Logo
Het is nu 03 maart 2026, 21:16

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 wat vragen over het zoeken met white coinmaster naar militaria 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht wat vragen over het zoeken met white coinmaster naar militaria
hoi ik heb een aantal vragen aan jullie en hoop dan ook dat jullie me mischien een duwtje in de goede richting kunnen geven .
ik zoek dus voornamelijk naar militaria en zou heel graag eens een helm of mes of zoietes willen vinden maar besef dat moeilijker is dan de meeste mensen denken .
nou wou ik vragen kan ik op mijn detector de eerste twee icoontjes uitschakelen en geeft hij het dan toch nog aan als je bijv een helm of iets groters vind ?
zat laatst op you tube te kijken naar de metaaldetectorfilmpjes en toen viel het me op met wat voor gemak er dumpputten gevonden worden en ook helmen .
nou ben ik toch al een aantal dagen gaan zoeken maar ik moet de eerste echte dumput met helmen of messen of wapens nog vinde lol .
ohja laatste vraagje heeft iemand kraft.der.bewegung nog wel eens gezien online of is hij bijna niet meer online .
had hem namelijk een berichtje gestuurd maar daar heb ik nooit meer wat op gehoord .
nouja hoor het wel groetjes david :oooo

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

28 jun 2012, 19:52
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: wat vragen over het zoeken met white coinmaster naar militaria
Ik denk dat het type detector niet zo veel uitmaakt als je militair spul zoekt. De plaats waar je zoekt is belangrijker en zet dan je disk helemaal open want veel militair spul is gewoon ijzer. Je kunt op yutube natuurlijk veel info vinden maar daar staan geen zoekplaatsen bij. Zelf eropuit gaan je dekkie leren kennen en vertrouwen krijgen in de machine is mijn advies.

Als je op een lid zijn naam klikt kan je zien wanneer hij voor het laatst online was. Ook kun je zien of iemand en wanneer hij of zij jou pb heeft gelezen.

Suc6 man.

28 jun 2012, 20:18
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Goed voorwerk is het halve werk, je moet eerst de lokaties weten waar behoorlijke militaire activiteiten zijn geweest.
Eenmaal daar, gaan praten met de ouwetjes. Zij kunnen het je het eea soms nog redelijk precies aanwijzen, en komen vaak met interessante verhalen op de proppen.
Wees er bewust van dat het zoeken naar wo2 militaria niet zonder gevaar is.
Persoonlijk vind ik het drie keer niks.:heiligboontje:

28 jun 2012, 21:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik ken deze detector goed, 't is dezelfde als mijn reserve-stok / Prizm III heette hij toen nog.
Voor ijzeren items (militaria dus) zal je de disc helemaal uit moeten zetten, want 'klein ijzer' uit (eerste blokje) verlies je al dieper liggend ijzer mee.
Tevens, en zeker zo belangrijk, sens helemaal open!

Koptelefoon aan, en proberen te leren hoe je tussen het gekraak (troep) de grotere vondsten gaat vinden...
Het zal in 't begin niet meevallen, en je zal altijd veel voor niks graven, maar zonder 'alles open' zal je niet veel vinden.

Succes,
Paul

28 jun 2012, 21:56

Antwoord met een citaat
hoi alvast bedankt voor alle goeie tips .
heb als ik ga zoeken geen koptelefoon op vind ik minder fijn en in de bossen hoor je toch alles wel goed .
of mis je mischien dan toch signalen ?
en je ga als tip om tussen het gekraak de grote vondsten te vinden , maar wat bedoel je daarmee ?
ik hoor nooit gekraak .
het is me wel opgevallen dat als je op een plekje een signaal krijgt dat het dan meestal om iets kleins gaat .
vandaag had ik een groot voorwerp en dan piepy hij op een groter oppervlakte .
kan jij me mischien uitleggen hoe je bijv het verschil merkt tussen trope en bijv een helm of iets groters ?
ohja ben trouwens al op een leukke stek aan het zoeken waar ik wel al wat kleine dingen gevonden hebt en waar je elke keer weer wart bij leert .
nou alvast bedankt voor de tips :goezo:

28 jun 2012, 23:37
Profiel
Antwoord met een citaat
Hoi David,
Met een koptelefoon hoor je nu eenmaal meer. Een 'bliepje' dat onbetekenend lijkt, kan als je er nog eens overheen zwaait uit een iets andere hoek ineens beter klinken. Komt bij, als je op vrij schone grond zoekt (bossen kan dat zijn als er weinig toeristen blik-afval neerflikkeren), kan een diepe vondst een zwak signaal geven, en dat kan die helm zijn die je wilt vinden...
Met een koptelefoon hoor je toch meer als zonder, helemaal als je de sens helemaal open gooit (dat moet je echt doen, zo ver open als kan zonder dat hij begint te storen). Ik zag op de foto dat je die maar half open hebt staan, da's op halve kracht !

Wat betreft dat gekraak: Als je die sens open hebt, en disc helemaal uit, zal je meer herrie gaan horen, gekraak (o.a. korte piepjes van onbeduidende kleine stukjes troep) en zeker als je op wat meer vervuilde grond komt, zal je meer kleine zooi gaan tegenkomen. De kunst is dus daar de goede signalen tussenuit halen.
Wat niet helpt is het grote manco van deze White's: Ik miste de variabele toon die hoort bij een analoge detector. Als je bvb een Tesoro of Laser hebt, dan heb je qua toonhoogte veranderende tonen. Daarmee ga je dus herkennen welk geluid welk materiaal geeft, ipv een blokje op je beeldscherm dat vaak van het ene naar het andere gebiedje springt. Digitale detectors met nummer-indicatie hebben dat onderscheid ook vaak beter, dan zie je op nummer een beetje wat er onder je schotel komt (ijzer lage getallen, edelere metalen hogere waardes).
Ik vond de White's Coinmaster te onbetrouwbaar qua meteriaal-indicatie, en dus dient hij nu eigenlijk alleen als piepstok voor m'n zoontje. Voor dat geld zou ik met de kennis van nu een Garrett 250 of Fisher F2 hebben gekocht.
Als je op militaria zoekt kan je wel beter een detector met een wat lagere zoekfrequentie hebben (onder de 10 kHz ?), de hogere frequenties doen het beter bij het zoeken op moeilijkere/vervuilde bvb romeinse akkers, maar die hogere frequenties hebben minder diepgang.

Anyway: Wat Vince zegt klopt helemaal, zoek goede plekken op, je kan alleen vinden wat er ligt, de beste zoeker haalt met de duurste stok ook niks van een leeg veldje af :03

29 jun 2012, 00:03

Antwoord met een citaat
hoi paul bedankt voor de goede uitleg snap er nu al wat meer van en denk dat ik er dan toch maar aan moet geloven om mijn koptelefoon een keer te gaan gebruiken .
vond het altijd minder gezellig en zo n hoop rompslomp om dat ding op te doen maarja ls het beter is dan ga ik het zeker eens proberen .
het plaatje wat ik er bij had gedaan was alleen ter info hoor was niet mijn detector .
zelf zoek ik altijd met de intensiteit helemaal open en geeft dan niet zoveel gekraak in de bossen .
dus die laat ik dan zo staan .
sta wel altijd te twijfellen of ik die metaal nou uit moet schakelen voor de welbekende granaatsplinters die je aan de lopende band op graaft .
maar doe het meestal niet ben altijd bang dat ik dan een hoop misloop en ben blij dat ik dat nu bevestigd heb dat dat niet goed is .
wat ik trouwens bedoelde met die filmpjes op you tube is dat je daar ziet dat het zo makkelijk zou zijn om een helm of dumpput te vinden .
ik ben zelf al een aardig tijdje in zwaargevochten terrein aan het zoeken en heb ook wel dumpputten gevonden maar nog niet met de echt mooie dingen .
geloven jullie alle filmpjes op you tube of niet ?
vind die van dirty diver wel mooi !!
nou groetjes david :dansenderomein:

29 jun 2012, 20:56
Profiel
Antwoord met een citaat
david32 schreef:
sta wel altijd te twijfellen of ik die metaal nou uit moet schakelen voor de welbekende granaatsplinters die je aan de lopende band op graaft. maar doe het meestal niet ben altijd bang dat ik dan een hoop misloop en ben blij dat ik dat nu bevestigd heb dat dat niet goed is .

Die bekende granaat-splinters krijg je zowiezo wel een piep op, of je je discriminatie nou dicht heb staan of bijna dicht hebt staan :03
Wat betreft de koptelefoon: Het is effe wennen, maar na een tijdje wil je niet anders meer (is ook lekker rustig als je de rest niet meer hoort).

Van die detector weet ik wel wat, van het zoeken naar militaria niet... na een eerste begin in wat bosjes en rustige plekken (waar ik meer oorlogs-spul vond dan andere vondsten), kom ik het nu helemaal niet meer tegen... zoek op hele andere dingen.
IJzer vind ik alleen als roestige boeren-troep als ik hier in de buurt zoek, of als gekraak & vervuiling als ik elders naar Romeinse troep zoek :06

29 jun 2012, 22:01

Antwoord met een citaat
Hoi David,

Filmpjes van Dirty Diver zijn super!

Ook de reden dat ikzelf ben beginnen zoeken.
Toen ik op een akker kwam en zag wat daar allemaal lag, ging een heel andere wereld voor me open. Ik doe nu niet anders meer.
Wel over een paar weken de Ardennen in. Zoeken naar sporen van de SS-spitsen in het noordelijk aanvalsgebied van het Ardennenoffensief 1944.

Granaatsplinters zijn geen ijzer over het algemeen dus heb je niets aan het discrimineren van ijzer.
Veel oorlogsmateriaal is ijzer, dus ik zou ook zonder discriminatie zoeken.
Groot ijzer geeft vaak hoge piep, maar geloof dat die PrizmIII slechts een toonhoogte heeft?
Wat je wel kunt doen om te kijken of het grote(re) stukken betreft, is met je pinpointer de plek afvoelen. Daaraan kun je dat goed zien. Mits het niet te diep ligt uiteraard.

Veel succes kerel! :10 :10 :10

Groeten, Cyril

30 jun 2012, 15:17
Profiel

Antwoord met een citaat
hoi cyril .
bedankt voor je reactie .
ik ben pas begonnen met zoeken en vind militaria nu het leukst omdat ww2 me altijd wel getrokken heeft en dat je met de metaaldetector natuurlijk echt een stukje van die geschiedenis kan bezitten .
maar moet ook zeggen dat ik binnekort wel op akkers enzo wil gaan zoeken , dat lijkt me namelijk ook wel leuk en mischien dat ik dan wat dichter bij huis kan gaan zoeken .
heb mischien een kennis die ook zoekt die wel een keertje meewil op een akker want met zijn tweeen is toch wel leuker als in je eentje toch ?
zoek nog niet zolang maar moet zeggen dat als je wat vind hoe onzinnig ook dat je dan echt zo blij als een klein kind kan zijn .lol
wat ik het moeilijkste vind aan deze hobby is een goeie plek vinden heb dan nu wel een aantal goeie militaria plekken maar als ik ooit eens een akker zou gaan zoeken dan denk ik maar dat ik bij ons in de buurt ga ofzo .
zal ook wel wat te vinden zijn toch !
nou ga er een eind aan breien want ik ga met moeders de vrouw en de kids naar de schepchinees .

groetjes david :pp

30 jun 2012, 16:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]