Reckheim/ Imitatie duit van Stad-Utrecht
Hallo allemaal,
Onlangs deze jammer genoeg in slechte staat verkerende duit van Reckheim gevonden.
Persoonlijk denk ik dat het hier gaat om een onbekende variant, ik kan er in ieder geval, tot nog toe, niets van terugvinden.
Ik lees duidelijk op de voorzijde TRA / MOS / A.R.
Wat ik vindt op
www.duiten.nl is dat de varianten zijn voorzien van
T.MOS of
I.MOS.
Op mijn Duit kan ik geen T of I onderscheiden. Jullie?
Tonnie
Diameter: 19 mm.
Gewicht (massa): 1,1 gr.
Metaal:koper
VOORZIJDE: Tulpkrans met daarin TRA / T. MOS / .A.R. Dit is voluit: trans (territorium?) mosa ad Reckheim, en betekent: (territorium?) over de Maas in Reckheim.
KEERZIJDE: Imitatie van het wapenschild van Utrecht, echter in het linkervlak van het wapen staat een adelaartje afgebeeld. Het wapenschild is aan de zijkanten versierd met ornamentjes.
Dit type is een imitatie van de duiten van Utrecht. De tekst op dit exemplaar is totaal afwijkend van de overige bekende Utrecht imitaties. De tekst is aangevuld met T.MOS en daaronder AR zoals voorkomt op de zogenaamde Overijssel imitaties (REC.43). Het type roept ook associaties op met het type REC.22, een afwijkende Friesland imitatie. Het lijkt of er gelijktijdig met de Overijssel imitaties van het type REC.43 enkele typen zijn geslagen met een soortgelijke tekst maar welke nabootsingen zijn van andere provincies. Deze zijn veel zeldzamer en zijn pas recent terug gevonden.

Of:
VOORZIJDE: Tulpkrans met daarin TRA I.MOS A.R. (of variant).
KEERZIJDE: Ander wapen als op type 43 met een smal onderdeel uitlopend in een puntje.
Voorkomende voorzijde varianten:
VZ: A: TRA / I.MOS / A.R.

Bron:
www.duiten.nlGroeten,
Vincent