|
|
Het is nu 04 maart 2026, 04:17
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
Hoe doen jullie het toch??
| Auteur |
Bericht |
|
Kristof2
|
 Hoe doen jullie het toch??
Hey allemaal, heb juist nog eens aan het rondkijken geweest op dit forum. Wat mij opvalt is dat er hier tamelijk veel Keltisch en Romeins gevonden wordt. Nu is men vraag,hoe doen jullie dat??? Ik ben zelf nog maar een dik jaar aant zoeken (dus dat kan ook een reden zijn) maar al vanaf het begin ben ik zeer geintresseerd in vooral keltish. Heb daar al redelijk wat boeken over gelezen,op internet gezocht,... maar tot hiertoe heb ik nog geen stek gevonden waar iets zou kunnen liggen. Daar is precies weinig over te vinden ivm nederzettingen enz. Kan (en wil) iemand me een tip geven om toch eens iets te kunnen vinden?? Heb zelf al uren versleten met google earth te bekijken of ik nergens geen sporen van nederzettingen tegenkwam maar tot hiertoe nix Alvast bedankt Grtn
|
| 15 mei 2012, 17:55 |
|
 |
|
Travis
|
 Re: Hoe doen jullie het toch??
Buiten zoeken Kristof ipv op internet 
|
| 15 mei 2012, 17:56 |
|
 |
|
Poetsdoek
Geregistreerd: 10 okt 2011, 12:47 Berichten: 742 Woonplaats: Kerkrade
|
Tja ligt ook een neetje aan de plaats waar je woont. Niet overal hebben romeinen of kelten gezeten hw. En toch als je gOed zoekt op google zal je toch het 1 en ander vinden.
Jruss dr Boy
_________________ ''wie niet zoekt........die niet vind.........''
|
| 15 mei 2012, 18:01 |
|
 |
|
Kristof2
|
Hey, elk weekend ga ik 2 dagen op stap(soms in de week ook) maar verder dan het jaar 1500 kom ik niet. Ik rijd soms meer dan 200km om te zoeken omdat in mijn streek niet zoveel te zien is. Hier heeft wel bewoning geweest maar niet om te zeggen wow. Ik snap er de ballen van @poetsdoek,de nete in mijn streek is spijtig genoeg helemaal verlegd door de boeren. Die loopt helemaal anders als 200 jaar terug. Om een voorbeeld te geven,heb laatst op een site geweest waar ZEKER 500jaar bewoning heeft geweest(motte kasteel naast de nete) en heb 0,0 gevonden. Met de md en de magneet. Ik snap er nix van. Grtn
|
| 15 mei 2012, 18:22 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Travis schreef: Buiten zoeken Kristof ipv op internet  ja Nu is men vraag,hoe doen jullie dat nou ge woon je md aan zetten en zoeken maar nee zoek is een zoek maat op en ga dan is naar pleken waar je wat kan vinden je moet er heel veel tijd in stoppen ik weetg niet waar je woond dat scheelt ook veel waar ik woon is bijna ALLEs af gegraven daar door ligt er niet veel meer maar als je heel goed je beste doen kan je ze vinden kost veel tijd veel succes 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 15 mei 2012, 18:48 |
|
 |
|
Maurits
|
Romeins en Keltisch zijn niet zaligmakend hoor. Mijn ervaring is hoe meer je op jacht gaat naar een bepaalde periode hoe hopelozer de vondsten worden. Ik heb ook lange tijd "gejaagd" op puur Romeins bijna teleurgesteld toen ik op Valkenburg een penning vond van Floris V. Ik heb weinig tijd om te zoeken maar ben nu blij met alles wat het daglicht weer ziet na een lange of kortere periode. Een Gulden van Wilhelmina ligt net iets langer dan 130 jaar onder de grond maar een waar genot als je hem pakt, zeker als je in leuk/goed gezelschap zoekt. Het filosoferen achter een vondst blijft het leukst vind ik. Wie zou een Willemina duppie verloren hebben, een kind op weg naar de kruidenier om een pond meel te halen en een kaneelstok voor de moeite? Is een dolk in het water geworpen na een brute moord? Zou de eigenaar van een gouden kruisje die je op een een strand vond gevloekt hebben toen hij achter de vermissing kwam?
Goed deze oude zuurpruim dwaalt weer eens af in zijn eigen mijmeringen.
Geniet lekker van het buiten zijn snuif lekker de geuren op van gemaaid gras, natte klei of van een scheet die je zoekmaat laat. Kortom laat je niet gek maken dan komt het Keltische en het Romeinse vanzelf.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 15 mei 2012, 19:23 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo Kristof
daar in de buurt van Antwerpen kan je het Romeins en het Keltisch wel vergeten,
je zal meer het binnenland in moeten,zoek daar maar eens naar
grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 15 mei 2012, 19:52 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Beste Kristof2, ik zelf zit eigenlijk in het zelfde schuitje als dat jij nu zit Ik heb precies dezelfde vragen die jij nu stelt, ik wil ook graag keltisch of romeins vinden maar is er nog nooit van gekomen. ( komt vanzelf wel hoop ik ) ook ik heb al enig wat boeken en plaatsen bezocht zonder resultaat. Maar ben op dit moment heel happy met wat ik uit de grond trek, nu moet ik wel zeggen dat ik nog steeds blij ben met een duitje Ik denk niet dat iemand jou of mij gaat vertellen waar je je schop in de grond doet en iets romeins eruit trekt. ( zou mischien ook niet eerlijk zijn want wie weet wat die persoon allemaal wel niet voor gedaan heeft). Ik zou tegen je willen zeggen gewoon goed op blijven letten en wie weet stuit je vanzelf een keer op een stekkie romeins of keltische. Nu heb ik persoonlijk sinds gister een klein probleempje  ik had in een doos met rommel nog het één en ander liggen en gister werd er door iemand op dit forumeen topic geplaats met een bronze sikkel en ik dacht verrek dat lijkt wel op dat ding dat ik nog in die doos had liggen. Dus ik plaatste dat ding gister ook even en bleek het ook een bronstijd sikkel te zijn Maar nu terug naar mijn probleempje ik weet bij god niet meer waar ik dat sikkeltje uit de grond heb getrokken  ik prakiseer me suf In ieder geval kristof2 nog veel zoekplezier gewenst. Gr, David . . .
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 15 mei 2012, 19:52 |
|
 |
|
van Otterloo
|
leuk verhaal David  je komt er vast nog wel op waar die sikkel vandaan komt. Kristof, het zal nu wat lastiger worden, maar er moet in de directe omgeving toch nog wel iets te vinden zijn. Probeer eens toestemming te krijgen om in oud gebied op een vers gemaaid graslandje te zoeken. Misschien ontdek je dan wel wat je zo graag wilt vinden. Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 16 mei 2012, 22:04 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Maurits schreef: Romeins en Keltisch zijn niet zaligmakend hoor. Mijn ervaring is hoe meer je op jacht gaat naar een bepaalde periode hoe hopelozer de vondsten worden. Ik heb ook lange tijd "gejaagd" op puur Romeins bijna teleurgesteld toen ik op Valkenburg een penning vond van Floris V. Ik heb weinig tijd om te zoeken maar ben nu blij met alles wat het daglicht weer ziet na een lange of kortere periode. Een Gulden van Wilhelmina ligt net iets langer dan 130 jaar onder de grond maar een waar genot als je hem pakt, zeker als je in leuk/goed gezelschap zoekt. Het filosoferen achter een vondst blijft het leukst vind ik. Wie zou een Willemina duppie verloren hebben, een kind op weg naar de kruidenier om een pond meel te halen en een kaneelstok voor de moeite? Is een dolk in het water geworpen na een brute moord? Zou de eigenaar van een gouden kruisje die je op een een strand vond gevloekt hebben toen hij achter de vermissing kwam?
Goed deze oude zuurpruim dwaalt weer eens af in zijn eigen mijmeringen.
Geniet lekker van het buiten zijn snuif lekker de geuren op van gemaaid gras, natte klei of van een scheet die je zoekmaat laat. Kortom laat je niet gek maken dan komt het Keltische en het Romeinse vanzelf. Precies Maurits!!! Mooi gezegd... Kristof, met deze gedrevenheid komt het van zelf goed... Mettertijd en beetje voor beetje... Geniet ervan en af en toe zal je bakkes openvallen! Succes Groeten, Cyril 
|
| 16 mei 2012, 22:15 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo allemaal een probleem bij de beginnende zoekers is,dat ze geen akkers kunnen lezen dit is zeker niet boos bedoelt,..ik heb het ook moeten leren,en daar gaat tijd in zitten,zelfs jaren een tip:leer bv eens wat scherven kennen,koop eens wat boeken over aardewerk,verdiep je er in dan weet je als je een scherf op een akker vind,en die liggen er genoeg, waar die te plaatsen valt,hoe oud hij is,en dan weet je ook wat er dan te verwachten is op die akker ijzer verteld je ook de weg,een plaats waar in oude tijden bewoning is geweest ligt vol met een berg ijzer dan nog een hulp middel,oude akkers zijn donker van grond,hoe zwarter hoe beter hou er eens rekening mee en je gaat er een stuk mee vooruit suc6 Bert 
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 16 mei 2012, 22:16 |
|
 |
|
Travis
|
Kristof komt uit oost vlaanderen romeins is daar ook wel
|
| 17 mei 2012, 08:01 |
|
 |
|
Kristof2
|
Hey allemaal, hartelijk dank voor de leuke en informatieve reacties Ik weet dat er in Belgie ook wel wat romeins en Keltisch gevonden wordt maar zoveel is dat niet hoor.(of er wordt weinig gepost  ) Heb al vele malen rond Tongeren,Riemst,Peer,Sint-Truiden,Tienen,.... gaan zoeken maar niets gevonden. Ook ben ik al enkele malen in Nederland gaan zoeken,Maastricht,Heerlen,Cadier en Keer,.... en ook hier nix gevonden. Dat is elke keer voor mij toch een dik uur rijden. @Travis,ik kom van de provincie Antwerpen(Lille) is Noord Belgie.  @De Ed,ik ga eens proberen om een zoekmaat te vinden maar begrijp dat niemand zich geroepen voelt om zen goede akkers te vertellen. Ben zelf ook een visser dus weet wat het is om goede stekken vrij te geven Moest iemand zich geroepen voelen om me een keer mee te nemen  (mss een visser kunne we stekken wisselen  ) Zelf weet ik wel wat oppida zijn maar daar mag ni gezocht worden hé. Toch allemaal bedankt voor de info Grtn
|
| 17 mei 2012, 10:31 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Ha Kristof, Je hoeft niet eens zo ver te rijden om je kans op Romeinse vondsten te vergroten hoor! Juist beneden "A" is er véél te doen geweest in de Romeinse/vroeg middeleeuwse periode. Sterker nog, m'n eerste Romeinse vondsten komen uit die streek! Maar, je moet wel goed je huiswerk doen natuurlijk. Het is niet zo vanzelfsprekend, maar weldegelijk mogelijk. Er stonden bv een redelijk aantal villa's en dergelijke... Zelf gevonden akkers geven zo veel meer voldoening, je geduld en volharding zal zich uiteindelijk zeker belonen! Grt 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 17 mei 2012, 10:45 |
|
 |
|
Ambianii
|
Zelf gevonden akkers geven zo veel meer voldoening, je geduld en volharding zal zich uiteindelijk zeker belonen! citaat van Radio....helemaal meeeens!....er is echt nog wel wat te vinden,maar het wordt wel dunner natuurlijk.
|
| 17 mei 2012, 10:56 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Ambianii schreef: Zelf gevonden akkers geven zo veel meer voldoening, je geduld en volharding zal zich uiteindelijk zeker belonen! citaat van Radio....helemaal meeeens!....er is echt nog wel wat te vinden,maar het wordt wel dunner natuurlijk. 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 17 mei 2012, 12:24 |
|
 |
|
Kristof2
|
Ok mannen Het is nu toch gedaan met de akkers dus zal ik nog eens wat huiswerk maken Hoop dat ik snel eens iets mag posten. Morgen ga ik wandelen naast de Maas.(hoop stiekem op een stukske LaTene glas) Grtn
|
| 17 mei 2012, 13:38 |
|
 |
|
ace
|
Kristof2 schreef: Morgen ga ik wandelen naast de Maas.(hoop stiekem op een stukske LaTene glas) Grtn Succes Kristof En denk maar zo, je hebt in elkgeval de gezelligheid van het zoeken. En voor je het weet tref je iemand die je verder helpt met informatie op een velletje geprint ofzo.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 17 mei 2012, 15:10 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|