|
|
Het is nu 04 jun 2026, 11:31
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Rubriek : Munten onder het vergrootglas
| Auteur |
Bericht |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4020 Woonplaats: Liemers
|
 Rubriek : Munten onder het vergrootglas
Ideetje Vaak komen er op het forum munten voorbij waarvan je denkt die wil ik ook wel eens onder mijn schotel krijgen Vraagje nu : wat vindt je nou echt een prachtmunt Dit hoeft natuurlijk niet die grote gouden munt of prachtige romein te zijn maar af en toe kun je ook van dat prachtige eenvoudige muntje flabbergasted zijn Plaats even een afbeelding met info en motivatie ! Ik trap af : Pfennig , Heinrich II ( 1305-1344) , Graafschap Waldeck , Korbach Prachtige symboolrijke en intrigerend muntje die me aanspreekt door schoonheid . We zien : De driepas die staat voor de drievuldigheid ( van God in de hemel , God als Christus op aarde en God als Heilige Geest). De centrumring staat voor God in de hemel , de cirkel is symbool voor oneindigheid. De eikenbladeren staan voor levenskracht / voorspoed en groei. De 3 sterren als getal weer voor de drievuldigheid. De zespuntsster staat o.a voor de Davidster. Hoe krijg je het allemaal op één muntje Grt , Pinpoint 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 05 sep 2012, 20:32 |
|
 |
|
hagar1958
Geregistreerd: 22 okt 2010, 19:03 Berichten: 957 Woonplaats: Tongeren
|
 Re: Rubriek : Munten onder het vergrootglas
|
| 05 sep 2012, 21:26 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5401 Woonplaats: silvolde
|
Ik vind deze prachtig gewoon ... tja , en waarom .... daar kan ik geen antwoord op geven.... Maar als ik het muntje in mijn handen heb en er naar kijk ...dan ga ik gewoon in mijn fantasie terug in die tijd Hoe leefde ze toen , wat voor kleren hadden ze aan , hun huizen , enz.... Denier van Hendrik II (1002-1024, in 1011 tot keizer gekroond), Geslagen te Deventer.Vz.:Hoofd naar links gewend, zonder kroon, binnen parelrand.Met; HEINRICVS IMP, of een van de vele varianten. Kz: Karolingisch kruis met punt in elk veld en aan de uiteinden BONV (bedoelt is BONA), omschrift: DAVENTRIA, of een variant hiervan. GEWICHT: +/- 1,1 gram. MATERIAAL: zilver. DIAMETER: 19 mm. LITERATUUR: Ilisch: 1.9, Dannenberg: 564, vdChijs; XVI.9-11 BIJZONDERHEDEN: Er bestaan ook deniers met het portret naar rechts.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 sep 2012, 21:28 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
|
Dit is nou wat ik bedoel  Neem het muntje die koudi laat zien , niet b.v die grote zilveren maar dit prachtige muntje Echt een schoonheid wat betreft afbeelding  en motivatie Grt , Pinpoint p.s , wie plaatst zijn paradepaardje 
|
| 06 sep 2012, 19:38 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Mn eerste/enige middeleeuwer tot nu toe, zilveren sterling van Jan II van Avesnes, ca 1296, Bergen  zelfde gedachte erachter als die van Koudi 
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 06 sep 2012, 20:08 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20727 Woonplaats: utrecht
|
deze effe onder het vergrootglas was effe zoeken naar een ref: ,maar Pinpoint vond een referentie van deze zeldzame penning ( maar enkele van bekend) Denier/ Penning (met kroon) , Otto II , 1229-1271 , Nijmegen Opschrift v.z : + OTTO COMES , k.z : NI ME GE(N) VM ( of variant) REf. nr. : Roest 32-33 Diameter: 12 mm Gewicht (massa): 0.6 gram Metaal:zilver viewtopic.php?f=27&t=21830gr bubba
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 07 sep 2012, 20:51 |
|
 |
|
keltje71
|
Ik kan er zo snel geen foto van vinden, maar hij moet hier ergens op het forum staan. Ik ga voor een 1/4 groot van zilver zonder jaar. Reinald III (1343-1361 en 1371) geslagen te Maasbommel. Hier ben ik zelf geboren en getogen, dus deze munt zou ik dolgraag willen hebben. Maar, ze zijn super,super super zeldzaam. gr keltje 
|
| 07 sep 2012, 21:59 |
|
 |
|
Misfit
|
Eigenlijk is er maar 1 ding dat ik nog heeeeeeeel erg graag ooit eens wil vinden... een regenboogschoteltje  Maakt me niet uit in welke conditie, als Nederlander vind ik dat toch de 'holy grail' van de muntslag... ik blijf 't proberen 
|
| 07 sep 2012, 22:14 |
|
 |
|
frenk
ERELID
|
dit is mijn wens om ooit te vinden 
_________________ Gezocht hondenpenningen Franse en Duitse regiments knopen gezocht
|
| 07 sep 2012, 23:03 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
|
Ik determineer ook op een Duits forum en daar komen wel eens munten voorbij van Herzogtum Liegnitz - Brieg. Onvoorstelbaar mooie munten  , wat een stempelsnijder is daar bezig geweest b.v op naam van George , Ludwig & Christian ( 1639-1663) of Luise von Anhalt ( 1680) Grt , Pinpoint 
|
| 09 sep 2012, 11:28 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|