|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:35
|
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Re: werkende grond?
Ja help, ik ben geen geoloog he Maar er zit zeer zeker beweging in de aarde: "platentektoniek". Maar zoiets manifesteert zich wel op wat grotere schaal dan hoe het hier wordt voorgesteld. Op kleinere schaal bestaat het ook: "micro-tektoniek". Voor zover ik weet gaan we daar hier in onze streken niets van terug zien. Ik vraag me af waar deze beweging dan vandaan zou komen? Tot welke diepte zou dit dan gaan? Want er zal toch een veroorzaker moeten zijn van zulks gebeurtenissen. "Uit het niets" gebeurt zoiets niet he... Kan wel 1000 zaken opsommen die in strijd zijn met dit soort beweringen, maar die kennen we allemaal wel zeker? Maar zoals gezegd: ik ben zeker geen geoloog dus ben zeer benieuwd hoor! God weet wat we nog allemaal kunnen bijleren Grtz
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 09 feb 2012, 18:00 |
|
 |
|
ace
|
radiohead schreef: Echt een leuk verhaal hoor  Maar ik zou het toch maar bij een mol houden ofzo  Geen molshoop in de verre omgeving te bekennen. Ik zal wel liegen en het stiekem zelf gedaan hebben om jou voor de gek te houden Je hebt het bij het juiste eind  ik zal niets meer zeggen.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 09 feb 2012, 20:19 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi, Ik beweer zeker niet dat je liegt he Ace! Ben overtuigd dat er een andere verklaring voor te geven is, dan wat hier in het onderwerp besproken wordt. Meer is dat niet hoor Het meest waarschijnlijk lijkt me een inwerking van grondwater, op het terrein waar je het over hebt. Misschien heb je daar wel te maken gehad met een soort verzakking nadat er een periode relatief veel grondwater in de grond zat, wat grond meevoert/uitslijt. Nadat dat weggetrokken is, kan een terrein "veranderen". Niet dat je dat ineens ziet gebeuren ofzo, maar het gebeurt geleidelijk maar zeker. Allemaal afhankelijk van zoveel factoren natuurlijk.. Ik vermoed dat het "werken" van de grond, welke hier in het onderwerp besproken wordt, op een manier als deze verklaard zou moeten kunnen worden. Er zijn zoveel mogelijke veroorzakers..Denk bv aan seismologische activiteiten! Wist je dat de laatste geregistreerde aardbeving in Nederland 2 dagen geleden plaatsvond? Ik weet het niet, maar ben zeker dat er een logische verklaring voor moet zijn. 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 09 feb 2012, 21:02 |
|
 |
|
ace
|
radiohead schreef: Ik vermoed dat het "werken" van de grond, welke hier in het onderwerp besproken wordt, op een manier als deze verklaard zou moeten kunnen worden. Dat is wat ik ook denk. En ook zaken als wormen, wortels, mollen, torren of ingestorte gangetjes daarvan dragen er aan bij. In elk geval gaan de vondsten door de grond, zoals we dat noemen 'de grond werkt'. Helemaal ontopic zoals in het starttopic gevraagd werd, voorwerpen bewegen door de grond en dat is dan geen broodje aap verhaal. Die boer had het juist (en mijn verhaal klopt ook  ).
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 09 feb 2012, 21:42 |
|
 |
|
Cornelius
|
Beste speurders, Ik heb een prof van de universiteit van Wageningen gesproken, deze bevestigd wel het eea. En heeft nog meer info. Dat van die wormen, mollen, torren enz klopt. Maar de grootste beweging zit hem in de vorst. Wanneer het vriest, vriest de grond los, hoe groter de vorst des te losser de grond. Wanneer de grond dooit, klinkt deze in. Met het inklinken zullen de kleinere grond-deeltjes onder een steen/voorwerp zakken/spoelen. Klinkt de grond verder in, blijft de steen/voorwerp hoger achter ten opzichte van voor de vorst. Dan nog de elektrische banen welke door de grond gaan, deze doen het minst maar hebben wel degelijk invloed op een voorwerp. De prof wilde zich niet wagen aan centimeters, daar is het ook een prof voor. Wel dat er met een strenge vorst en een snelle dooi een voorwerp hoger en of op een andere plek achterblijft. Dus: Strenge vorst en een snelle dooi is voor ons het beste. Hoop jullie wat geholpen te hebben. En in ieder geval bedankt voor het meedenken. Groet, Cornelius
|
| 19 feb 2012, 16:22 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ter bevestiging: ik heb gisteren 3 draadfibula's en twee romeinse munten direct vanaf het maaiveld kunnen rapen. Natuurlijk liep ik er met een detector maar zag de groene patina na de piep al in het daglicht steken. Met de detector heb ik ongeveer 2x meer (relevante) vondsten gedaan dan op het oog. Ik was vol verbazing dat de meeste voorwerpen zo ondiep lagen.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 19 feb 2012, 19:08 |
|
 |
|
ace
|
Cornelius schreef: Volgens de boer komen voorwerpen en stenen vanzelf naar boven. Zonder daarvoor enige handeling te verrichten. Wie weet hoe dat zit. Of is het een broodje aap? Dus toch geen broodje aap 
_________________ gr Ace
|
| 20 feb 2012, 02:01 |
|
 |
|
radiohead
|
Inderdaad, de grond werkt. Maar nu even niet, want het is vakantie. Wat een verhaal zeg 
Minelab Manticore
|
| 20 feb 2012, 10:04 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Ik kwam dit interessante topic tegen en vond de volgende heldere uitleg:
"Je kent ongetwijfeld het gezegde 'het vriest stenen uit de grond'. Welnu het alternerend bevriezen en ontdooien van de grond zorgt ervoor dat stenen omhoog geduwd worden. Wanneer het begint te vriezen dringt het vriesfront geleidelijk van boven naar onder door in de bodem en dit vriesfront zakt ter hoogte van stenen in de bodem sneller dan in het sediment zelf (dat o.a. water bevat waardoor het sediment meer tijd neemt om te bevriezen). Het vriesfront trekt ook water aan: een bevroren bodem bevat altijd meer water dan de niet bevroren bodem en zet ook uit door de volumetoename tussen water en ijs en komt ten gevolge hiervan wat naar boven. Wanneer dit vriesfront even tot stilstand komt: wanneer het bijvoorbeeld overdag niet verder vriest of zelfs wat ontdooit, zit je onderaan het vriesfront met water dat de volgende nacht verder bevriest, uitzet en de steen naar boven duwt. Op die manier kunnen stenen geleidelijk omhoog komen in de bodem. Een ander mechanisme is dat bij regen van een geploegde of gespitte bodem bijvoorbeeld de kleinere bodemdeeltjes door de impact van de regendruppels wegspringen of wegspoelen waardoor de grovere elementen (stenen) achterblijven"
Zelf heb ik een aantal jaren geleden een tijdje in Talbot house in Poperinge vertoefd en daar o.a. over dit verschijnsel gesproken met onderzoekers van het Westfront van WO1. De verklaring die zij gaven, komt overeen met wat eerder in dit topic is aangedragen. Door erosie ontstaan gaten onder de grond, die worden opgevuld door fijn materiaal, dat naar beneden zakt, waardoor grotere voorwerpen "omhoog komen". Dat omhoog komen moet je dus zien als relatief ten opzichte van het andere bodemmateriaal. De bodem klinkt in, waarbij grotere voorwerpen hoger komen te liggen dan fijner materiaal.
Groet, Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 15 apr 2016, 19:36 |
|
 |
|
Union Jon
Geregistreerd: 21 sep 2013, 20:19 Berichten: 1311 Woonplaats: Den Haag
|
Driftzand komen er ook dingen maar boven, alleen je moet niet gaan metal detectoren erop 
_________________ Stay Calm & Keep Detecting
|
| 15 apr 2016, 21:10 |
|
 |
|
ace
|
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ gr Ace
|
| 16 apr 2016, 20:39 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Leuk filmpje Ace ! Typical American Physics 101 De formules er nog achteraan en je hebt een natuurkundeles waar we in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen ... of misschien doen we dat al, ik ben al zo'n 30 jaar weg uit het middelbaar onderwijs  Wat hier wordt getoond, is eigenlijk het vertrekpunt van waar het in dit topic over gaat. De goudzoekers onder ons kennen dit wel, bewegen maar met die pan en de stukjes met het grootste soortelijk gewicht komen onderop te liggen. In een laboratorium opstelling, zoals in het filmpje, zal dit experiment altijd hetzelfde resultaat opleveren. De tegengestelde beweging, zoals we die in de bodem waarnemen, is het gevolg van verstorende invloeden van het klimaat, of van menselijke- of dierlijke activiteit, of van de aarde zelf. Is daardoor ook meer random - objecten die door de eeuwen heen zijn weggezakt of bedekt, kunnen op enig moment toch weer aan de oppervlakte komen. Gelukkig maar voor ons Groeten, Jan 
|
| 20 apr 2016, 11:21 |
|
 |
|
mj xp
|
Bij ons bij de grindgaten word nog wel eens feest gevierd in de zomer de blikken blijven liggen op en in het hoge gras hoe komt een modern blik dan binnen een paar jaar op een diepte van twintig cm terecht en niet eentje GroetenMarcel
|
| 21 apr 2016, 10:03 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
mj xp schreef: Bij ons bij de grindgaten word nog wel eens feest gevierd in de zomer de blikken blijven liggen op en in het hoge gras hoe komt een modern blik dan binnen een paar jaar op een diepte van twintig cm terecht en niet eentje  GroetenMarcel Hoi Marcel, Goeie vraag, waarop ik het precieze antwoord natuurlijk niet weet ! Lijkt mij niet logisch dat een (leeg?) blik zal wegzakken in grind, dus moeten hier andere factoren dan alleen zwaartekracht, wrijving en soortelijk gewicht een rol spelen. Misschien zakt dat grind in zo´n gat wel eens plaatselijk in en neemt dan het materiaal aan de oppervlakte mee ? Kan van alles zijn, vul zelf maar in, jij kent de omstandigheden daar het best. Maar waarom objecten ook omhoog kunnen komen in de grond, ondanks een hoger soortelijk gewicht dan het omgevingsmateriaal, is nu toch wel duidelijk ? Blijft een intrigerend onderwerp, vind ik Groetjes, Jan 
|
| 21 apr 2016, 12:46 |
|
 |
|
ace
|
mj xp schreef: Bij ons bij de grindgaten word nog wel eens feest gevierd in de zomer de blikken blijven liggen op en in het hoge gras hoe komt een modern blik dan binnen een paar jaar op een diepte van twintig cm terecht en niet eentje Ze worden meestal eerst plat getrapt of gereden in de bovenlaag van de grond. Daar komt regen op waardoor het object al wat weg zakt in de grond. En latere regen en andere verstoringen zorgen dat het blikje nog verder in de grond kan zakken, of juist weer omhoog komt. Welk object wat gaat doen hangt van zeer veel factoren af. Denk hierbij aan regen, gravende dieren, aantrekkingskracht aarde, opwaarte druk. Maar vooral ook de kenmerken van het object zoals bijvoorbeeld soortelijke massa, vorm en oppervlakte in combinatie met de soort grond en zijn soortelijke massa en kenmerken. En theoretisch zou elk object ergens een stabiel dieptepunt gaan vinden binnen zijn "drijfvermogen" zoals ook een boot of ander object dat vindt in water. Het evenwichtspunt tussen de soortelijke massa van zowel de bodem als het object. Waar dan de keerploeg weer roet in het eten gooit. En Marcel. De blikjes worden soms ook sompelweg ingegraven. Dat zie je vooral op het strand. 
_________________ gr Ace
|
| 21 apr 2016, 13:47 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 21 apr 2016, 20:48 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|