|
|
Het is nu 22 apr 2026, 01:09
|
De Minelab CTX top of Flop Thread!
| Auteur |
Bericht |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20709 Woonplaats: utrecht
|
 Re: De Minelab CTX top of Flop Thread!
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 19 mei 2012, 19:34 |
|
 |
|
Wilhelm
Geregistreerd: 15 apr 2008, 23:17 Berichten: 1488 Woonplaats: Bunschoten
|
Misfit schreef: Wilhelm schreef: Ik denk dat het probleem is dat iedereen hem wil maar niet kan betalen Met alle respect Wilhelm, maar ik vind dit een aanmatigende opmerking die eigenlijk niet door de beugel kan... Mijn opmerking s totaal niet aanmatigend bedoelt. (vrijwel) iedereen die zoekt wil in mijn ogen graag een goeie detector hebben en het liefst de nieuwste. Als er dan een nieuwe word aangekondigt dan is men logischerwijs geinteresseerd en vraagt men zich af of dit misschien een nieuwe stok kan worden. Als dan de prijs zeer hoog blijkt te zijn dan kan ik me voorstelen dat men teleurgesteld is (ben ik ook). En natuurlijk moet het in verhouding staan met de overige uitgaven in het gezin, en dan is 2395,00 een heleboel geld! En natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij doet en snap ik het helemaal als 95% hem niet koopt omdat het veel te duur is. Maar je HOEFT hem niet te kopen! Als je tevreden bent met je eigen stok is het toch goed? Onder aan de streep moet je wel gaan zoeken en niet thuis zitten en dan nog moet je eroverheen zwaaien anders vind je niks...
_________________ Groeten, Wilhelm
|
| 19 mei 2012, 19:38 |
|
 |
|
Travis
|
|
| 19 mei 2012, 19:41 |
|
 |
|
bubba
|
zoek - stok 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 19 mei 2012, 19:44 |
|
 |
|
Travis
|
|
| 19 mei 2012, 19:45 |
|
 |
|
Octavianvs
|
Dus als ik van mening ben dat een bepaalde zoekstok er erg zwaar en lomp uitziet is dat omdat ik hem niet kan betalen?, waar slaat dat nu weer op?  men klaagt al sinds de explorer xs over het gewicht en nu maakt men hem nog zwaarder en hij ziet er nu zo uit ook. Dat is mijn mening, maar als er iemand de moed heeft om er hele dagen mee te zwaaien zal de spullen wel vinden, minelab kennende zal er wel een mooi stukje electronica & software inzitten 
|
| 19 mei 2012, 20:55 |
|
 |
|
Sceatta61
Geregistreerd: 02 jan 2012, 12:40 Berichten: 149 Woonplaats: castricum
|
Ik kan hem met gemak betaalen maar doe het echt niet ik vind het een sport om hem ergens anders in de wereld tekopen tegen een meer verandwoorde prijs ,hij kost in Amerika 2299 dolar reken dat maar eens uit. En in zuidafrika haal je hem voor nog minder.dat vind ik leuk.dus boy's zoeken op het web en maak een mooie deal .groet. sceatta.
|
| 20 mei 2012, 00:06 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi All Dat die duurder is, is simpel zat, ten tijde van de e-trek was de dollar 1, 75 gemiddeld en op het moment 1,29. Dat is 0,46 dollar cent verschil met de euro. Wat ik alleen weer niet begrijp is, waarom die in de US alweer 500 euro goedkoper is, en kom me nou aub niet weer met die onzin van invoerrechten en en........... Heb zelf 4 minelabs, maar deze keer komen ze me toch echt aan het overtuigen dat die beter is want de verschillen van de xs tot de etrek zijn te gering om over een echte verbetering te praten, idem bij de excalibur en de gpx serie, in de gpx serie lopen nog vele met de gp 2100, deze gaat dieper op groot goud dan de gpx 5000. Het enigste voordeel wat ik zie bij deze detector is het waterdicht zijn, dit, omdat ik het liefs in het water zoek, de rest, ja het draadloze wat niet draadloos is en de gps, daar heb ik er al 2 van. Deze keer ga ik heeeeeeel lang afwachten en kijken wat de echte testraporten gaan worden. Groet Gerrit
|
| 20 mei 2012, 08:11 |
|
 |
|
Mat
|
Jonge, jonge wat een meningen allemaal zonder te weten wat exact te koop is. Ik kocht in het jaar 1972 een scoop tr200 voor de prijs van, ja 350 gulden, dus ook geen kattepis in die tijd. Met dit app.heb ik meer dan 20 jaar gezocht, dus niet zo duur door de jaren heen. Ik kocht in het jaar de allereerste Explorer, waar ik heden ten dage nog altijd mee zoek, (zonder trammeant) kosten toen over de 3000 gulden, dus een kapitaal in die jaren. Nu komt de nieuwe uit die wat over de 2300 euro gaat kosten en eenieder springt erop. Is zoals Wilhelm zegt, je koopt hem of je koopt hem niet, ik ben nog altijd blij dat ik die toen gekocht heb. En wat die acrefietjes betreft die er nu opzitten, denk toch dat er veel zoekers zijn die daar al jaren na vragen, want ik kom die vragen vaak tegen op de forums. Persoonlijk zou ik wel eens graag een dagje met zo ee app. willen zoeken, want ik denk toch dat het een beest is als ik zo zie. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 20 mei 2012, 11:17 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
mmhh de nieuwe minelab iets van 2,35 kg valt dus eigenlijk mee.
mijn oude dfx met inlineprobe en grote schotel weegde 2,6 Kg,en daar liep ik uren lang mee zonder problemen. terwijl de dfx zeer uit balans was door de probe.
ach of ie nu duur is of niet, als iemand hem wil koopt ie hem toch wel. en zolang er nog geen test resultaten zijn,hou ik wijs mijn mond dicht. dergelijke topics waren er ook over de deus,v3,etrack. en uiteindelijk zijn deze M.D's vrij normaal geworden en detectorland,en hoor je niemand er meer over.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 20 mei 2012, 14:06 |
|
 |
|
bubba
|
de PRIJS 1) ontwikkelingskosten 2) materiaalkosten ( kunt lullen wat je wilt , maar degelijk is de minelab altijd) 3) productiekosten 4)overheadkosten (groot bedrijf dus waarschijnlijk veel nietsnutten op de bovenste verdieping, met een topsalaris) 5) reclamekosten 6)belasting/invoer etc:kosten en aangezien de importeur en de plaatselijke dealer ook wat willen verdienen maakt het deze prijs ( de enige vraag is , kun je het betalen , en of heb je het ervoor over) ik wel , omdat ik een minelabfan ben heb je het er niet voor over , kijk dan bij een ander merk en zeur niet over de minelabprijs want daar kun je toch niets aan veranderen gr bubba (schieten maar) 
|
| 20 mei 2012, 14:10 |
|
 |
|
dirkdezoeker
Geregistreerd: 25 feb 2012, 06:59 Berichten: 146 Woonplaats: West Vlaanderen Belgie
|
bubba ik schiet met rubber kogels, je hebt groot gelijk grt Dirk
_________________ groeten Dirk zoek met ACE 250/AT Pro
|
| 20 mei 2012, 14:18 |
|
 |
|
Misfit
|
Hey Bubba, jij hebt d'r zeker al eentje in bestelling lopen ? Ik snap de ophef wel, de vraag is of je mee moet gaan in de hype of niet. Iedereen weet toch inmiddels dat bepaalde dingen bewust duur gehouden worden omdat dat mede bepaald dat men het als "exclusief en dus rete-goed" gaat beschouwen ? Ik zit al 20 jaar in de verkoop in hogere markt-segmenten, en daar wordt altijd als eerste intern gevraagd "Op welk prijs-niveau gaan we dit in de markt zetten?" & "hoe veel kunnen we vragen?" in plaats van "wat wordt de verkoop-prijs als we kosten + marge berekenen?". Je rijtje met kosten die zogenaamd de prijs maken verwijs ik derhalve maar tot de toekomstig categorie wc-papier  Ik verwijt Wilhelm trouwens niks hoor, die maakt de prijs niet (dat bepalen de 2 stations voor hem).
|
| 20 mei 2012, 14:27 |
|
 |
|
bubba
|
Misfit schreef: Hey Bubba, jij hebt d'r zeker al eentje in bestelling lopen ? Ik snap de ophef wel, de vraag is of je mee moet gaan in de hype of niet. Iedereen weet toch inmiddels dat bepaalde dingen bewust duur gehouden worden omdat dat mede bepaald dat men het als "exclusief en dus rete-goed" gaat beschouwen ? Ik zit al 20 jaar in de verkoop in hogere markt-segmenten, en daar wordt altijd als eerste intern gevraagd "Op welk prijs-niveau gaan we dit in de markt zetten?" & "hoe veel kunnen we vragen?" in plaats van "wat wordt de verkoop-prijs als we kosten + marge berekenen?". Je rijtje met kosten die zogenaamd de prijs maken verwijs ik derhalve maar tot de toekomstig categorie wc-papier  Ik verwijt Wilhelm trouwens niks hoor, die maakt de prijs niet (dat bepalen de 2 stations voor hem). Nee , ik heb er nog geen gekocht /wel van plan ook voor mij is het veeeeeeeeel geld ( moet ik nog bij elkaar schrapen) , maar ik zeur er niet over ...... is zinloos verder kan ik mijn eerdere bericht alleen maar quoten , daar staat mijn mening over de Minelab-soap gr bubba 
|
| 20 mei 2012, 14:34 |
|
 |
|
Hoth
|
@ Misfit: Als jij inderdaad 20 jaar ervaring hebt in het '' hoge segment '', dan snap ik niet waarom jij de stelling van Bubba inzake kostprijsberekening wilt verwijzen naar de categorie toekomstig W.C papier? Ik heb - en de meesten weten dat hier op het forum wel - een heel klein beetje van verstand van verkoop en marketing  dus als me e.e.a zou willen uitleggen, dan graag Gr, Hoth
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 20 mei 2012, 17:08 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7595 Woonplaats: Deventer
|
Ik wil er wel eens een dagje mee lopen  ,en dan weet ik voor mijzelf wel of ik m wil.  (misschien een dagje huren bij Midholland detectoren)als dat kan. Om hem op voorhand al te bestellen lijkt mij een beetje voorbarig voor die prijs(is toch geen kattepis),het gewicht tja hij weegt 2,5x een deus maar misschien als je ermee loopt valt t reuze mee. ik wacht lekker alle bevindingen van iedereen op t forum af. 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 20 mei 2012, 17:11 |
|
 |
|
bubba
|
Hoth schreef: @ Misfit: Als jij inderdaad 20 jaar ervaring hebt in het '' hoge segment '', dan snap ik niet waarom jij de stelling van Bubba inzake kostprijsberekening wilt verwijzen naar de categorie toekomstig W.C papier? Ik heb - en de meesten weten dat hier op het forum wel - een heel klein beetje van verstand van verkoop en marketing  dus als me e.e.a zou willen uitleggen, dan graag Gr, Hoth ha Hoth Misfit houd geen rekening ( in zijn stelling) met het fenomeen , jezelf uit de markt prijzend.w.z (uitleg voor Misfit) dat als de prijs TE HOOG is , je niets meer verkoopt. en aangezien er zeeeeeeeer veel concurrentie is , op het gebied van metaaldetectoren is dat een dodelijke zet Minelab heeft ook zijn verkoop-afdeling en die weten best waar ze mee bezig zijn zo zijn er tig factoren die een prijs van een product bepalen gr bubba 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 20 mei 2012, 17:24 |
|
 |
|
Misfit
|
Hoi Hoth & Bubba, Laat ik m'n gedachte proberen weer te geven met een voorbeeld uit mijn eigen toko, enigszins anoniem i.v.m. privacy  'K ben verantwoordelijk voor de marketing, verkoop & het distributeurs-netwerk in geheel Europa, voor een fabrikant uit Canada. Alles wordt aldaar geproduceerd, en verkocht op alle continenten, ik heb een centraal magazijn in de buurt van Rotterdam, en van daaruit lever ik aan directe (grote) klanten & importeurs, en ondersteun het onderliggende fijnmazig distributeurs-netwerk technisch & verkoop-technisch. Als we het macro bekijken, heel gelijkwaardig aan het business-model van Minelab. Onze producten zitten in het hogere segment, grofweg heb ik 2 groepen concurenten: 1) de prijs-vechters, die grofweg 8 tot 16 keer zo goedkoop zijn 2) de oude vertrouwde kwaliteits-merken, die grofweg 1,5 tot 4 keer zo goedkoop zijn Anyway: Als wij met een nieuwe product-groep komen, een innovatie in de markt zetten, danwel een nieuwe manier van distributie proberen op te zetten, wordt er boven mijn hoofd (want corporate policy) een business-case uitgewerkt. Ik mag op zo'n moment markt-informatie aangeven (prijs-kwaliteits-verhoudingen t.o.v. de concurentie / eventuele voordelen & besparingen voor de eindgebruiker afgezet tegen bestaande technieken / territoriale verschillen (valuta-risico's / algemene verschillen in prijs-niveau's per regio), en vervolgens rolt daar vanaf het hoofd-kantoor een marketing-plan met een prijs-lijst uit, alsmede een planning wat betreft verwachte afzet op korte, middel-lange & lange termijn, alsmede een budget (target) waar ik naar moet gaan presteren. In eerste instantie schrik ik me altijd rot (zo duur ? zo veel te verkopen ?), ik schiet wat gedachte's heen en weer met m'n superieuren, en uiteindelijk komt er een eind-versie die altijd dichter bij hun filosofie licht dan ik zou doen. Vervolgens schik ik me ernaar ('k ben immers ook maar loon-slaaf), en ga mijn gloeiende best doen het resultaat te halen (want verkopen blijft een sport/spel, geen baan). Mijn persoonlijke conclusie's: - Men vraagt waar men (net aan) mee denkt weg te komen, en dan ietsje hoger nog. Dit maakt nieuwsgierig (moet wel goed zijn, is niet voor niets zo duur) & schept ruimte om op de langere termijn de prijs te matigen (als 't meer gemeengoed wordt) & schept voldoende marge om spin-off's te brengen die ook nog goede prijzen opleveren. - De correlatie tussen kost-prijs & verkoop-prijs is niet bestaand. Men zorgt uiteraard voor de minimale nodige winst, maar alles daarboven bestaat uit (komen we mee weg / wat de gek ervoor geeft. - meer-lagige distributie-netwerken werken prijsopdrijvend. Het distribueren via landelijke importeurs die weer doorverdelen aan lokale dealers 'kost' de eindgebruiker gemiddeld 20% - 30%, waarom zouden de lokale dealers niet gewoon direct aan de fabriek kunnen afnemen ? Ik wil best man & paard noemen: Wilhelm (en zijn collega's) zouden prima kunnen werken zonder Gesink ertussen... met de tegenwoordige digitale snelweg & relatief goedkope verzend-optie's (couriers) is die tussenlaag historisch begrijpelijk maar praktisch volstrekt on-nodig. 'K heb dit stukje zo voorzichtig mogelijk proberen te schrijven, want nogmaals: ik gun Wilhelm van harte zijn klandizie !
|
| 20 mei 2012, 18:07 |
|
 |
|
bubba
|
Misfit schreef: Hoi Hoth & Bubba, Laat ik m'n gedachte proberen weer te geven met een voorbeeld uit mijn eigen toko, enigszins anoniem i.v.m. privacy  'K ben verantwoordelijk voor de marketing, verkoop & het distributeurs-netwerk in geheel Europa, voor een fabrikant uit Canada. Alles wordt aldaar geproduceerd, en verkocht op alle continenten, ik heb een centraal magazijn in de buurt van Rotterdam, en van daaruit lever ik aan directe (grote) klanten & importeurs, en ondersteun het onderliggende fijnmazig distributeurs-netwerk technisch & verkoop-technisch. Als we het macro bekijken, heel gelijkwaardig aan het business-model van Minelab. Onze producten zitten in het hogere segment, grofweg heb ik 2 groepen concurenten: 1) de prijs-vechters, die grofweg 8 tot 16 keer zo goedkoop zijn 2) de oude vertrouwde kwaliteits-merken, die grofweg 1,5 tot 4 keer zo goedkoop zijn Anyway: Als wij met een nieuwe product-groep komen, een innovatie in de markt zetten, danwel een nieuwe manier van distributie proberen op te zetten, wordt er boven mijn hoofd (want corporate policy) een business-case uitgewerkt. Ik mag op zo'n moment markt-informatie aangeven (prijs-kwaliteits-verhoudingen t.o.v. de concurentie / eventuele voordelen & besparingen voor de eindgebruiker afgezet tegen bestaande technieken / territoriale verschillen (valuta-risico's / algemene verschillen in prijs-niveau's per regio), en vervolgens rolt daar vanaf het hoofd-kantoor een marketing-plan met een prijs-lijst uit, alsmede een planning wat betreft verwachte afzet op korte, middel-lange & lange termijn, alsmede een budget (target) waar ik naar moet gaan presteren. In eerste instantie schrik ik me altijd rot (zo duur ? zo veel te verkopen ?), ik schiet wat gedachte's heen en weer met m'n superieuren, en uiteindelijk komt er een eind-versie die altijd dichter bij hun filosofie licht dan ik zou doen. Vervolgens schik ik me ernaar ('k ben immers ook maar loon-slaaf), en ga mijn gloeiende best doen het resultaat te halen (want verkopen blijft een sport/spel, geen baan). Mijn persoonlijke conclusie's: - Men vraagt waar men (net aan) mee denkt weg te komen, en dan ietsje hoger nog. Dit maakt nieuwsgierig (moet wel goed zijn, is niet voor niets zo duur) & schept ruimte om op de langere termijn de prijs te matigen (als 't meer gemeengoed wordt) & schept voldoende marge om spin-off's te brengen die ook nog goede prijzen opleveren. - De correlatie tussen kost-prijs & verkoop-prijs is niet bestaand. Men zorgt uiteraard voor de minimale nodige winst, maar alles daarboven bestaat uit (komen we mee weg / wat de gek ervoor geeft. - meer-lagige distributie-netwerken werken prijsopdrijvend. Het distribueren via landelijke importeurs die weer doorverdelen aan lokale dealers 'kost' de eindgebruiker gemiddeld 20% - 30%, waarom zouden de lokale dealers niet gewoon direct aan de fabriek kunnen afnemen ? Ik wil best man & paard noemen: Wilhelm (en zijn collega's) zouden prima kunnen werken zonder Gesink ertussen... met de tegenwoordige digitale snelweg & relatief goedkope verzend-optie's (couriers) is die tussenlaag historisch begrijpelijk maar praktisch volstrekt on-nodig. 'K heb dit stukje zo voorzichtig mogelijk proberen te schrijven, want nogmaals: ik gun Wilhelm van harte zijn klandizie ! zo te lezen weet jij best hoe het werkt. waarom zou de strategie van Minelab dan anders moeten zijn gr bubba 
|
| 20 mei 2012, 19:08 |
|
 |
|
Misfit
|
bubba schreef: zo te lezen weet jij best hoe het werkt. Omdat ik naast verkoper ook nog een consument ben die vind dat het op termijn een onhoudbaar concept is... 
|
| 20 mei 2012, 19:15 |
|
 |
|
bubba
|
Misfit schreef: bubba schreef: zo te lezen weet jij best hoe het werkt. Omdat ik naast verkoper ook nog een consument ben die vind dat het op termijn een onhoudbaar concept is...  ha Misfit mijn portemonnee vind het ook een onhoudbaar concept maar wat kun je er aan doen , dan NIET KOPEN en gelukkig is die keus aan jezelf gr bubba 
|
| 20 mei 2012, 19:20 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7764 Woonplaats: Belgica
|
Las ergens dat verwacht wordt dat bepaalde technieken van de CTX gebruikt zullen worden voor een opvolger van de ET. Dat zou reuze interessant zijn denk ik! Feit zal zijn dat wanneer je deze detector ontwikkeld voor een markt als bv Afrika, je met dit model een nog relatief goedkope op de markt hebt gebracht. Denk aan de GPX serie, die dan weer een pak duurder uitkomen als deze. Zou het niet kunnen zijn dat ieder verkocht exemplaar buiten die (goud) gebieden, er één gewonnen is boven op de verwachtingen? Laten we gewoon eerlijk zijn; het gros van de collega detectoristen zit totaal niet te wachten op GPS, tracking, waterdichtheid en dergelijke..Maar je betaalt er wél voor! De groep die dat wensen op hun detector in Europa zal echt zodanig klein zijn dat een bedrijf als Minelab daar écht geen detector voor gaat ontwikkelen hoor! Onze markt is niet meer dan bijkomstigheid, althans, zo komt het me wel wat over. De target ID verbeteringen en dat soort ontwikkelingen zullen ongetwijfeld TOP zijn! Het zal niet meer dan een kwestie van tijd zijn voordat ze toegepast worden op een ander model, allicht wat vereenvoudigd/goedkoper. Het zijn appelen met peren die we nu vergelijken denk ik.. Zou het niet beter zijn wanneer we eens stopten met de vergelijking ET/CTX en begonnen met de vergelijking GPX/CTX? Verder sluit ik me aan bij vele anderen; we moeten dat ding niet kopen he 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 20 mei 2012, 20:30 |
|
 |
|
Hoth
|
@ Misfit:
Bedankt voor je uitvoerige reactie.
Als er een nieuw product op de markt gebracht wordt, dan kun je dat doen als:
- Market Leader - Market follower
Een Market Leader probeert altijd een innovatief product op de markt te brengen, om zo optimaal van het voordeel t.o.v de concurrentie qua kosten te kunnen profiteren voordat de concurrentie met een dergelijk product komt ( Life Cycle ).
Een Market Follower probeert altijd een product in een bestaande markt tegen gunstigere condities aan te bieden, en kenmerkend hiervoor is dat ze kijken naar de concurrentiepositie qua prijs.
In dit geval is Minelab een Market Leader en brengt het een nieuw, innovatief product op de markt. Net als XP destijds met de Déus.
Als bedrijven zich alleen zouden focussen op de prijs die markt zou willen én kunnen betalen, dan zijn er 2 scenario's mogelijk:
- Of het product kan niet worden gelanceerd, omdat de kostprijs en de marktprijs niet samenhangen. - Of het product wordt wel gelanceerd en er wordt voorlopig niets verdient, wel kostprijs dekkend om strategische redenen.
1 ding is zeker: Naar de prijs die de consument kan en wil betalen is het gissen, maar als je alleen produceert op basis van wat de markt wil betalen, dan zul je nooit een markt creëren, en dat is precies wat Minelab nu gedaan heeft.
Ik denk dat Minelab een slimme zet heeft gedaan met de introductie van deze machine, of de machine door de markt goed wordt ontvangen, dat zal de toekomst leren.
Hoth
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 20 mei 2012, 22:11 |
|
 |
|
melpatcindy
|
en dan rij ik met mijn volvo440 uit 1993 ,en zoek met de whites xlt en tesoro hollandia  geduld mensen het gaat erom wat voor een zoeker ben je, een diehard of een zoekertje zoals ik die af en toe leuke dingetjes vind en wat is dan duur  ik begon met de xlt toen hij net uit was omdat ik toen dacht van als ik met de hobby begin dan maar gelijk goed en volgens mij koste hij toen 1600 gulden  heb er leuke dingen mee gevonden en om het kort te houden wacht het gewoon ff af gr ed 
_________________ gezelligheid kent hier geen tijd
|
| 20 mei 2012, 22:19 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7764 Woonplaats: Belgica
|
Ach ja het is zoals vissen he...Dat stomme beest moet wel bijten 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 20 mei 2012, 23:12 |
|
|