|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
tjenne
|
 Amfoorhals
Hallo,
Stuk olijfolieamfoor ( denk ik) mogen vinden. Is enorm groot vergeleken met andere scherfvondsten.Diameter ongeveer 24 cm.
Beste groeten,
Etienne
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 sep 2008, 12:37 |
|
 |
|
Defixio
|
 Re: tuitje en toot
Hoi Etenne, mooi stuk trek je weer uit de grond zeg! Idd een amfoor-hals.
(Amforen zijn grote voorraadkruiken met een brede halsopening, twee oren en een spitstoelopende puntbodem. Ze werden gebruikt voor het vervoer van wijn olie, ingelgde vis, of fleeswaren en groente en fruit. Amforen werden gebruikt de hele Romeinse periode. Bij veel Romeinse opgravingen komen kuilvlekken voor. In de lemen vloer werden amforen en dolia ingegraven. Amforen zijn vaak voorzien van ingebakken merktekens oa pottenbakkers stempels op de handvaten en eigendoms merken van handelaren of producenten van de inhoud. Soms werd er op de wand met inkt iets op geschreven omtrent de inhoud, verkoper, vervoerder, handelsplaats, of een of andedre controle van de fiscus. Ook amforen hebben een vormontwikkeling doorgemaakt, hals buik en oren kunnen per periode verschillen)
Goed nu de jouwe nog determineren....eehhee Hij lijkt op een type amfoor Dressel 2-4 maar het oor klopt niet helemaal. Wie weet kun je op internet eens kijken (potsherd) Ik kom in mijn boeken niets tegen wat 100% uitsluitsel geeft.
|
| 18 sep 2008, 16:21 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi Tjenne,..
Wat een joekel van een fragment kerel,..ongelofelijk
en pas op hij is vers gebroken zie ik even snel dus er ligt nog meer
grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 18 sep 2008, 19:42 |
|
 |
|
Defixio
|
Hoi Bert, volgens mij zie ik kleideeltjes. Typisch voor aardewerk dat uit (ijzerhoudende) rivierklei komt. Helaas geen verse breuk denk ik....maar we vragen het etjenne zelf maar even. Zou natuurlijk te gek zijn als je zo'n amfoor in stukken compleet vind!! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 sep 2008, 19:50 |
|
 |
|
tjenne
|
Hallo Defixio en Bertoninus,
Ik heb al een 10 tal grote wandscherven van deze amfoor en zie er nog een pakket zitten maar om deze er netjes te kunnen uithalen moet ik eerst nog 2m3 grond uitgraven. Om dat systematisch te doen zonder een scherfje te missen vraagt wel wat tijd hoor.
Bedankt voor de reactie en beste groeten,Etienne
|
| 19 sep 2008, 09:38 |
|
 |
|
Defixio
|
Ik kom wel helpen als het moet....
|
| 19 sep 2008, 15:32 |