|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:10
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Stukjes Romeins glas, ribkom vorm Isings 3
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Stukjes Romeins glas, ribkom vorm Isings 3
Leuke bijvondsten vind ik altijd..Romeins glas. Opvallend dat ik het maar op één of twee van m'n akkers vind. Allicht omdat het een redelijk luxe product moet zijn geweest. Het zijn ook akkers waar grote villas hebben gestaan, misschien verklaart dat wel wat. Het kleine stukje lijkt me wel wat op een fragmentje van een oortje. Het andere, geribde, weet ik niet. Groeten 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 25 feb 2012, 11:45 |
|
 |
|
bacchus
Geregistreerd: 01 maart 2009, 11:04 Berichten: 3002 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Stukjes Romeins glas
tis inderdaad een luxe geweest in die tijd. hier ook bijgevoegd een stukje glas wat ik ooit vond op een villa,zal van een romeins flesje geweest zijn met een stukje oor. bacchus. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Vulpem pilum mutat, non mores
|
| 25 feb 2012, 15:25 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Mooie stukjes.
Om even door te gaan over de luxe. Glas wordt niet altijd op rijke nederzettingen gevonden. Inieminie boeren dorpjes met hout-bouw boerderijen waar tijdens opgravingen een weinig keramiek geven hebben meestal ook wel 1 of enkele fragmentjes glas erbij zitten. Vaak van een ribkom. Heb het deze zomer nog meegemaakt, niet romeins metaal, nagenoeg geen keramiek buiten vieze handgevormde brokken, maar dan toch weer een stukje ribkom.
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 25 feb 2012, 15:29 |
|
 |
|
radiohead
|
Ik geloof graag dat het op inheemse sites voorkwam, maar het zal zeker niet in de hoeveelheden geweest zijn als op de grote villa sites. Misschien eens een enkel stuk of zoiets. Weet wel dat hier in de omgeving regelmatig glaskraaltjes gevonden worden en van die fragmenten van La Tene armbanden. Dit terwijl hier enkel inheemse nederzettingen waren. Heb zo eens in een gebied gezocht waarvan ik wist dat er inheemse activiteiten geweest waren. Op een jaar tijd vond ik er welgeteld één Sesters  Heb m'n strategie dan maar gelijk veranderd Grt
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 25 feb 2012, 16:14 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Er is een groot verschil tussen de regio waar je gaat zoeken. Ga je zoeken in de zogezegde civitas batavorum is de kans om metaal of andere prestige voorwerpen op een boerennederzetting te vinden véél groter dan bijvoorbeeld de nederzettingen op de Antwerps-kempische zandbodem. Daar zal je bijna niet van hoge-status materialen aantreffen. Buiten waarschijnlijk 1 glazen kommetje en een TS bord bij de "hoofdman" van die nederzetting, en eventueel een fibel ofzo.
Dit heeft te maken met de vruchtbaarheid van de bodem en de recrutering van militairen in de bataafse regio, terwijl beide in bijvoorbeelde de noord kempische zandgronden nihil was.
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 25 feb 2012, 19:45 |
|
 |
|
radiohead
|
Ja, dat is logisch. Ook nu zie je dat rond de steden/belangrijke gebieden meer welvaart is. Toen was dat niet anders. Grt 
Minelab Manticore
|
| 25 feb 2012, 20:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
zeker weten dat dat dat logisch is
altijd mooi romeins glas
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 feb 2012, 14:28 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Het grootste stuk is van een Ribkom vorm Isings 3, het kleinere stukje waarschijnlijk ook maar dat is op de foto moeilijk te constateren.
Op practisch elke Romeinse site word wel iets van glas gevonden. Niet alleen armoede of rijkdom speelt een rol maar ook het hergebruik van het glas. Vaak werd dat opgespaard om weer te worden gebruikt bij de fabricage van nieuw glas. Men kon dan de smelttemperatuur lager houden dus het brandstofverbruik was dan ook minder. Slimme jongens die Romeinen, toch....
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 26 feb 2012, 17:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|