Logo
Het is nu 03 maart 2026, 20:32

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
 Hoe begin je? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Hoe begin je?
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, en ook in deze hele wereld. Maar ik heb altijd al een vrolijke fascinatie gehad met metaaldetectoren. Misschien komt dit doordat ik in mijn gedachten al een grote schat in mijn achtertuin heb gevonden, of dat ik de verkeerde verwachting heb dat er ergens grof goud in de grond zit, maar goed.

Het lijkt me daarom erg leuk om in mijn vrije tijd zo af en toe eens met een metaaldetector rond te wandelen. Maar waar moet je dan beginnen? Ik woon daarnaast in Rotterdam. Zijn daar wel leuke plekjes?

Goed, vragen, vragen, vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een beginnetje :-)

04 jan 2012, 11:21
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe begin je?
Hoi steinumstein,

Van harte :gf op ons forum, ik wens je hier een aangenaam verblijf toe!

Groeten,
Vincent
:07

04 jan 2012, 11:36
Profiel WWW
ERELID

Antwoord met een citaat
welkom :goezo:

04 jan 2012, 11:44
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
mooi welcom man

1 ding is HEEL BELANGRIJK
als je gaat zoeken
wel je md aan doen

tip kunt naar het strand gaan
kan je goed je md leren

of een speelplek

park akker

veel succes

04 jan 2012, 13:29
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank jullie wel!

Ik ben benieuwd wat ik allemaal kan ontdekken :-)

Ik zag hier al een hoop tips over een metaaldetector, maar welke zouden jullie aanraden?

04 jan 2012, 14:01
Profiel
Antwoord met een citaat
voor een beginner, tesoro

absoluut geen garret ace

04 jan 2012, 14:05
Antwoord met een citaat
mijn mening:
een goede zoekstok prijs/prestaties vind ik de XP Goldmaxx power
duurder maar beter vind ik de Explorer II
Ik gebruik ze beide graag.De XP ligt beter in de hand qua balans en is minder zwaar dan de Explorer.De XP kunt ge ook gebruiken met de bijhorende draadloze koptelefoon,geeft meer bewegingsvrijheid bij het graven.

04 jan 2012, 14:08

Antwoord met een citaat
steinumstein schreef:
Dank jullie wel!

Ik ben benieuwd wat ik allemaal kan ontdekken :-)

Ik zag hier al een hoop tips over een metaaldetector, maar welke zouden jullie aanraden?

Misschien moet je eerst eens neerzetten waar je wil gaan zoeken.
Is dit op akkers en velden, dus voornamelijk naar oudheden.
Of eerder in bossen (vele zoeken hier naar militaria).
Of ga je een strand/waterzoeker worden voor euro's en moderne sieraden?
Stortzoeken is ook nog een mogelijkheid. Dit zijn bergen afgegraven grond waar ook oudheden inzitten.

En dan komt de vraag, wat is je maximum te spenderen budget?
Je hebt namelijk al detectors voor 200 euro, maar ook voor 1000+ euro...

Bedankt voor de determinaties en reacties

Tot ziens

Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.

04 jan 2012, 14:32
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
jeroen V. schreef:
Misschien moet je eerst eens neerzetten waar je wil gaan zoeken.
Is dit op akkers en velden, dus voornamelijk naar oudheden.
Of eerder in bossen (vele zoeken hier naar militaria).
Of ga je een strand/waterzoeker worden voor euro's en moderne sieraden?
Stortzoeken is ook nog een mogelijkheid. Dit zijn bergen afgegraven grond waar ook oudheden inzitten.

Er komt dus nog meer bij kijken dan je oorspronkelijk zou denken. Ik wist namelijk niet dat verschil in terrein ook verschil in apparatuur met zich mee zou brengen. Maar dat zoeken op het strand/water iets anders vergt dan de bossen of velden, lijkt me inderdaad wel logisch. Mijn gedachte was dat ik gewoon op aantrekkelijke locaties bij mij in de omgeving, waar ik bv graag wandel, eens met de metaaldetector op pad ging, vanzelfsprekend wel buiten de gebaande paden! Mijn voorkeur gaat daarom ook wel uit naar akkers/velden/bossen. Of eigenlijk dus gewoon niet naar het strand... Ik ben benieuwd wat daarvoor dan het beste gebruikt kan worden.

Citaat:
En dan komt de vraag, wat is je maximum te spenderen budget?
Je hebt namelijk al detectors voor 200 euro, maar ook voor 1000+ euro...

Omdat ik natuurlijk nog niet weet of mijn nieuwe hobby echt aan gaat slaan, ben ik enthousiaster over een detector van € 200 dan één van € 1000. Ik begreep in ieder geval dat sommigen dieper zoeken dan anderen en natuurlijk: meer opties hebben.

Ik ben daarom benieuwd of een van de genoemde detectoren voor een beginner al zeer geschikt is, en toch tot mooie vondsten kan leiden!

PS: zo snel zoekend kwam ik bv uit bij een Tesoro Compadre 15cm. Is dat iets? Waar moet je op letten?
PSPS: hier op bodemvondstenwereld vond ik deze: viewtopic.php?f=168&t=34203 Ik ben benieuwd!

04 jan 2012, 15:29
Profiel
Antwoord met een citaat
tesoro is erg goed, maar je moet je detector leren kennen
het is niet biep en graven zoals de meesten denken
na een maandje had ik ongeveer door welk signaal de moeite was om op te graven en welke niet.

04 jan 2012, 15:57

Antwoord met een citaat
Josvandebos schreef:
voor een beginner, tesoro

absoluut geen garret ace
:shock:

Garret ace is een hele goede detector voor beginner!
Niet te duur en heel goede prestatie (behalve op zout nat strand).

Jeroen V zijn info is goed! Bij de uiteindelijke keuze van een duurder apparaat.
Maar om de hobby aan te vangen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat de Ace een goed apparaat is! (zet er een grotere schotel op en hij doet niet veel onder voor veel duurdere apparaten)
Ik zoek momenteel met een Ace 250 met grote zoekschotel en heb er heel goede ervaringen mee.
Het is mijn tweede detector en sta nu op het punt een duurdere te kopen. (Ik denk zelfs dat het een Garret AT PRO wordt, omdat ik zo vertrouwd ben met dit type apparaat.
De ace die gaat echter niet weg! Heb er heel veel mooie dingen mee gevonden. Ik sta er soms zelfs van versteld wat voor piepkleine stukjes metaal ie vindt.

Bovenal geldt: veel zoeken dan leer je je detector pas goed kennen. Pas dan zul je ook idem resultaat hebben, en dat heeft tijd nodig...
LET WEL OP: ALS JE GOED LEERT ZOEKEN EN MOOIE SPULLEN BEGINT TE VINDEN, WERKT DIT ZEER VERSLAVEND!!! VERGEET JE VROUW EN KINDEREN NIET! ZOEKEN KAN MEER KAPOT MAKEN DAN JE LIEF IS... :oooo :oooo :oooo

Veel succes! :10 :10 :10

Groeten, Cyril :sd

04 jan 2012, 16:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Haha dat zal wel goedkomen! :07 Al moet ik m'n vrouw natuurlijk eerst nog inlichten dat ik plannen heb om een... eh... dat ik een metaaldetector heb gekocht, dat is misschien beter!

Ik heb wel een vraag. Wonend in de randstad heb ik nog nooit iemand met metaaldetector zien lopen. Is dat beter te doen ergens waar niemand komt, zoals een bos of weilandschap dan in een 'stadsparkje'?

Ik ben wel benieuwd hoe je kunt bepalen waar je zou moeten zoeken...

04 jan 2012, 17:24
Profiel

Antwoord met een citaat
Persoonlijk ben ik niet zo voor garrette, maar dat is puur mij eigen mening.
Ben zelf een zeer harde tesoro fan, maar denk toch dat mijn volgende detector een minelab gaat worden.
Tot op heden heeft minelab de beste detector in hun aanbod, namelijk de e-trac, maar dan zit je al snel boven de 1000+ euro.

Maar om te beginnen zou ik dan ook meer neigen naar een tesoro, deze zijn er al tamelijk goedkoop. De compadre of silver µ max zijn goede detectors voor te starten en zijn tussen 250-350 euro te verkrijgen.
Maar wat Jos wel zegt, tesoro moet je goed onder de knie hebben wil je op geluid kunnen horen wat goede tonen zijn. Oook moet je opletten dat je de grondbalans (als die handmatig is) correct in te stellen.

Als we dan naar het gamma van Fisher kijken is de F2 een prima starter die in dezelfde budgetklasse valt. Misschien iets minder degelijk gebouwd, maar de electronica is prima. Misschien een voordeel, deze detector is digitaal. In tegenstelling tot de eerder genoemde manuele tesoro's.

Ook XP heeft goede detectors maar die bevinden zich al snel een prijsklasse hoger (vanaf ongeveer 400 euro), ook minelab start ongeveer vanaf deze prijsklasse.

Bedankt voor de determinaties en reacties

Tot ziens

Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.

04 jan 2012, 19:30
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Neem anders contact op met Wilhelm. Van www.detector.nl

Zie de reclamebanner boven. Hij is tevens moderator.

Hij kan je goed adviseren en heeft vast welke leuke nieuwe en 2e hands detectors in de aanbieding.

04 jan 2012, 21:13
Profiel

Antwoord met een citaat
steinumstein schreef:
Er komt dus nog meer bij kijken dan je oorspronkelijk zou denken. Ik wist namelijk niet dat verschil in terrein ook verschil in apparatuur met zich mee zou brengen. Maar dat zoeken op het strand/water iets anders vergt dan de bossen of velden, lijkt me inderdaad wel logisch. Mijn gedachte was dat ik gewoon op aantrekkelijke locaties bij mij in de omgeving, waar ik bv graag wandel, eens met de metaaldetector op pad ging, vanzelfsprekend wel buiten de gebaande paden! Mijn voorkeur gaat daarom ook wel uit naar akkers/velden/bossen. Of eigenlijk dus gewoon niet naar het strand... Ik ben benieuwd wat daarvoor dan het beste gebruikt kan worden.

Omdat ik natuurlijk nog niet weet of mijn nieuwe hobby echt aan gaat slaan, ben ik enthousiaster over een detector van € 200 dan één van € 1000. Ik begreep in ieder geval dat sommigen dieper zoeken dan anderen en natuurlijk: meer opties hebben.

Ik ben daarom benieuwd of een van de genoemde detectoren voor een beginner al zeer geschikt is, en toch tot mooie vondsten kan leiden!

PS: zo snel zoekend kwam ik bv uit bij een Tesoro Compadre 15cm. Is dat iets? Waar moet je op letten?
PSPS: hier op bodemvondstenwereld vond ik deze: http://bodemvondstenwereld.nl/viewtopic ... 68&t=34203 Ik ben benieuwd!

Beste steinumstein,

Als all round detector zou ik je de White's coinmaster of Fisher F2 willen adviseren als je iets zoekt in de prijsklasse van 200 euro
De white's kost € 228,00 en de Fisher € 239,00

De Tesoro Compadre 15cm heeft wat mij betreft een veel te kleine schotel en ook maar 1 knopje en is qua prijs veel te hoog t.o.v. de twee genoemde.
De aangeboden Tesoro Vaquero is ook een mooie machine die nieuw € 569,00 kost maar die heeft dan weer geen beeldscherm wat voor een beginner toch wel erg handig is.
Je hebt dan wel voor relatief weinig geld meteen een middenklasser...

Kortom je hebt wat om over na te denken. :03

Ik heb eventueel een Nederlandstalig folderpakket waarin alle typen van de grote A-merken worden besproken inclusief wat uitleg over de hobby en alle prijzen.
Als je me je adres gegevens even toe mailt of in een PB zet dan stuur ik je dat desgewenst (gratis) toe.

04 jan 2012, 22:49
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ik zelf zou de fisher f2 aanraden. Mijn eerste detector was de fisher f4 en ik zoek er nog steeds mee naar alle tevredenheid.
Daar zitten iets meer toeters en bellen op, maar die zijn zeker voor een beginnend zoeker niet noodzakelijk.

succes met de beslissing en :gf op dit forum

:goezo: Willem vd Akker

04 jan 2012, 22:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Mooi Wilhelm :10

04 jan 2012, 23:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Zeker mooi! Ik zal eens even onderzoeken wat precies het voordeel is van een digitale display, maar op het eerste gezicht en met wat gezond verstand, denk ik dat dat inderdaad wel handig kan zijn voor mij als beginner. Dus eens even gaan vergelijken wat die metaaldetectors allemaal kunnen....voor mijn gevoel krijgt de fisher f2 voorlopig de voorkeur. Ook dankzij jullie antwoorden!

05 jan 2012, 12:39
Profiel
Antwoord met een citaat
een site uit Engeland
Walhalla der tweedehandse piepstokken.
Die mensen handelen in tweedehandse ,die worden door hun nagekeken en terug verkocht ..........je vindt er wel iets :10
Mensen die er al iets bestelden hebben niets dan lof,alles correct en eerlijk,ook wel belangrijk :razz:

http://www.staffsmetaldetectors.co.uk/secondhand1.htm

08 jan 2012, 09:53
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Hans1971 schreef:
Neem anders contact op met Wilhelm. Van http://www.detector.nl

Zie de reclamebanner boven. Hij is tevens moderator.

Hij kan je goed adviseren en heeft vast welke leuke nieuwe en 2e hands detectors in de aanbieding.

ik als de ed zijn de

ga voor en goede 2 handsen bij Wilhelm
white is goed om mee te beginnen
white is zeer sterk in het gewoon werk zo als akker weilanden strand plassen
speeltuinje

white gaat heel lang mee is oersterk
jaren met zo ding gelopen
nooit stukgegaan

kan ik van anderen merken niet zeggen

veel succes

gr van de ed

08 jan 2012, 12:10
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
willem vd akker schreef:
Ik zelf zou de fisher f2 aanraden. Mijn eerste detector was de fisher f4 en ik zoek er nog steeds mee naar alle tevredenheid.
Daar zitten iets meer toeters en bellen op, maar die zijn zeker voor een beginnend zoeker niet noodzakelijk.

succes met de beslissing en :gf op dit forum

:goezo: Willem vd Akker

ik ken jw al heel lang
f4 is gewoon een top md
je moet wel even weten hoe je met je md om moet gaan

maar dat wil jw wel vertellen

ik zou niet te moelijk doen
ik heb het meeste gevonden me een simpele md

je zal veel moeten opgraven om veel tevinden

tip als je vlak bij het strand woond ga naar het strand
daar leer je goed je md kennen

gr de ed

08 jan 2012, 12:20
Profiel

Antwoord met een citaat
Ha allemaal,

momenteel wacht ik op een Fisher F2. Ik hoorde van djlaan dat er binnenkort een beschikbaar zou zijn, en hij zou me laten weten wanneer dit is :10

Maar in de tussentijd laat ik me nog overhalen iets anders te kiezen!

09 jan 2012, 12:06
Profiel

Antwoord met een citaat
huren kan ook :07

daarna weet je of het wel/niet een hobby voor jou is , en dan ga je kopen :03

gr bubba :sd

09 jan 2012, 21:40
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
heb net een Garret ace 250 met extra spoel gekocht, en moet zeggen dat dit een goede detector is... werkt simpel, duidelijke display en tonen en makkelijk in te stellen. maar ik neem aan dat het ook gewoon een kwestie van gewenning is!
Succes met kiezen ( als je al niet gekozen hebt ;) )

29 jan 2012, 22:49
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]