Logo
Het is nu 03 maart 2026, 17:18

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
 Mijn andere hobby: Verkopen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
 Mijn andere hobby: Verkopen
Sinds lange tijd ben ik verkoper (vertegenwoordiger, commercieel Jehova, hoe je het ook wil noemen), een 'hobby' waar ik nog steeds veel lol aan beleef. Ik weet niet wie er op dit forum ook in de commercie/verkoop zit, maar in die sector krijg je weleens verkoop-trainingen.
En aantal jaren geleden heb ik zo'n doorgedraaide Amerikaanse verkoop-training gehad, zo eentje waar geprobeerd werd om je te leren hoe je soft-ijsjes aan Eskimo's of varkens-vlees aan moslims moet verkopen.
Natuurlijk met veel geschreeuw, "Yes, you can !", doorgedraaide rollen-spellen, maar ook met grappige filmpjes...

Onderstaande geniale fragmenten kwamen langs, en eigenlijk heb ik er best veel van geleerd (al is het maar hoe het niet moet :03 )

In het kader van legendarische film-stukken over verkoop... ik weet er nog een paar, stuk voor stuk veel gebruikt tijdens trainingen "verkoop voor gevorderden", als voorbeelden hoe het wel/niet moet, en om discussie's aan te zwengelen:

The Art of Selling, by Alec Baldwin, out de film Glenngarry Glenn Ross... legendarisch stukje verkoop-training American-style !! >
http://www.youtube.com/watch?v=3A6aGw4l5XQ

Ben Affleck doet een groeps-sollicitatie gesprek >
http://www.youtube.com/watch?v=zvICN8DNMpY

Gordon Gekko's "Greed is good !"-speach >
http://www.youtube.com/watch?v=Muz1OcEzJOs

Veel kijk-plezier, en wel vooraf even je geluid aanzetten :07

Gr,
Paul Misfit

25 jun 2012, 19:00

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mijn andere hobby: Verkopen
:03 :07

25 jun 2012, 19:05
Profiel
Antwoord met een citaat
En nog een na-brander... hoe om te gaan met klanten :
Monty Python's 'Dead Parrot'-scene > http://www.youtube.com/watch?v=Oj8RIEQH7zA

25 jun 2012, 20:01

Antwoord met een citaat
Wat verkoop jij dan Paul?
Een klant van mijn bedrijf is een grote speler in Nederland van telefoons en toebehoren. Ik kom twee keer per week bij deze klant waar de nieuwe verkopers worden opgeleid om niet alleen dat mobieltje te verkopen maar ook aanverwante zaken te verkopen. Ik luister altijd graag naar de rollenspellen en verkoop technieken als het kan en hoop er iets van op te steken.

25 jun 2012, 22:49
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Ik ben de vertegenwoordiger van een Canadese lijm-fabrikant, die vooral levert aan de steenverwerkende industrie & de interieur-bouw.
Voor de firma ben ik verantwoordelijk voor heel Europa (de enige werknemer in Europa zelfs), dus die Gamma-reclame van "best druk zo in je eentje" ken ik erg goed. In de meeste landen in West-Europa heb ik dealers die ik ondersteun en train, in andere landen & bij grote klanten lever ik direct.
Voor werk ben ik door de bank genomen 1 week in het buitenland, en vervolgens 1 week thuis (kantoor aan huis), gelukkig heb ik een goede smartphone :03

Voorheen was ik klant bij deze firma, wij waren distributeur voor de Benelux, en toen kreeg ik geregeld van die verkoop-trainingen & communicatie-cursusjes (nee zeggen, slecht nieuws brengen etc), de cursussen kunnen me over het algemeen niet echt boeien (ieder heeft zijn eigen stijl, bij die trainingen leren ze je Amerikaanse eenheids-worst te worden van 't type auto-verkoper).
Rollenspellen zijn helemaal slecht vind ik (zijn vaak demotiverend voor degenen die best kunnen verkopen op hun eigen manier, maar die door nerveusheid omdat collega's/baas meekijkt verklooien ze het), zo verliest men zijn 'eigenheid'.
Mijn gospel is simpel: Weet alles over je product, wees geen Jehova's Getuige, maar informeer de klant uitgebreid & zorg dat de klant je leert kennen als een oplosser van problemen, niet als een gladde verkoper. Doe je dit niet, bestellen ze 1 keer en waarschijnlijk nooit meer.

Ik heb altijd geroepen dat ik niks geleerd heb van trainingen, maar da's niet helemaal waar... 1 ding is belangrijk: Vraag om de bestelling !
De 'truuk' is simpel: Aan het eind van je gesprek stel je een reele bestelling voor, en vervolgens hou je je mond.
De klant zal moeilijk nee zeggen (grote stap) & het product gaan uitproberen.
Ondanks dat het een verkooptruuk is kan ik 'hiermee leven' omdat het:
a) goed werkt
b) ik geen troep verkoop en direct zonder vragen crediteer en terugneem wat de klant niet is bevallen en/of niet heeft gebruikt.

Alle andere truuks of tips: negeren, niet doen !
Tweede gratis tip: Lees geen enkel boek over verkoop en geen zgn. managment-boeken, lees je eigen brochure/catalogus in plaats daarvan 10 keer, en lees je goed in in je potentiele klant (zijn website, zijn producten) :10

Laatst bijgewerkt door Misfit op 26 jun 2012, 00:55, in totaal 2 keer bewerkt

26 jun 2012, 00:46

Antwoord met een citaat
goeie en bekende tip! :goezo:

26 jun 2012, 00:53
Profiel
Antwoord met een citaat
Ambianii schreef:

Werkt ook voor matrassen, bedden, Minelab's, etc etc :07 :03

26 jun 2012, 00:55

Antwoord met een citaat
Misfit schreef:
Ambianii schreef:

Ook voor minelab's..... laat eens zien dan :07 die van mij staat op het forum je kan de post zelf aanpassen bedankt alvast :07 :07
:lol:

26 jun 2012, 09:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Marco schreef:
Ook voor minelab's..... laat eens zien dan :07 die van mij staat op het forum je kan de post zelf aanpassen bedankt alvast :07 :07
:lol:

Heb je al verteld in je verkoop-topic welke goede presets/instellingen je al hebt voorgeprogammeerd op je E-trac ?
Heb je al aangeboden de koper een dagje mee te nemen om hem te trainen hoe de piepstok het beste te gebruiken ?
Zit de NL-talige handleiding erbij ?
Wat zijn de voordelen van de SEF-schijf, welke schijf gebruik je op welke akkers ?
Foto van de Koss hoofdtelefoon erbij met de voordelen daarvan ?

Je kan altijd meer doen om je verkoop te bevorderen, 'k kan het niet verder voor je aanpassen want jij hebt de antwoorden...
(ik had er stiekum al wat aan gesleuteld, tussenliggende posts verwijderd en wat dingen samengevoegd)

PS : 'T is trouwens dat ik volop in een dure verbouwing zit anders was ik geinteresseerd geweest om 'm over te nemen... :03
EUR 800 inclusief de SEF lijkt me een nette prijs.

26 jun 2012, 10:01

Antwoord met een citaat
Pfoe boeiend verhaal Paul...goede tip om je eigen product kennis te vergroten teneinde beter te verkopen.

26 jun 2012, 15:49
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Misfit schreef:
Ambianii schreef:

en broeken

27 jun 2012, 10:44

Antwoord met een citaat
Je vergeet de jas, Travis :03

27 jun 2012, 11:37
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoth schreef:
Je vergeet de jas, Travis :03

Ja probeer ook uw oud ondergoed te verkopen :oooo :oooo
brengt mss ook nog een euro of drie op,kunt ge broodje kroket van kopen

27 jun 2012, 11:44
ERELID

Antwoord met een citaat
Ik prbeer mijn schoonmoeder te verkopen, maar zelfs als ik er geld op toe wil leggen happen ze niet. :07 :pol
Heb jij nog een tip Misfit :10 :oooo

27 jun 2012, 12:03
Profiel

Antwoord met een citaat
@ Travis:

Jij bent het levende bewijs dat belgen over het algemeen geen humor hebben, uitzonderingen inzake mijn belgische vrienden daargelaten :03

27 jun 2012, 12:07
Profiel
Antwoord met een citaat
Ceesou schreef:
Ik prbeer mijn schoonmoeder te verkopen, maar zelfs als ik er geld op toe wil leggen happen ze niet. :07 :pol
Heb jij nog een tip Misfit :10 :oooo

Hoi Cees,
Slechte items kan ik zelfs niet verkopen hoor...
Misschien eerst eens investeren in wat siliconen en er een Marijke Helwegen van maken? :03

27 jun 2012, 15:51

Antwoord met een citaat
Een verkoper heeft aan mij een harde noot.

Ik ben nl nogal kritisch en probeer dan ook altijd de minder goede eigenschappen van een produkt naar voren te halen.
Zo ontstaat er al snel een ietwat gespannen sfeer waardoor een verkoper sneller geneigd is om mijn tijd niet verder te belastten :07 :07 :07

Als een produkt goed is dan verkoopt het wel, zorg er als verkoper voor dat je achter het produkt staat en dat alles wat je vertelt ook onderbouwd kan worden.
Blijf eerlijk maar ook kritisch, zelfs op je eigen producten moet je kritisch zijn.
Eigenlijk ben ik als ondernemer ook verkoper en volgens mij doen we in deze tijd wel iets goed.
Het is ontzettend druk!!!!!! :06 :06 :10 :10

27 jun 2012, 16:31
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoth schreef:
@ Travis:

Jij bent het levende bewijs dat belgen over het algemeen geen humor hebben, uitzonderingen inzake mijn belgische vrienden daargelaten :03

"uitzonderingen inzake mijn belgische vrienden daargelaten"
Een zeer bizarre zinsconstructie Hoth :lol: :lol: :lol:
Naar school geweest ooit? :07

27 jun 2012, 17:15
Antwoord met een citaat
Wiebren schreef:
Een verkoper heeft aan mij een harde noot.

Ik ben nl nogal kritisch en probeer dan ook altijd de minder goede eigenschappen van een produkt naar voren te halen.
Zo ontstaat er al snel een ietwat gespannen sfeer waardoor een verkoper sneller geneigd is om mijn tijd niet verder te belastten :07 :07 :07

Als een produkt goed is dan verkoopt het wel, zorg er als verkoper voor dat je achter het produkt staat en dat alles wat je vertelt ook onderbouwd kan worden.
Blijf eerlijk maar ook kritisch, zelfs op je eigen producten moet je kritisch zijn.
Eigenlijk ben ik als ondernemer ook verkoper en volgens mij doen we in deze tijd wel iets goed.
Het is ontzettend druk!!!!!! :06 :06 :10 :10

Zo heb ik ze het liefst, Wiebren... Kritisch.
Als je dan samen tests doet tegen hun huidige product (doe ik dagelijks) en je 'wint' (doe ik dagelijks) dan is het kritische argument van de klant ineens mijn wapen :03

Verkopen kan op vele manieren hoor, ik geloof alleen niet in vuile truuks. Je product moet erg goed zijn, je moet je eigen product & de werkzaamheden van de klant door-en-door kennen, en dan kan iedereen het die een klein beetje lef heeft...

Laatst bijgewerkt door Misfit op 27 jun 2012, 21:11, in totaal 1 keer bewerkt

27 jun 2012, 17:41

Antwoord met een citaat
Heb er bewondering voor mensen die dat kunnen, zit totaal niet in mijn aard en ben er ook niet goed in.

27 jun 2012, 21:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]