|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:31
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Lichtblauw glas, Romeins: type Isings vorm 17; ribschaal
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Lichtblauw glas, Romeins: type Isings vorm 17; ribschaal
Goedemiddag zo in het zonnetje Van de week vond ik dit stukje glas, op een Romeinse lokatie. Wanneer ik lichtblauw glas, met verontreinigingen op een Romeins akker tegenkom, begin ik toch op te letten ... De kans is dan natuurlijk groot dat je een stukje van een luxe voorwerp uit die tijd in handen hebt. Maar omdat ik hier toch zeker nog niet voldoende in thuis ben zou ik graag een deskundige mening horen. Wat opvalt zijn de fijne ribbels en kleine luchtbelletjes in deze scherf. Groeten
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 18 aug 2012, 13:05 |
|
 |
|
wavedancer
|
 Re: Lichtblauw glas, Romeinse periode?
Mooi stukje glas. Hoeft echter geen Romeins te zijn blijkbaar. Toevallig had men het in de laatste "Tussen Kunst en Kitsch" ook over lichtblauw glas met luchtbelletjes. Kijk eens even rond de 30e minuut van deze aflevering. http://tvblik.nl/tussen-kunst-kitsch/het-scheepvaartmuseum-amsterdam-1Wave.
_________________ Quidquid latine dictum sit, altum viditur. Homo sapiens non urinat in ventum.
|
| 18 aug 2012, 15:28 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Scherf van een zachte ribschaal van het type Isings vorm 17. op de voorbeeldfoto staan de ribben iets verder uit elkaar maar een beter gelijkend voorbeeld kon ik zo snel niet vinden.
Bron: Glas aus Asciburgium van Sophia M. E. van Lith.
Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 18 aug 2012, 16:02 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Hoi, Wave, ben het er wel mee eens dat luchtbellen een vals kenmerk zijn. Maar het is op zo'n akkers vaak kijken of een scherf oud is of niet en dan zijn die bellen wel een hulpmiddel. Wetende dat ook het recent geproduceerd glas van die bellen kan bevatten. De kleur is er ook één die je vast op ander, recenter, materiaal tegenkomt. Maar het is toevallig ook een typische kleur voor het Romeins materiaal. Gisteren las ik in een museum dat dat eigenlijk met een verontreinigde grondstof te maken heeft. Wanneer je nu op een akker loopt, waar ooit een rijke Romeinse bewoning is geweest en je komt zo'n scherfje tegen. Dan komt er automatisch een smile op je gezicht, wanneer je het opraapt. Bedankt voor de determinatie, Legionair  Ik kon zelf online ook niet direct een voorbeeld vinden maar zat ook in de richting van een ribkommetje te denken. Wat deden ze hier eigenlijk mee? Dronken ze hier uit oid? Het blijven voor mij de mooiste bijvondsten 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 18 aug 2012, 16:51 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Zelf heb ik er één en die is te laag om uit te drinken maar opdienen of presenteren zou heel goed kunnen, de hogere daarentegen daar kan best uit gedronken worden. De kleuren blauw en groen worden inderdaad veroorzaakt door verontreinigingen in het glasmengsel en zijn eigenlijk de natuurlijke kleuren van het glas. Deze kleuren worden veroorzaakt door de natuurlijke aanwezigheid van ijzeroxides in het gebruikte zand.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 18 aug 2012, 17:19 |
|
 |
|
wavedancer
|
Mooi toch, ik zou al blij zijn als het er eentje uit de 17e eeuw was,zoals in die uitzending van K&K. Romeins is natuurlijk nog mooier.
_________________ Quidquid latine dictum sit, altum viditur. Homo sapiens non urinat in ventum.
|
| 18 aug 2012, 17:33 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|