoek op de camping waar wij vakantie vierden en.......... hij had een metaal detector bij zich.
Gezien wij in de ardennen verbleven had hij zijn kans schoon gezien om een dagje op oorlogs tuig te gaan zoeken en vroeg of wij misschien mee wilde nou dat hoefde hij geen tweede keer te vragen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vanaf die dag ben ik dus zoek verslaafd geworden ,gelijk bij thuis komst een adres gezocht waar ik zo'n machine kon kopen en aangezien mijn beursje niet zo dik was heb ik een c-scoop 330 gekocht en was zo blij als een kind .

Gelijk zaterdag ochtend de eerste beste akker uitgezocht om het ding te proberen en waarachtig het werkte ook nog .......... :10 nu komt het waar het om draait!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mooie piep ,scheppie in de grond en ik stond daar met mijn eerste munt in de handen :ls man wat een gevoel was dat en na de munt aandachtig bekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik een gulden uit 1827 gevonden had :oooo

Gelijk naar Jan (Huntius ) gefiets om mijn eerste vondst te laten zien waar hij mij gelijk uit de droom hielp door te zeggen ooooooooooo das een Willem cent maar wel van mooie kwaliteit.

Nu mijn vraag aan jullie .......................hebben jullie nog je eerste echte vondst ???????????? en met smeuig verhaal :10

Hier die van mij . :sd

Groetjes Niels.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

15 aug 2011, 19:41
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Je eerste echte vondst .......
ja top :oooo

15 aug 2011, 19:42
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Not,
Mijn eerste echte vondst was deze,
viewtopic.php?f=27&t=4165
Daarvoor wel wat koperen munten gevonden maar allemaal in de bekende kwaliteit :pol

Gr Alfa :sd

15 aug 2011, 19:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Ohja, mijn eerste vondst kan ik me nog goed herinneren :07 tis ook nog niet zo lang geleden :07

Ik ben al lang in archeologie en geschiedenis geiinteresseerd, ongeveer vanaf mijn 9e levensjaar. De reden weet ik niet meer. Vorig jaar september kwam in mijn hoofd opeens het idee op om een detector te kopen, floep van het ene tot het andere moment heb ik tientallen site's bezocht van zoekers en dealers. Op een zaterdag toen ik thuiskwam had mijn vader Willem bos gebeld en konden we die middag langskomen. Daar aangekomen de vitrine van hem bewonderd, ik zag mezelf al staan met zo'n vitrine over 1 jaartje. Ook zag ik 2 van die oude potten, een met pijpensteeltjes en de ander met rotte munten. Kon maar niet begrijpen dat hij die in een grote pot gooide :07 Maar goed, na een uur was ik de trotse eigenaar van een 2ehands middelklasse detector: een Fisher 1212X. Thuisgekomen gelijk in de tuin uitgetest met als resultaat een échte spijker. De volgende dag naar het plaatselijke bos gefietst en terwijl ik de detector gereedmaakte zat mijn hele hoofd vol met fantasieen over wat ik wel niet zou vinden: gouden munten-gespen-pijpenkoppen-vingerhoedjes-romeinen. Van alles dus. Die dag natuurlijk geen vondst gedaan, maar nee ik gaf niet op :whoea: De volgende 2 maanden heb ik op verschillende plekken gezocht: recreactiestrandje, bos, weiland. Toen ik van een zoektocht op een weiland terugkwam kwam ik langs een akker. Ergens had ik gelezen dat op akkers de oudste en meeste vondsten gedaan werden. Dus de volgende week de akker uitgeprobeerd met als enige resultaat spijkers. Wist ik veel wat discrimineren is? :lol: Toevallig was ik een keertje eerder uit school en dus ging ik weer met goede hoop naar het akkertje terug. Dit keer vond ik een loden object, toendertijd vond ik het een fantastisch ding, het was tenminste geen spijker. Thuisgekomen gelijk op bodemvondstenwereld gezet en de determinatie was er in binnen 5 minuutjes. Het was een percussiekogel! Oh wat was ik blij, heb geloof ik wel 5 minuten staan dansen.

Nu kom ik nooit meer op dat akkertje omdat ik een beter plekje heb gevonden, maar telkens als ik er langskom denk ik weer aan die percussiekogel.

Dat ding heeft dan ook een speciaal plekje in mijn kast :10

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

15 aug 2011, 19:57
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Deze gevlochten messing voorwerp is afkomstig van een ceremoniele sjako .
Deze werd bevestigd op de voorzijde en werd gesloten met een knoop en
diende terversiering bij de bevestiging van pluimen , borstels en veren .

waar pmz voor staat weet ik niet
en uit welke periode nog steeds niet :06

Dit was mijn eerste akkervondst ! :10

En mijn eerste detector een scoope uit 1990 ?

gr. koudi :sd

15 aug 2011, 20:08
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
ALFABOY schreef:
Hoi Not,
Daarvoor wel wat koperen munten gevonden maar allemaal in de bekende kwaliteit :pol

Dat noemen ze beginners geluk Alfa over zo'n vondst doen mensen jaren en jaren en jaren .......................

gr Niels.

15 aug 2011, 20:22
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Smits schreef:
Ohja, mijn eerste vondst kan ik me nog goed herinneren :07 tis ook nog niet zo lang geleden :07

Ik ben al lang in archeologie en geschiedenis geiinteresseerd, ongeveer vanaf mijn 9e levensjaar. De reden weet ik niet meer. Vorig jaar september kwam in mijn hoofd opeens het idee op om een detector te kopen, floep van het ene tot het andere moment heb ik tientallen site's bezocht van zoekers en dealers. Op een zaterdag toen ik thuiskwam had mijn vader Willem bos gebeld en konden we die middag langskomen. Daar aangekomen de vitrine van hem bewonderd, ik zag mezelf al staan met zo'n vitrine over 1 jaartje. Ook zag ik 2 van die oude potten, een met pijpensteeltjes en de ander met rotte munten. Kon maar niet begrijpen dat hij die in een grote pot gooide :07 Maar goed, na een uur was ik de trotse eigenaar van een 2ehands middelklasse detector: een Fisher 1212X. Thuisgekomen gelijk in de tuin uitgetest met als resultaat een échte spijker. De volgende dag naar het plaatselijke bos gefietst en terwijl ik de detector gereedmaakte zat mijn hele hoofd vol met fantasieen over wat ik wel niet zou vinden: gouden munten-gespen-pijpenkoppen-vingerhoedjes-romeinen. Van alles dus. Die dag natuurlijk geen vondst gedaan, maar nee ik gaf niet op :whoea: De volgende 2 maanden heb ik op verschillende plekken gezocht: recreactiestrandje, bos, weiland. Toen ik van een zoektocht op een weiland terugkwam kwam ik langs een akker. Ergens had ik gelezen dat op akkers de oudste en meeste vondsten gedaan werden. Dus de volgende week de akker uitgeprobeerd met als enige resultaat spijkers. Wist ik veel wat discrimineren is? :lol: Toevallig was ik een keertje eerder uit school en dus ging ik weer met goede hoop naar het akkertje terug. Dit keer vond ik een loden object, toendertijd vond ik het een fantastisch ding, het was tenminste geen spijker. Thuisgekomen gelijk op bodemvondstenwereld gezet en de determinatie was er in binnen 5 minuutjes. Het was een percussiekogel! Oh wat was ik blij, heb geloof ik wel 5 minuten staan dansen.

Nu kom ik nooit meer op dat akkertje omdat ik een beter plekje heb gevonden, maar telkens als ik er langskom denk ik weer aan die percussiekogel.

Dat ding heeft dan ook een speciaal plekje in mijn kast :10

Mooi verhaal Smits en zo herkenbaar :10 toch blijft die kogel altijd in je gedachten!!!!!!

gr Niels.

15 aug 2011, 20:23
Profiel

Antwoord met een citaat
not schreef:
ALFABOY schreef:
Hoi Not,

Dat noemen ze beginners geluk Alfa over zo'n vondst doen mensen jaren en jaren en jaren .......................

gr Niels.

Ja Niels ik weet het,echt beginnersgeluk was het niet,
voor ik deze vond had ik er ook wel 150/200 uurtjes piepen op zitten.

15 aug 2011, 20:26
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
koudi schreef:
Deze gevlochten messing voorwerp is afkomstig van een ceremoniele sjako .
Deze werd bevestigd op de voorzijde en werd gesloten met een knoop en
diende terversiering bij de bevestiging van pluimen , borstels en veren .

waar pmz voor staat weet ik niet
en uit welke periode nog steeds niet :06

Dit was mijn eerste akkervondst ! :10

En mijn eerste detector een scoope uit 1990 ?

gr. koudi :sd

Wel grappig dit ...je eerste vondst wel bekend van oorsprong maar nog niet een determinatie misschien een idee om hem even appart te plaatsen :06

Is de detector nog in je bezit ?????? misschien een 770 of een 990???
gr Niels.

15 aug 2011, 20:27
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
scoope TR 400 :06 en toen een micronta :04 en toen tracker 4 :01

en later een cutlas 11 tesoro !

Wat een flut detectors toen vergeleken met nu :ls

15 aug 2011, 20:49
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
koudi schreef:
scoope TR 400 :06 en toen een micronta :04 en toen tracker 4 :01

en later een cutlas 11 tesoro !

Wat een flut detectors toen vergeleken met nu :ls

dat is een top md hoor
:lo
cutlas 11 tesoro !

16 aug 2011, 01:48
Profiel

Antwoord met een citaat
Hey Not,

Leuk verhaaltje.
Mijn vader en ik kochten zo'n 17-18 jaar geleden samen
de eerste detector. (De C Scope 770).

4 Dagen zoeken zonder ook maar een muntje!!!!
De 5de dag, op een oud kiezelpad naast een spoorbaan in Eijgelshoven, waar in 1940-1945 een
treinstationnetje heeft gestaan, 5 munten gevonden!!!!

Zie deze link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... gelshoveni

Alle 5 waren het 10 Pfennig stukken met een adelaar en hakenkruizen!!! :ls :ls :ls :ls
Tja, en toen waren we verslaafd. Helaas heeft mijn vader maar 2-3 jaar kunnen zoeken, en is toen overleden.
Jammer dat we samen nooit een Romeinse munt / goud of iets ouds hebben gevonden.
We hebben alleen maar in bossen gezocht!!!!
De oudste munt was een 1/4 stuber uit 1750 of zoiets.

Alle munten die ik samen met mijn vader heb geonden heb ik sowieso nog allemaal!!!!

Het vinden begon pas toen ik Nandvs leerde kennen!!!! :10 :10 :10 :10
Van hem heb ik zeer veel geleerd. Hij heeft me ook meegenomen naar zoekplaatsen. Dank zij hem
heb ik mijn eerste Romeintjes gevonden!!!! :oooo :oooo :oooo :oooo
Alleen jammer dat ie daarna verhuisd is naar Haarlem!!!!! (Maar toen bestond de plaatselijke FC nog).

Vele groeten,

John.

16 aug 2011, 09:38
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik vind alles wat ik opgraaf leuk, maar de eerste twee vondsten van mij die de goedkeuring van maurits konden krijgen zijn deze:

viewtopic.php?f=233&t=29059

16 aug 2011, 09:59
Profiel

Antwoord met een citaat
Muta Abundantia schreef:
Ik vind alles wat ik opgraaf leuk, maar de eerste twee vondsten van mij die de goedkeuring van maurits konden krijgen zijn deze:

Is maurits dan zo streng :07

16 aug 2011, 10:03
Profiel

Antwoord met een citaat
:roll: Helaas wel Smits, Maurits behoort tot de verwende zoekers, een vondst die ik erg leuk vind kijkt hij al lang niet meer van op.....
frustreert aan twee kanten.... Maurits wordt gek van de hele tijd de vraag "is dit dan wel wat?" en ik gefrustreerd omdat alles waarvan ik dacht dat het leuk was niets spannends blijkt te zijn!

16 aug 2011, 18:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Schop Hester, maar dan wel onder een paar verwende sleutels :lol: :lol: :sd

16 aug 2011, 20:24
Profiel

Antwoord met een citaat
:yh

16 aug 2011, 20:27
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Jvlivs schreef:
Hey Not,

Leuk verhaaltje.
Mijn vader en ik kochten zo'n 17-18 jaar geleden samen
de eerste detector. (De C Scope 770).

4 Dagen zoeken zonder ook maar een muntje!!!!
De 5de dag, op een oud kiezelpad naast een spoorbaan in Eijgelshoven, waar in 1940-1945 een
treinstationnetje heeft gestaan, 5 munten gevonden!!!!

Zie deze link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... gelshoveni

Alle 5 waren het 10 Pfennig stukken met een adelaar en hakenkruizen!!! :ls :ls :ls :ls
Tja, en toen waren we verslaafd. Helaas heeft mijn vader maar 2-3 jaar kunnen zoeken, en is toen overleden.
Jammer dat we samen nooit een Romeinse munt / goud of iets ouds hebben gevonden.
We hebben alleen maar in bossen gezocht!!!!
De oudste munt was een 1/4 stuber uit 1750 of zoiets.

Alle munten die ik samen met mijn vader heb geonden heb ik sowieso nog allemaal!!!!

Het vinden begon pas toen ik Nandvs leerde kennen!!!! :10 :10 :10 :10
Van hem heb ik zeer veel geleerd. Hij heeft me ook meegenomen naar zoekplaatsen. Dank zij hem
heb ik mijn eerste Romeintjes gevonden!!!! :oooo :oooo :oooo :oooo
Alleen jammer dat ie daarna verhuisd is naar Haarlem!!!!! (Maar toen bestond de plaatselijke FC nog).

Vele groeten,

John.

Hoi John.

Toch wel spannend dat je die oorlogs munten vond op een of andere marier kriebelen die munten wel en ja wie heeft die 770 niet gehad :sd

Nou ik heb gezien waar het allemaal naar geleid heeft heb je collectie een keer mogen aanschouwen :ls

gr Niels.

16 aug 2011, 20:28
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Muta Abundantia schreef:

Ha die Hester kwist niet dat jij toestemming nodig had :07 wat hebben jullie toch met Leiden :00

gr Niels.

16 aug 2011, 20:31
Profiel

Antwoord met een citaat
leuke stad toch meh?!

16 aug 2011, 21:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Hier die van mij :07
Een halve sol van Lodewijk XV
Men tweede mooie munt was direct al een zilveren :07 Schelling van Maria Theresia :ppp

17 aug 2011, 11:28
Profiel

Antwoord met een citaat
ronnymacaroni schreef:
Men tweede mooie munt was direct al een zilveren :07 Schelling van Maria Theresia :ppp

Prachtige munten Ronny :10

17 aug 2011, 11:32
Profiel

Antwoord met een citaat
Smits schreef:
ronnymacaroni schreef:

Prachtige munten Ronny :10

Bedankt Smits! :10

17 aug 2011, 12:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Ok hier ook mijn verhaal.
Een jaar of 11 geleden ging ik voor het eerst zoeken met een micronta van de kijkshop.echter ik vond er bijna alleen ijzer mee.
Toen maar besloten om een 2de handse detecter te kopen,namelijk een oude tesoro eldorado(top machine).
Ik had in de krant gelezen dat ze op de holzkuil iets van romeinse sporen hadden gevonden via proefsleuven en boringen.
Ik heb toen besloten om de stoute schoenen aan te trekken,en op onderzoek uit te gaan.
Toen ik op de desbetreffende plek aankwam,zag ik een grote weide met hoog gras en onkruid.het proefsleuven onderzoek was namelijk al enkele weken ervoor afgerond en dichtgegooid.
Toch besloot ik om tussen het hoge onkruid door te zoeken.
ik vond toen mijn eerste romeinse munt,een broche en een zilveren kreuzer op een dag.
Toen is de verslaving begonnen.

bacchus. :sd

17 aug 2011, 12:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Bacchus schreef:
Ok hier ook mijn verhaal.
Een jaar of 11 geleden ging ik voor het eerst zoeken met een micronta van de kijkshop.echter ik vond er bijna alleen ijzer mee.
Toen maar besloten om een 2de handse detecter te kopen,namelijk een oude tesoro eldorado(top machine).
Ik had in de krant gelezen dat ze op de holzkuil iets van romeinse sporen hadden gevonden via proefsleuven en boringen.
Ik heb toen besloten om de stoute schoenen aan te trekken,en op onderzoek uit te gaan.
Toen ik op de desbetreffende plek aankwam,zag ik een grote weide met hoog gras en onkruid.het proefsleuven onderzoek was namelijk al enkele weken ervoor afgerond en dichtgegooid.
Toch besloot ik om tussen het hoge onkruid door te zoeken.
ik vond toen mijn eerste romeinse munt,een broche en een zilveren kreuzer op een dag.
Toen is de verslaving begonnen.

bacchus. :sd

Amai eerste keer en al een romeinse + zilveren munt :ppp :10

17 aug 2011, 12:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]