Logo
Het is nu 03 maart 2026, 21:05

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Eerste keer zoeken: waar voor romeins? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Eerste keer zoeken: waar voor romeins?
Op nederland 2 was afgelopen zondag een programma over de romeinen. Hierin werd gezegd dat er in de buurt van de velsertunnel romeinse resten zijn gevonden van een veldslag tegen de vriezen. Er interessant dus omdat er 900 romeinse lijken zouden moeten liggen en het vanaf hier maar 2km is.

Ik ben van plan om eens met een klasgenoot, die een detector heeft, naar de resten te gaan zoeken. Er zijn een aantal dingen die ik graag wil weten. Dat zijn: waar moet ik toestemming vragen (het is land van de gemeente?) en waar kan ik precies het best gaan zoeken.

De slag waar het om gaat is deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_van_Baduhenna Verdere informatie: ik woon in IJmuiden

16 okt 2008, 19:15
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste keer zoeken: waar voor romeins?
Zou het niet weten .... maar ik weet wel dat de Friezen hebben gewonnen !!! :07

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 okt 2008, 19:20

Antwoord met een citaat
Friezen hebben idd gewonnen, dus des te meer romeinse lijken kunnen er opgegraven worden 8-) :lol:

16 okt 2008, 19:23
Profiel

Antwoord met een citaat
ha Latinitas :07

het = zeer goed mogelijk (gezien de geschiedenis van die plek) dat het tot monument verklaart is. :06

dan mag je er dus niet zoeken. :04

je kunt het vragen aan de provinciale archeoloog of je er mag zoeken ja/nee :wink:

Dhr: Gerard. Alders Tel.: 075 - 647 45 11

succes :10

gr bubba :sd

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 okt 2008, 19:39
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
In het boek "De Romeinen in Nerderland" WA van Es (kopen aanrader) staat meer info over de ligging van Fort Velzen. Ik heb het boek uitgeleend momenteel.

ff uit mijn hoofd: Fort Velzen (Flevum) was een "vooruit geschoven" fort. Dwz het was de bedoeling om vananf de veilige Rijn het noorden te veroveren. De Friesen waren aanvankelijk de Romeinen goed gezind en leverden troepen zelfs. Echter in 28 na Chr kregen ze bonje over de hoogte van de belastingen (in de vorm van koeien huiden, de friese koe was kleiner en moesten de friesen meer huiden leveren dan ze wilden of konden) die ze moesten betalen. daarna ging de relatie tussen de twee volkeren bergafwaards na vele uitvalen van oa de Friesen besloot Claudus in 47 na Chr de boel maar met rust te laten en de Rijn als noordgrens uit te roepen.

Dat er behoorlijk en fel is gevochten blijkt uit de vondst van -in haast en paniek- gemaakte vingerglandes. Loden slingerkogels die gemaakt werden in het fort zelf door vingers in de grond te steken en die uitsparingen vol te laten lopen met lood. Ik geloof dat ze alleen bekend zijn uit Velzen.

Moah dacht tik ook eens iets...

Laatst bijgewerkt door Defixio op 16 okt 2008, 19:54, in totaal 1 keer bewerkt

16 okt 2008, 19:51
Antwoord met een citaat
@ Bubba volgens mij is er twee jaar geleden een grote opgraving geweest naar het fort.

16 okt 2008, 19:54

Antwoord met een citaat
Defixio: die vinger glandes heb ik toen op de tv gezien :grin:

Ik zou dus de provinciaal archeoloog moeten benaderen om toestemming te kunnen krijgen voor het zoeken?

16 okt 2008, 19:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Altijd toestemming vragen van de landeigenaar. Is het een monument is het no go! Ik heb vorig jaar in Tuitjehoorn vroeg Romeins aardewerk gevonden. In de tijd dat het koek en ei was tussen de friesen en romeinen ging de romanisatie zijn gang...dus er zou nog zat moeten liggen in west friesland en noord holland. ff huiswerk doen, 20 keer miskleunen tot dat het raak is.

16 okt 2008, 20:02

Antwoord met een citaat
Latinitas schreef:
Defixio: die vinger glandes heb ik toen op de tv gezien :grin:

Ik zou dus de provinciaal archeoloog moeten benaderen om toestemming te kunnen krijgen voor het zoeken?

om te vragen of het beschermd gebied is JA/NEE :?: :07

bedankt :10

gr bubba :oo

16 okt 2008, 20:04
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Defixio schreef:
In het boek "De Romeinen in Nerderland" WA van Es (kopen aanrader) staat meer info over de ligging van Fort Velzen. Ik heb het boek uitgeleend momenteel.

ff uit mijn hoofd: Fort Velzen (Flevum) was een "vooruit geschoven" fort. Dwz het was de bedoeling om vananf de veilige Rijn het noorden te veroveren. De Friesen waren aanvankelijk de Romeinen goed gezind en leverden troepen zelfs. Echter in 28 na Chr kregen ze bonje over de hoogte van de belastingen (in de vorm van koeien huiden, de friese koe was kleiner en moesten de friesen meer huiden leveren dan ze wilden of konden) die ze moesten betalen. daarna ging de relatie tussen de twee volkeren bergafwaards na vele uitvalen van oa de Friesen besloot Claudus in 47 na Chr de boel maar met rust te laten en de Rijn als noordgrens uit te roepen.

Dat er behoorlijk en fel is gevochten blijkt uit de vondst van -in haast en paniek- gemaakte vingerglandes. Loden slingerkogels die gemaakt werden in het fort zelf door vingers in de grond te steken en die uitsparingen vol te laten lopen met lood. Ik geloof dat ze alleen bekend zijn uit Velzen.

Moah dacht tik ook eens iets...
ja defixeo dat klopt

16 okt 2008, 20:06
Profiel

Antwoord met een citaat
toestemming vragen zal ik zeker doen. Heb geen zin in afgenomen metaal detectors enzo. Hij is namelijk niet van mij... Morgen / overmorgen zal ik deze persoon even vragen wat de mogeleikheden zijn. Bedankt iedereen :uu , nu ben ik weer een stukje verder. Ik hoop echt dat het kan en mag, `t zou echt mooi zijn :smile:

16 okt 2008, 20:09
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]