|
|
Het is nu 04 maart 2026, 08:12
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Reckheim/ Imitatie duit van Frisia 1621
| Auteur |
Bericht |
|
van Zandwijk
|
 Reckheim/ Imitatie duit van Frisia 1621
Diameter: 18 mm Gewicht (massa): ? Metaal: Koper/brons
Gisteren even wezen zoeken en o.a. dit duitje opgespit. Zo te zien is het een (West) Friese. Dit type met de tekst FRI CIR is mij onbekend en kan dit ook niet terug vinden. Heeft iemand misschien meer info over dit duitje? Alvast bedankt!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 aug 2012, 21:49 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Mij onbekende duit
Reckheim imitatie van een frisia duit gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 13 aug 2012, 21:53 |
|
 |
|
van Zandwijk
|
Hoi Johan.
Weer die Duitsers. We hadden er toen al last van. hahaha
Bedankt jongen.
|
| 13 aug 2012, 21:58 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
Dit type is waarschijnlijk de meest voorkomende vervalsing van Reckheim samen met de imitaties van Utrecht. Het is een zeer bedrieglijke imitatie van de duiten van Friesland. In de meeste gevallen komt de tekst FRI / CIR voor en in een enkel geval FRI / SA. Een plakkaat tegen de duiten "ghecontrefeyt nae de gene die inde Provincie van Vrieslandt zijn geslaghen" zal voornamelijk op de duiten van dit type betrekking hebben gehad. De tekst op de duiten kan waarschijnlijk als volgt geïnterpreteerd worden: FRI staat mogelijk voor Ferdinandus Romanorum Imperator en is in deze volgorde gezet om op Friesland te gelijken. Ferdinandus staat hier volgens mij niet voor de naam van graaf Ferdinand maar voor de Duitse keizer Ferdinand. De letters CIR staan mogelijk voor Cometatus Imperialis Reckheimensis. Voluit krijgt men dan: Ferdinandus Duits keizer, rijksgraafschap Reckheim. De letters CIR kunnen ook staan voor cusa in Reckheim wat geslagen in Reckheim betekent. Deze laatste verklaring is voornamelijk belangrijk voor de exemplaren geslagen vóór 1623. Pas in dat jaar werd Reckheim verheven tot graafschap dus kan van de verklaring Cometatus (graafschap) voor de letter C eigenlijk nog geen sprake zijn. Van dit type zijn een zeer groot aantal varianten bekend, de verschillen zitten in de punten tussen de tekst en in de jaartallen. Ook kan een iets afwijkende tekst voorkomen zoals FRISA. Deze tekst kan mogelijk verklaard worden als Ferdinandus Romanorum Imperator Semper Augustus. P. Lucas6 deelt ook de jaartallen van vóór 1636 (regeringsperiode van Ernest D'Aspremont-Lynden) in bij Ferdinand D'Aspremont-Lynden. Als reden geeft hij op dat FRI van FRICIR waarschijnlijk vertaald moet worden als FeRdInandus en moeilijker vertaald kan worden naar Ernestus. De Mey15 deelt deze duiten van vóór 1636 echter wel in bij Ernest D'Aspremont-Lynden, echter louter via indeling volgens het jaartal. Ik heb deze munten bij elkaar gehouden voor de overzichtelijkheid en ben van mening dat zowel de graven Ferdinandus als Ernestus dit type hebben geslagen omdat de F in FRI niet voor graaf Ferdinand hoeft te staan maar ook voor de Duitse keizer Ferdinand. Dit type kan voorkomen met de zogenaamde klop van Meurs (Duitsland) waarmee zij daar geldig werden verklaard voor de omloop, zie hier een voorbeeld.
Bron is duiten.nl
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 13 aug 2012, 22:01 |
|
 |
|
bubba
|
hier een ref Perry kun je effe lezen he http://www.duiten.nl/reckheim.htmgr bubba 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 aug 2012, 22:01 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 13 aug 2012, 22:02 |
|
 |
|
bubba
|
ah zie dat Peter zorgt dat iedereen het kan lezen 
|
| 13 aug 2012, 22:03 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
van Zandwijk schreef: Hoi Johan.
Weer die Duitsers. We hadden er toen al last van. hahaha
Bedankt jongen. Duitsers !!! We kunnen onze troepen thuis laten Reckheim , thans Rekem ligt gewoon ten noorden van Maastricht Grt , Pinpoint 
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 13 aug 2012, 22:17 |
|
 |
|
van Zandwijk
|
Hoi Johan en Peter, Hartelijk dank voor de aanvulling en behoorlijk uitgebreid!! Weer een ervaring rijker en een illusie armer. T'blijf toch een Duitser!
|
| 13 aug 2012, 22:22 |
|
 |
|
van Zandwijk
|
Hoi Pinpoint,
Je ga mij toch niet vertellen dat Rekem nu gewoon in Nederland ligt he? Zou het toch nog een goede munt zijn. hahaha
Bedankt Pinpoint!
|
| 13 aug 2012, 22:44 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Mooie vondst maatje, Maar dus geen Duitser hé  . Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 13 aug 2012, 22:45 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
Stomtoevallig vindt ik vanavond eendezelfde, blijft toch leuk die immitaties Goed gedaan Perry!
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 13 aug 2012, 23:00 |
|
 |
|
Tonnie
|
Is inderdaad een duitje uit Reckheim.
VOORZIJDE: Een tulpkrans met daarin FRI CIR (of variant) en vaak een slecht leesbaar jaartal. De tekst lijkt op de provincienaam van Friesland zoals deze voorkomt op de duiten. In werkelijkheid is het een zeer sterke afkorting van de naam en titels van keizer Ferdinand en de naam van het graafschap Reckheim.
KEERZIJDE: Een ongekroond wapenschild dat sterk lijkt op dat van Friesland. Boven en aan weerszijden van het wapen krulversieringen en aan de onderzijde puntjes.
Muntmeester: (mij niet bekend).
ZJ 1631 1644 1551 1632 1645 1611 1633 1646 1612 1636 1649 1617 1637 1650 1619 1638 1651 1620 1639 1653 1621 1641 1654 1622 1642 1655 1629 1643 1661 1630
Bron: duiten.nl
|
| 30 aug 2012, 22:41 |
|
 |
|
medieval
|
 Re: Reckheim/ Imitatie duit van Frisia 1621
Vandaag ook 1 te pakken van die valsmunter. Hij heeft er toen in ieder geval goed van kunnen leven.
Reckheimse imitatie-Duit (brons), Fricir 1621:
Diameter: _ cm.
Oudtijdse imitatie-Duit, geslagen te 'Reckheim' door valsemunter Ferdinant d'Aspremont-Lynden. 'Reckheim', oftwel 'Rekem', zoals dit plaatsje tegenwoordig heet, ligt tegenwoordig in Vlaanderen (België), maar behoorde in de tijd dat deze munt werd geslagen tot 'De Nederlanden'.
In tegenstelling tot de originele Duit van Friesland, waar deze munt veel op lijkt, is hij voorzien van het opschrift 'FRIGIR', in plaats van 'FRISIA'. Dit deed de valsemunter, aangezien hij anders als hij gesnapt werd, de doodstraf zou kunnen krijgen. Door het detailverschil had hij als het ware een andere munt geslagen, in plaats van dat hij iets vervalst had. Dit was ook strafbaar, maar de straffen waren 'iets milder'. Gelukkig is hij niet ontdekt en kon hierdoor jaren doorgaan, met slaan van deze opmerkelijke munten, die hierdoor in vele variaties voorkomen.
Een andere beroemde muntplaats voor valse munten is Gronsveld. Beide valsemunters (Reckheim & Gronsveld) verzonnen kleine textuele afwijkingen op bestaande Duiten, waardoor ze soms op nauwelijks te onderscheiden varianten uitkwamen. Ook bij deze munt is de muntplaats niet voor 100% zeker.
Het valsemunten heeft het geslacht d'Aspremont-Lynden geen windeieren gelegd, want ze woonden in het statige en grote middeleeuwse kasteel, dat tot vandaag de dag is te bewonderen in Rekem. Een toeristische aanrader voor wie wat meer wil weten over de achtergrond van deze valsemunter. Het is ons onbekend of het kasteel ook van binnen te bezichtigen is.
|
| 17 apr 2014, 20:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|