Logo
Het is nu 03 maart 2026, 14:04

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
 Bijen houden 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Bijen houden
Zomers als je niet kunt zoeken: toch lekker in de natuur bezig zijn... :mrgreen:

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

25 dec 2011, 16:00
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bijen houden
Brrrrrrrrrrrr, dat je dat zonder bescherming doet. :shock:

Je bent wel een bezige bij Wilhelm met al die hobby`s :oooo

25 dec 2011, 16:17
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
stel je niet aan hans

ze worden zeld zaam bijenhouders
vroege toen ik nog op de tuinbouw school zat

hadden wel 2o van die kasten staan
het hooft was ook bijjehouder

zelf in de klas hadden we bijen
je kon het hele jaar kijken hoe het was met de bijen

tip hans ga nooit in de vieg roete staan :lol: :lol:

die bijhouders voelen het bijna niet meer als ze steken

wat ik wel mooi vond was dat hij kon zien welk bij hem ging steken

dus word ook bijhouder hans

wilhelm
hoe veel bijen volkeren heb je
ik heb nog een kennes die heb er zelf 2 bijen volkeren
gaat heel veel tijd in zitten

veel succes met je bijen
gr de ed

25 dec 2011, 18:18
Profiel

Antwoord met een citaat
@Hans: zonder bescherming kan vaak wel als je tenminste je volken een beetje kweekt op zachtaardigheid.
Soms (bij naderend onweer bijvoorbeeld) moet je echt wel een kap op en soms zelfs handschoenen aan anders is het niet leuk meer.
Maar bij dat soort omstandigheden moet je gewoon niet in je bijen gaan werken (tenzijhet niet anders kan natuurlijk)

@ Ed: Ik heb momenteel 6 volken, ik probeer het aantal zo rond de 5 te houden anders kos thet me teveel tijd en ik heb nog een paar andere hobbies :03
Qua steken is het inderdaad alleen maar de steek, voor het gif ben ik immuun dus ik heb geen jeuk en geen zwellingen meer. Vaak kan ik na een half uur niet eens meer ontdekken waar ik gestoken ben. In een bijenzwerm zijn de bijen overigens erg rustig, die kun je vrijwel altijd zonder bescherming behandelen. Ze hebben zich dan helemaal vol honing gevreten omdat ze op reis gaan waardoor ze heel rustig zijn.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 dec 2011, 00:53
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
hoi wilhelm dus bijen voelen ook veranderingen in de natuur ? dus bij naderend onweer worden ze onrustig? zoals bijvoorbeeld andere dieren bij een aardbeving ?

gr ed :sd

26 dec 2011, 01:01
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Wilhelm schreef:
@Hans: zonder bescherming kan vaak wel als je tenminste je volken een beetje kweekt op zachtaardigheid.
Soms (bij naderend onweer bijvoorbeeld) moet je echt wel een kap op en soms zelfs handschoenen aan anders is het niet leuk meer.
Maar bij dat soort omstandigheden moet je gewoon niet in je bijen gaan werken (tenzijhet niet anders kan natuurlijk)

@ Ed: Ik heb momenteel 6 volken, ik probeer het aantal zo rond de 5 te houden anders kos thet me teveel tijd en ik heb nog een paar andere hobbies :03
Qua steken is het inderdaad alleen maar de steek, voor het gif ben ik immuun dus ik heb geen jeuk en geen zwellingen meer. Vaak kan ik na een half uur niet eens meer ontdekken waar ik gestoken ben. In een bijenzwerm zijn de bijen overigens erg rustig, die kun je vrijwel altijd zonder bescherming behandelen. Ze hebben zich dan helemaal vol honing gevreten omdat ze op reis gaan waardoor ze heel rustig zijn.

ja top wilhelm

6 is ook al een hoop
voor 1 man :sd

hier op de heemtuin
vier van die bijen volken
mooi vind ik als de bijhouder te laat is
en zo bij je volk gaat scheiden met een anderen koningin
zeg ik dat goed wilhelm

die kennis van me is ook helemaal gek van bijnen
die haal ze koningin
van de eeeeeeeeeilanden

lukt niet altijd

gr de ed

26 dec 2011, 01:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag Wilhelm,

Erg leuke hobby lijkt me dat. Hoe staat het eigenlijk met de ziektes. Je leest
tegenwoordig dat het zo slecht met de bijenvolken gaat. Hierdoor zou de bestuiving
in gevaar komen.

Of is dat weer de nieuwsgeilheid danwel het angstzaaien van de pers? :nubenikhetzat:

26 dec 2011, 11:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Mooie hobby Wilhelm geen gezeik met de buren gehad.
We hadden er ook 1 in de buurt en de witte was zat altijd onder de bijenstront tot grote vreugde van de vrouwen in de buurt :pol :pol :pol :pol :pol
Nog geen last gehad van de bijenziekte :06
Nogmaals, een schitterende hobby om te zien :10

26 dec 2011, 11:31
Profiel

Antwoord met een citaat
melpatcindy schreef:
hoi wilhelm dus bijen voelen ook veranderingen in de natuur ? dus bij naderend onweer worden ze onrustig? zoals bijvoorbeeld andere dieren bij een aardbeving ?

gr ed :sd

Ja dat kunje rustig stellen, slecht weer is niet bevorderlijk voor de rust in de bijen, je kunt dan beter de kast dicht laten...

26 dec 2011, 13:04
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
bennie schreef:
We hadden er ook 1 in de buurt en de witte was zat altijd onder de bijenstront tot grote vreugde van de vrouwen in de buurt :pol :pol :pol :pol :pol

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
wat zeg je dat mooi bennie

26 dec 2011, 13:07
Profiel

Antwoord met een citaat
de ed schreef:
mooi vind ik als de bijhouder te laat is
en zo bij je volk gaat scheiden met een anderen koningin
zeg ik dat goed wilhelm

die kennis van me is ook helemaal gek van bijnen
die haal ze koningin
van de eeeeeeeeeilanden

lukt niet altijd

gr de ed

Als een bijenvolk gaat scheiden zoals je dat noemt, dan gaat een deel van het volk met de oude koningin op zoek naar een nieuwe woonruimte.
Imkers noemen dat het zwermen van het volk en zo ontstaat er dus een bijenzwerm.
Vroeger dacht men dat de koningin weg ging en een deel van het volk mee nam maar tegenwoordig is men ervan overtuigd dat het volk splits en werksters de koningin mee nemen.
Zo ontstaat er dus een nieuw bijenvolk. Het is ook nodig dat dit een heel volk is omdat je nooit met 1 koningin een bijenvolk kunt starten. Dat kan bijvoorbeeld wel met een hommel koningin maar bij de bijen heb je veel werksters (vrouwtjes bijen) nodig die ook allemaal een verschillende taak hebben afhankelijk van de leeftijd van de bij.

Op eilanden zoals bijvoorbeeld schiermonnikoog word een speciaal bijenras gehouden wat erg zachtaardig is en alleen bijen van dat ras mogen op het eiland zijn om het ras zuiver te houden. Je kunt dan als imker je koningin naar schiermonnikoog sturen om haar daar te laten bevruchten. Zodoende heb je dus een raszuivere koningin die weer kunt inbrengen in je bijenvolk. Een koningin gaat namelijk maar maximaal drie jaar mee dus moet je regelmatig "verversen" met een raszuivere koningin om het ras in stand te houden.
Dat het niet altijd lukt heeft te maken met het feit dat de bijen de nieuwe knoningin moeten accepteren en dat gaat soms fout: dan steken ze haar dood...

Laatst bijgewerkt door Wilhelm op 26 dec 2011, 13:58, in totaal 1 keer bewerkt

26 dec 2011, 13:12
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
MARK. schreef:
Dag Wilhelm,

Erg leuke hobby lijkt me dat. Hoe staat het eigenlijk met de ziektes. Je leest
tegenwoordig dat het zo slecht met de bijenvolken gaat. Hierdoor zou de bestuiving
in gevaar komen.

Of is dat weer de nieuwsgeilheid danwel het angstzaaien van de pers? :nubenikhetzat:

Nee in dit geval heeft de pers het wel bij het goede eind helaas.
Er zijn jaren terug bijvoorbeeld al mijten vanuit het oosten naar europa gekomen en daar heben de bijen al flink last van.
Daarnaast is er een nieuwe pesticide op de markt die ervoor zorgt dat veel bijenvolken (in combinatie met die mijten en andere ziektes) zodanig verzwakt raken dat ze de winter niet overleven. Sommige imkers raken meer dan de helft van hun volken kwijt in één winter. Ik sprak er laast één die van zijn 50 volken er 30 dood had!

Daarnaast gaan niet alleen bijenvolken dood maar ook imkers. En er is heel weinig jeugd die zich geroepen voelt om inker te worden. Vroeger had bijna iedere boer ook bijen en dan ging het van vader op zoon, maar tegenwoordig is er bijna geen nieuwe aanwas.
Zodoende dunt het aantal imkers ook flink uit met daarnaast het aantal bijenvolken wat dratisch afneemt.

Veel mensen weten niet dat heel veel gewassen afhankelijk zijn van de bestuiving door bijen. Zo krijg je bijvoorbeeld geen appels en peren in het voorjaar als er geen bijen zijn. Dus ook alle producten die daarmee samenhangen.
Volgens schattingen zou de mens zelfs uitsterven als er geen bijen zouden zijn. In hoeverre dat waar is weet ik niet.
Uiteindelijk zal het er wel weer op uitdraaien dat de overheid moet ingrijpen door subsidie te gaan geven aan bijenhouders of zoiets. Maar voor zover het zo laat is moet bijna alles uitgestorven zijn volgens mij. De overheid reageert meestal te laat helaas.

Laatst bijgewerkt door Wilhelm op 26 dec 2011, 13:51, in totaal 1 keer bewerkt

26 dec 2011, 13:21
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
bennie schreef:

Ik heb al 25 jaar bijen op mijn carport staan en de buren zijn heel geïnteresseerd.
Sommige komen zelfs op het dak om foto's te nemen.

Het verhaal van de bijenstront op de was is iets wat alleen kan voorkomen in het voorjaar bij de eerste mooie dag. De bijen hebben dan de hele winter in de kast gezeten en dan ook hun ontlasting moeten binnen houden (anders zouden ze de hele kast onder schijten) en bij de eerste dag van zo'n 15 graden komen ze er massaal uit om te poepen. Je ziet dan de stralen stront door de lucht vliegen in de buurt van de kast. Het kan dus voorkomen dat als de buurvrouw net de was heeft buiten hangen dat die onder de stront zit. Daar zijn zelfs rechtzaken uit gekomen!
Als goede buren los je dat op door een potje honing te geven en de buurvrouw doet de was even opnieuw. Dat kan tegenwoordig met een machine dus waar maak je je eigen druk over? Bovendien drogen heel veel mensen met een wasdroger en niet meer aan een droogrek of droogmolen dus het komt niet zo heel vaak voor.

Vraagje: wat was was voordat was was was? :whoea:

26 dec 2011, 13:27
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
nog bedankt Wilhelm :oooo voor je uitleg

:10

26 dec 2011, 13:55
Profiel

Antwoord met een citaat
leuke hobby Wilhelm en een uitstekende uitleg

:goezo: Willem

26 dec 2011, 14:28
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank voor de uitleg Wilhelm

26 dec 2011, 14:30
Profiel

Antwoord met een citaat
Pracht hobby Wilhelm en je geeft er een goede en duidelijke uitleg bij. ik heb het met genoegen gelezen :10 :10

26 dec 2011, 16:34
Profiel

Antwoord met een citaat
Legionair schreef:
Pracht hobby Wilhelm en je geeft er een goede en duidelijke uitleg bij. ik heb het met genoegen gelezen :10 :10

Sluit ik me helemaal bij aan.

27 dec 2011, 18:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Legionair schreef:

grapjas :03

27 dec 2011, 23:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank voor de uitleg Wilhelm. Leerzaam :goezo:

27 dec 2011, 23:13
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]