|
|
|
|
|
|
Het is nu 04 jun 2026, 21:47
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
detector.be
|
 Wie kan helpen?
Enkele weken geleden vond ik op You tube een filmpje over een engelse wetenschapper die romeinse denari onderzocht. Die man boorde in de zijkant van een denari een gaatje ( van een 1/2 millimeter of zoiets) tot in de kern. Het boorsel werd dan onderzocht en daaruit bleek dat er verrassend veel denari een bronzen kern hebben. Vooral Nero denari hebben meestal een bronzen kern. Helaas heb ik de link niet opgeslagen en ik kan hem niet meer terug vinden. Misschien heeft iemand toevallig ook dit filmpje gezien en weet hij het terug te vinden.
|
| 07 jan 2012, 15:18 |
|
 |
|
jeroen V.
|
 Re: Wie kan helpen?
Ik vraag mij af waarom dit via boring moet gebeuren? Via scanning methodes moet dit toch ook al lukken?
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 07 jan 2012, 15:22 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
nee niet gezien had het gaag gezien 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 07 jan 2012, 15:23 |
|
 |
|
van Otterloo
|
jeroen V. schreef: Ik vraag mij af waarom dit via boring moet gebeuren? Via scanning methodes moet dit toch ook al lukken? Heb geen idee Rob, maar de opmerking van Jeroen lijkt me wel terrecht. Boren is een onherstelbare aanpassing die in principe op een andere manier ook is te achterhalen lijkt mij  . Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 08 jan 2012, 00:24 |
|
 |
|
arjan
Geregistreerd: 16 feb 2009, 01:28 Berichten: 68 Woonplaats: Z.O. Groningen
|
_________________ COMPASS XP 450 // Tesoro Vaquero
|
| 08 jan 2012, 01:25 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28455 Woonplaats: Kerkrade
|
wat een malloot als ik een Denarius in de ½ zaag zie ik toch gelijk of het een geplateerd exemplaar is gewicht(massa) kan ook een rol spelen of de oude truc laat zilver op een houten tafel vallen en hoor aan geluid het geluid de typische zilver klank maar zolas jullie al verklapte geven het ook andere manieren om daar achte te komen door te scannen.
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 08 jan 2012, 02:23 |
|
 |
|
Travis
|
De munt controleren via massa is niet te doen volgens mij Het soortelijk gewicht van zilver is 10.5gr./kubieke cm. Bij koper is dat 8.9 gr./kubieke cm. Het verschil bedraagt dus 1.6gr./ kubieke cm. Bij een doorsnee denarius zou het gewichtsverschil dus zeer minimaal zijn,daar spreken we over enkele tiendes van een gram die ook wel door slijtage kunnen voorkomen. Niet -destructief onderzoek zoals Jeroen aanhaalde is een optie......ofwel met het boor erin zoals Rob al zei.
|
| 08 jan 2012, 10:09 |
|
 |
|
detector.be
|
Bedankt Arjan voor de link. Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Ik denk ook wel dat er een verschil is tussen een geplateerde (verzilverde) munt en een zilveren munt met bronzen kern. Als de helft van de massa uit zilver bestaat is de munt volgens mij wel meer dan geplateerd.
|
| 08 jan 2012, 11:26 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20727 Woonplaats: utrecht
|
het is allang bekend dat Nero met het zilvergehalte knoeide wat deze meneer doet , is onnodig en mosterd na de maaltijd gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 08 jan 2012, 21:16 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
hij spoor niet
1 dng is zeker hij kan goed boren
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 jan 2012, 21:29 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Hij kan beter tandarts worden 
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 08 jan 2012, 22:54 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|