|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:28
|
Wat was de exacte samenstelling van de genoemde munten?
| Auteur |
Bericht |
|
Mat
|
 Re: Wat was de exacte samenstelling van de genoemde munten?
Ik zie net dat orichalcum een samenstelling heeft van Cu, Sn, Zn : 75, 5, 10 Ik zou dat kunnen gebruiken om de sestertii te kopieren voor m`n uitrusting die ik wil repliceren. Zou dit dus autentiek genoeg zijn?
Zie dat je ook een Romeinse uitrusting wil gieten.
GR Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 03 okt 2008, 10:41 |
|
 |
|
Latinitas
|
Ja, daar ben ik zeker mee bezig. Maak jij ook je eigen uitrusting?
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 03 okt 2008, 13:13 |
|
 |
|
Nandus
Geregistreerd: 18 apr 2008, 09:22 Berichten: 1654 Woonplaats: Noord-holland
|
Volgens mij maakt het ook uit uit welk munthuis de munt komt.In Rome sloegen ze misschien wel met ander gehalte dan in Londen. Geldt ook voor zilver de geplateerde niet eens meegerekend of koper/bronzen met een ijzeren kern. Om munten na te maken is het gehalte niet van belang volgens mij. Het verschil is niet te zien aan de buitenkant. De samenstelling van de romeinse munten interesseerd me echter wel.
Groeten,
Nandus
|
| 03 okt 2008, 14:07 |
|
 |
|
Latinitas
|
Jammer dat ik die site niet meer heb, maar ik had er laatst 1 gevonden waarbij de relatie tussen gehalte en munteenheid werd besproken en berekend. Het theoretische gehalte van de munt werd vergeleken met het werkelijke gehalte (zilver) en echt, het klopte exact. Ik weet vrijwel zeker dat het gehalte wel degelijk invloed had op de munt. Precies door dat voorbeeld en ook door die van nu. 14Krt is niet even duur als 24krt goud. De exacte samenstelling is inderdaad niet van buiten zichtbaar, hoewel je wel een indicatie kan geven. Wanneer ik originele en slechte muntjes heb zal ik daarvan de bepaling doen als het op school ook mag en daarna meteen de resultaten posten. Dan weten jullie die ook, maar wel op voorwaarde dat het op school kan.
De samenstelling interesseert mij ook, ook zonder de kontekst van het repliceren. Ik denk ook dat de muntmakers zich ook aan bepaalde regels moesten houden. En de gebruikte verhouding rond vespasianus wil ik graag weten.
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 03 okt 2008, 15:44 |
|
 |
|
Mat
|
Denk dat de Romeinen de munten goten met het brons dat voorradig was. Ieder stukje brons was in die tijd geld waard, dus wer hergebruikt om te gieten. In tijd van koperschaarste, dat toch al duurder was als brons, werd er wat meet tin bijgevoegd. Dit kan men ook zien aan de denaries. Eerst waren ze van goed zilver, later werd het zilver slechter en weer later, werden de munten zelfs met ijzer of brons volgepropt. Deze gingen dan meestal naar de legers in de andere landen, aangezien niemand toch in Rome kon klagen. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 04 okt 2008, 11:01 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Misschien een rare vraag, mkaar waarom wil je precies een romeinse uitrusting maken, en waarom niet bijvoorbeeld een middeleeuws harnas ofzo?? zoek je zelf ook? hoeveel heb je zelf al?
|
| 04 okt 2008, 15:01 |
|
 |
|
Latinitas
|
Ik ben het meest geinteresseerd in het romeinse leger en daarnaast is het maken van een middeleeuws pantser te moeilijk. Verder vind ik het er ook mooi uitzien, kwestie van smaak
Zoeken doe ik nog niet, maar ik ben wel van plan om met iemand die ik ken en wel een detector heeft even bij het kasteel verderop te gaan kijken. Moeten we nog even kijken of het van die boer mag.
Ik heb wel romeinse vondsten. geen zelf gevonden maar wel die ik gekocht heb op de beurs: juno. Sommigen ook elder gekocht. Tot nu toe heb ik: een militaire gesp romeins D vorm, een denarie vespa, as nero, sestertius vespa, 3 omega fibulae.
dat stukje van chris is interessant waarin hij zei dat zilver aangevuld werd zonder dat het zichtbaar was. Het metaal wat erbij gedaan zou worden is dan waarschijnlijk tin, omdat dat dezelfde kleur heeft als zilver.
|
| 04 okt 2008, 22:39 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
en als straks je uitrusting compleet is, wat ga je er dan mee doen??
|
| 04 okt 2008, 23:02 |
|
 |
|
Latinitas
|
Dan mag hij een decoratieve functie gaan vervullen. Ik doe dit verder omdat het ook leuk is om te doen 
|
| 04 okt 2008, 23:13 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|