|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:43
|
Wat was de exacte samenstelling van de genoemde munten?
| Auteur |
Bericht |
|
Latinitas
|
 Wat was de exacte samenstelling van de genoemde munten?
Hallo, Ik had even geen idee waar ik deze vraag neer kan zetten, maar vraag me af wat de legeringen waren van een denarius en een sestertius uit de tijd van vespasianus en een as uit de tijd van nero. Ik weet dat de denarius van zilver was, de as van koper en de sestertius van geel messing. Maar wat was de exacte samenstelling ervan? Met welk metaal werd bijvoorbeeld het zilver in de denar aangevuld? Nu zoek ik al een t*ring lange tijd op google maar daar word ik niets wijzer van. 
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 01 okt 2008, 00:12 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Wat was de exacte samenstelling van de genoemde munten?
hoi @ Latinitas,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, welkom hier bij ons en veel plezier en een aangename tijd zilver is voor zo weg ik weet voor 90% zuiver en met 10 % koperachtige metalen.maar toen de inflatie hoogtij vierde werd het koper in het zilver verhoogt zonder dat dat zichbaar was,maar het gewicht(massa) werd beduidend lichter. de Asii waren van rood koper en de Dupondius en Sestertius waren van messing(orichalcum),dus het geelkoper(messing bevatte een hoog gehate zink waardoor het koper een gele kleur kreeg.de nauwkeurige verhoudingen hangen van het erts af denk ik het is allemaal een scheikundige samenstelling en is een beroep apart. ik hoop dat ik een klein gedeelde van je vraag heb kunnen beantwoorden grt chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 01 okt 2008, 00:39 |
|
 |
|
Latinitas
|
Bedankt iig Ik zie net dat orichalcum een samenstelling heeft van Cu, Sn, Zn : 75, 5, 10 Ik zou dat kunnen gebruiken om de sestertii te kopieren voor m`n uitrusting die ik wil repliceren. Zou dit dus autentiek genoeg zijn? http://www.informatieve-links.nl/orichalcum.html dat is de link Man nog meer luxe, weer een extra bevestiging: http://nl.wikipedia.org/wiki/KoperlegeringVervolgens nog de asses, die kunnen wel gemaakt worden van roodkoper, maar het is zo breed. Ik denk juist dat de samenstelling van het metaal ontzettend belangrijk is voor de waarde ervan. Van roodkoper wordt gezegd door wiki dat het bekend is als gunmetal met een samenstelling van: 88% copper, 10% tin, and 2% zinc. Ik ben er echt niet zeker van maar wil wel dat m`n replicas voor mij kloppen en hoop dat iemand het kan bevestigen. Ik volg een laboratorium gerelateerde opleiding en heb zelf ook enkele munten. Toch kan ik ze helaas niet scheikundig bepalen omdat ik dan de munt op moet lossen  . Voor een opdracht moesten we dat met kogelhulzen doen en hij zag er wel erg slecht uit na de proef. Liever niet met m`n muntjes hoop dat iemand de verhoudingen van de legeringen kan bevestigen 
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 01 okt 2008, 01:25 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
hoi @ Latinitas,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, bedankt voor je verdere uitleg van wat je zelf al wist ik kan je wat muntjes toesturen welke onleesbaar zijn en voor jou experimenten doelbewust kunnen zijn en je door scheikundig ingrijpen de samenstelling ervan kan worden toegelicht dus ik hoor het graag grt chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
|
| 01 okt 2008, 01:32 |
|
 |
|
Defixio
|
Ook ik heb nog oude assen liggen die je kunt omsmelten. geef maar een brul...dichter bij originail kom je dan niet.
|
| 01 okt 2008, 08:10 |
|
 |
|
Latinitas
|
Hey, dat is nog eens superaardig. Ik ben zeker geinteresseerd in de munten van jullie beiden  . Overmorgen dan even bespreken met de praktijkdocenten of ik daar de bepaling uit kan voeren. Hier thuis heb ik daar echt geen spullen voor (alleen die platina electrode al heb ik niet). Ik ben er benieuwd naar wat jullie hebben en ervoor vragen incl porto. Het mooist zouden de munten van vespasianus of rond die tijd zijn, omdat ik munten van die tijd wil repliceren. Dan komen de gehaltes ook meteen het mooist overeen. Wat ik ernaast ook nog zoek is een dupondius van vespasianus of een keizer voor hem. Tot nu toe ben ik er nog geen tegen gekomen. Maar hij zou wel perfect tussen m`n denarius, sestertius en as passen en is ook een mooie munteenheid mbt de prijzen. Die is wel bedoeld om te kopieren, en dus niet voor omsmelten / scheikundige bepaling. Ik ben benieuwd of iemand er 1 zou willen verkopen. Ik bied er ongeveer €20,- voor, dus iets in die prijsklasse. Belangrijk is alleen dat de afbeelding goed zichtbaar is en dat het oppervlak zo min mogelijk pitten heeft omdat de giet anders niet mooi wordt. 
|
| 02 okt 2008, 01:41 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
ik heb het onzeteed druk,,,,maar zal een deze dagen voor je kijken,een denarius en As heb ik zeker voor je,de andere zijn te kostbaar en doe ik niet weg je mag ze gratis van me hebben,maar dat word effen zoeken als het je te lang duurd laar me effen wat weten via een pbtje grt chris
|
| 02 okt 2008, 02:14 |
|
 |
|
Latinitas
|
Helemaal goed en alvast super bedankt. Ben verder benieuwd naar muntjes van defixio  .
|
| 02 okt 2008, 12:00 |
|
 |
|
Nandus
Geregistreerd: 18 apr 2008, 09:22 Berichten: 1654 Woonplaats: Noord-holland
|
Heddege hier wat ane?
Groeten,
Nandus
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 okt 2008, 14:30 |
|
 |
|
Defixio
|
Latinitas, ik snap alleen nog niet helemaal wat je ermee gaat doen...ben je een acteur in zo'n Romeinse outfit?
|
| 02 okt 2008, 15:53 |
|
 |
|
Mat
|
Snap hier het een en ander niet zo zeer. Koper is rood en is dus gewoon koper. Wat geel is, dat is geen geel koper, want dit bestaat dus niet, men noemt dit dan ook messing. Verder heb je dus nog brons dat ook geel is en dit bestaat dan ook uit het grootste gedeelte koper. Mischien heeft er nog iemand een paar gouden Romeinen voor mij, ik wil namelijk eens kijken of er een muntmeesterstempel opzitten, maar moeten wel nog mooie zijn, anders kan ik er niks mee doen. GR Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 02 okt 2008, 16:15 |
|
 |
|
Latinitas
|
@Mat: dat zijn een soort van bijnamen. Net zoiets als zout dat je voor keukenzout (natriumchloride) gebruikt. Terwijl kopersulfaat ook een zout is. Roodkoper is dus de "bijnaam" voor messing met een hoog koper gehalte waardoor het er rood uitziet. Het is en blijft wel messing.
Geelkoper is een legering met wat minder koper en meer zink dan de vorige, maar is alsnog messing. Het grootste deel bestaat uit koper en de kleur van de legering is geel: dus geel koper
Dan ook nog witkoper, daar zit helemaal weinig koper in en vrij veel zink.
Die kleuren verschillen dus enorm, van roodachtig tot wit, en daarom is de samenstelling van de legering van de munt zo belangrijk om ook de kleur goed te krijgen.
@ defixio: ik ben geen acteur, maar iemand die zo`n uitrustingerg mooi vind en er graag 1 heeft. Het enigste wat ik erg belangrijk vind is dat hij absoluut autentiek moet zijn. Dingen kopen via internet kan, maar het meeste is troep. Laatst adverteerde er iemand met een hele uitrusting, maar het harnas zat verkeerd om en niets was autentiek. Om er zeker van te zijn dat het wel degelijk klopt wil ik er dus 1 zelf maken en dat is leuk. Bronsgieten en smeden is vet en m`n hobby.
@nandus: mooie munten idd voor het doel. Ik kan niet zo goed zien welke keizer het is, is dat misschien nog bekend? dan kan ik even kijken uit welke periode hij komt, als hij tever van 70 AD zit is de samenstelling natuurlijk ook weer veranderd door inflatie en klopt het nog niet. hoor het graag verder van ieder
|
| 02 okt 2008, 17:07 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha Latinitas welkom op het forum dit is een interessante thread ,maar wat zijn nu precies jou bedoelingen ga je ze omsmelten om de metaalsamenstelling vast te stellen , of ga je replica,s maken dan weten de hulpvaardige forumleden tenminste waar ze hun munten voor schenken gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 02 okt 2008, 20:10 |
|
 |
|
Latinitas
|
Ty Bubba :) Ik ben dus zo`n uitrusting aan het namaken, maar daar horen dus ook munten bij, en die wil ik kopieren. Dus voor mijzelf. Om de muntjes dus autentiek te krijgen zoek ik de echte samenstelling. Ik zocht me de t*ring op internet maar vond niet veel en twijfel daar dus ook aan omdat het onduidelijk is. Misschien wist iemand hier de samenstelling van die munten uit de tijd van vespasianus. Nu worden er muntjes aangeboden die ik om kan smelten / scheikundig gehalte bepalen. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Ik kan die muntjes op school mogelijk nakijken op het gehalte en de resultaten hier posten en verder gebruiken voor de replicatie. Voor de rest heb ik er geen slechte bedoelingen mee. Het lijkt mij een vrij kut gevoel gevend als je vervalsingen aan iemand probeert aan te smeren, dus ben het niet van plan. M`n muntjes worden gegoten en niet gepatineerd, dus je ziet zeker zo de verschillen. 
|
| 02 okt 2008, 20:30 |
|
 |
|
Mat
|
Roodkoper is dus de "bijnaam" voor messing met een hoog koper gehalte waardoor het er rood uitziet. Het is en blijft wel messing.
Deze uitdrukking heb ik in mijn opleiding nooit gehoord. Dacht dat messing een samenstelling was van koper en zink. Messing als grondstof zal men niet vinden. Dus daarom mijn iets wantrouwende vraagstelling, wat je met deze exact bedoeld. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 02 okt 2008, 20:36 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha Latinitas is het niet zo ,dat elke serie metaal ,een net iets andere samenstelling heeft. dus welke info denk jij hier uit te halen dan de ene metaalgieter = de andere niet en waarom geen echte munten kopen ,van goede kwaliteit (zo duur zijn ze niet) ik geloof best in jou goede bedoelingen ,maar ben nou eenmaal huiverig voor dit soort oproepen , (hoop dat je dat begrijpt) gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 02 okt 2008, 20:40 |
|
 |
|
Latinitas
|
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wiop google meteen links :) Die naamgeving zegt in wezen alleen wat over het gehalte koper / zink in het messing en dus de kleur. Zink en koper is idd messing, koper en tin is brons. Beide legeringen worden gelegeerd en niet zo los in de natuur gevonden, tenzij het al gelegeerd is
|
| 02 okt 2008, 20:49 |
|
 |
|
aphyna
Geregistreerd: 20 aug 2008, 21:47 Berichten: 195 Woonplaats: heerlen
|
als ik t goed begrijp ben je dus op zoek naar een munt in toppie staat, t liefst ene met alle text en afbeelding zichtbaar, zodat je een exacte replica kan maken, met de zelfde chemische samenstelling als de "originele" munt?
greets suus
_________________ Apri gli occhi e inizia a sognare!!!!!
|
| 02 okt 2008, 21:10 |
|
 |
|
aphyna
|
hahahahaha dat heb ik weer, wilde een post plaatsen, krijg steeds de melding dat er al een andere reactie is geplaatst en dat ik dus ff moet wachten..... damn ze moeten ook altijd mij hebben hahahahahahaha, mja sorry voor de late reactie, ik snap je doel..
greets suus
|
| 02 okt 2008, 21:11 |
|
 |
|
Latinitas
|
idd zoiets, maaaaar: ik heb een aantal munten in een mooie staat, een denarie, sester en een as, hoewel ik nog een dupondius zoek. Als iemand dus een mooie heeft koop ik hem graag over, dus niet om scheikundig te bepalen of om te smelten, maar om er een kopie van te maken. die ongeveer 20 euro waard is of evt iets meer
Eigenlijk was ik op zoek naar de samenstelling: zwart op wit dus uit boeken. Maar die was al moeilijk. Als ik oude / slechte romeinse munten rond 70 AD heb kan ik die scheikundig bepalen zoals Chris en later defixio al voorstelden. Omdat dat direct is ben ik er zeker in geinteresseerd om enkele slechte over te nemen en daar het gehalte van te bepalen met scheikunde, om dan van m`n goede een kopie te maken met de gevonden samenstelling. dan zouden het wel een slechte denarie, sesters en as moeten zijn die ik zoek, omdat ik die ook wil kopieren. evt een slechte dupondius als ik aan een goede dupondius kan komen.
maw: ik bepaal de samenstelling van de slechte denarie en met die samenstelling giet ik een kopie van de goede. Zo ook hetzelfde met de rest
Laatst bijgewerkt door Latinitas op 02 okt 2008, 21:31, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 02 okt 2008, 21:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Mat schreef: Roodkoper is dus de "bijnaam" voor messing met een hoog koper gehalte waardoor het er rood uitziet. Het is en blijft wel messing.
Deze uitdrukking heb ik in mijn opleiding nooit gehoord. Dacht dat messing een samenstelling was van koper en zink. Messing als grondstof zal men niet vinden. Dus daarom mijn iets wantrouwende vraagstelling, wat je met deze exact bedoeld. Gr Mat ja mat je hebt gelijk het heet niet voor niks messing in het woord messing zit het woord zink in kijk zo mes sink
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 02 okt 2008, 21:30 |
|
 |
|
Latinitas
|
bubba schreef: ha Latinitas is het niet zo ,dat elke serie metaal ,een net iets andere samenstelling heeft. dus welke info denk jij hier uit te halen dan de ene metaalgieter = de andere niet en waarom geen echte munten kopen ,van goede kwaliteit (zo duur zijn ze niet) ik geloof best in jou goede bedoelingen ,maar ben nou eenmaal huiverig voor dit soort oproepen , (hoop dat je dat begrijpt) gr bubba  Ik begrijp het zeker inderdaad, En ook niet elke metaalgieter maakte dezelfde legering, maar wanneer ik de samenstelling van 1 weet, weet ik al een heleboel... Een procent verschil is geen probleem, maar ik wil er niet heel veel naast zitten. Ik kan gerust originele kopen, maar een soldaat moest al snel 30 denarie hebben, en dan wordt het moeilijker. Een zakje aan de balteus (riem) met 1 denarie, 1 sesters en 1 as is niets voor die tijd als je dat hebt. Daarom graag meer, maar om dan losse originelen te kopen gaat te ver helaas. ik hoop dat jullie er wel vetrouwen in hebben. En meewerken aan vervalsing doe ik niet daar ik graag ook originelen koop. Anders zou ik m`n eigen ruiten ingooien
|
| 02 okt 2008, 21:42 |
|
 |
|
aphyna
|
pffff heb nu al hoodpijn, kan t niet meer volgens whahahahahahaah, teveel  alweer...... mja heb helaas geen oude muntjes voor je, wel een paar kale hele slechte, mja daar heb je waarschijnlijk niks aan, als je ernaar kijkt breken ze al door...... greets suus, en ow ja suc6 met je scheikunde/chemie project
|
| 02 okt 2008, 23:41 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
niet meer kijken dan
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 02 okt 2008, 23:55 |
|
 |
|
Latinitas
|
Dankje suus Muntjes voor de bepaling heb ik nog niet dus wacht ik op Chris en hoop dat Defixio ook iets heeft. 
|
| 03 okt 2008, 00:25 |
|
|