|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
(fragment) Sneeker vlieger (zilveren munt) helaas behoorlijk gehavend.
| Auteur |
Bericht |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
 (fragment) Sneeker vlieger (zilveren munt) helaas behoorlijk gehavend.
Hallo allemaal, Dit is een fragment van een zilveren munt, waarbij ik bijna zeker weet dat het hier gaat om een Sneeker vlieger. De doorslag gaf met name de letter S in het hart van het kruis. Op de foto moeilijk te zien, op de hand onder het vergrootglas wel.... Helaas is de kwaliteit belabberd, maar gelet op de zeldzaamheid, vond ik het toch de moeite waard om dit fragment te plaatsen. Diameter: n.t.b (hoort 27 mm. te zijn.) Gewicht (massa): 0,35 gr. Materiaal:Zilver Groeten, Vincent  De Sneker munten, Helaas zijn er geen gegevens bekend over het hoe en wat omtrent het ontstaan van de Sneeker muntslag. Wat we wel wetten is dat Sneek nog tijdens de Friese Vrijheid omstreeks 1470 is begonnen met het slaan van munten. Maar wie het muntmeesterschap uitvoerde is niet duidelijk, gebeurde dit uit naam van de stad en haar bestuur of zoals in Franeker uit naam van de lokale machthebber de Harinxma’s. De oudst bekende Sneeker munt dateert uit ongeveer 1470, dit kunnen we afleiden aan dezelfde type munten die in Groningen werden geslagen, deze waren toen al gedateerd terwijl de 15e eeuwse munten meestal nog niet waren gedateerd, de oudst bekende munt uit Sneek die gedateerd is komt uit 1476. Als muntgebouw wees men in 1850 een gebouw aan achter de Broeren de huidige Kruizebroederstraat, dit gebouw stond toen waar nu de doorbraak is naar de Prins Hendrikkade deze werd toen naar de munt genoemd de Muntstraat. Hoe de Sneeker munten werden genoemd weet niemand, schriftelijke bronnen uit Sneek over deze munten zijn er niet, we moeten het van de munten zelf hebben of van enkele bronnen uit andere plaatsen zoals Deventer. In een publicatie van schepenen en raad van Deventer uit 1476 wordt de prijs bepaald voor diverse munten. Die van Sneek en van Bolsward werden toen al verboden wegens het slechte zilver gehalte en werden ongangbaar verklaard. De Groninger munten werden Vliegers, Jagers, Stuivers en dubbele Stuivers genoemd. Omdat de Sneeker munten naar voorbeeld van de Groninger lijken te zijn geslagen worden de Sneker munten ook Vliegers genoemd. Het gaat hier dan om een zilveren munt met een gewicht van 1,9 gram. Op de voorkant van de Sneeker munten zien we het stedelijke wapenschild met de adelaar en de drie kronen. De Sneker Vlieger, De voorkant vertoont het omschrift “MONETA NOVA SNEKENSIS” (Nieuwe munt van de stad Sneek). Op de keerzijde zien we een versierd aan de uiteinden verbreed vierbenig kruis In het hart van het kruis de letter S dit is de eerste letter van de stadsnaam Sneek het omschrift is een christelijke spreuk; “IN HOC SIGNO VICES” (In dit teken zult gij overwinnen). Naar het verhaal van de eerste christen keizer Constatijn de Grote, toen hij tegen de heidense keizer Maxentius optrok en als teken van de overwinning een kruis aan de hemel staan zag staan. De eerste van deze munt werd in 1846 in Nijmegen opgegraven en is door een schop enigszins beschadigd (afb.1), dit exemplaar is in het bezit van het Fries Museum welk de grootste collectie Friese munten en penningen heeft. Het Fries Scheepvaartmuseum heeft een iets minder mooi exemplaar in hun bezit. Het 2e type vlieger is vrijwel identiek, de tekening aan de voorkant is iets gewijzigde en de achterkant is de spreuk vervangen door het Romeinse jaartal MCCCCVXXIII (1478) en ANNO DOMINI Bron: De Sneeker munt en haar munten (Door W.G. Adema en G. Hofstra) https://sites.google.com/site/argeosneek/de-sneeker-munt
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 02 okt 2012, 20:39 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: (fragment) Sneeker vlieger (zilveren munt) helaas behoorlijk gehavend.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 02 okt 2012, 20:41 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ik denk dat het geen vlieger is. Sorry 
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 02 okt 2012, 20:48 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Nuance. De reden is dat het lijkt dat er boven het wapen met de adelaar een kroontje zit. Kan er helemaal naast zitten hoor. Dan excuses 
|
| 02 okt 2012, 21:00 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Ik denk dat het geen vlieger is. Sorry  Hoi Far... Weet je dan wel welke het wel is? Ben al uren aan het spitten in mijn boeken en op internet geweest en dacht hem nu eindelijk gevonden te hebben. Groeten, Vincent 
_________________ Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen...... Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.
|
| 02 okt 2012, 21:01 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Nuance. De reden is dat het lijkt dat er boven het wapen met de adelaar een kroontje zit. Kan er helemaal naast zitten hoor. Dan excuses 
|
| 02 okt 2012, 21:02 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
zo op de foto lijkt het iets van contouren van een kroontje, maar in mijn optiek is het een vervuiling die ik er niet af krijg cq. beschadiging. Het bovenste gedeelte is dan weer onderdeel van de parelrand in ieder geval bedankt voor het meedenken Groeten, Vincent 
|
| 02 okt 2012, 21:09 |
|
 |
|
bubba
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Nuance. De reden is dat het lijkt dat er boven het wapen met de adelaar een kroontje zit. Kan er helemaal naast zitten hoor. Dan excuses  als dat zo is , dan gaat deze vlieger niet op Vinnie ik vind het wel slecht zilver voor een vlieger (dat is meestal goed zilver ) denk eerder aan een stuiver maar ik pas bij deze , ik zie alleen maar een vage vlek (moet echt aan de bril) gr bubba 
|
| 02 okt 2012, 21:09 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Tja lastig in deze kwaliteit. Het lijkt een dubbel koppige adelaar in het wapen. De kroontjes in het wapen van de vlieger zie ik niet direct terug. Dan zit ik eerder aan een stuiver van deventer of nijmegen te denken. Allen kan ik de centrale s dan weer niet rijmen. En is het wel een s.... Pinpoint weet vast raad! 
|
| 02 okt 2012, 21:27 |
|
 |
|
Achnaron
|
Ik ben maar een leek maar als ik hem uitvergroot lijkt hij op de koperen 3 mijt karel V
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
|
| 02 okt 2012, 21:53 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Achnaron schreef: Ik ben maar een leek maar als ik hem uitvergroot lijkt hij op de koperen 3 mijt karel V Lijkt er idd veel op. Toch lijkt het wel een zilveren munt. Ook al is het slecht zilver 
|
| 02 okt 2012, 22:24 |
|
 |
|
Achnaron
|
Weet het niet zeker maar volgens mij is deze er ook in het zilver  .. Gevonden 
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
Laatst bijgewerkt door Achnaron op 02 okt 2012, 22:33, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 02 okt 2012, 22:27 |
|
 |
|
bubba
|
mijt van Biljoen (zeer laag zilvergehalte) gr bubba 
|
| 02 okt 2012, 22:31 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
bubba schreef: mijt van Biljoen (zeer laag zilvergehalte) gr bubba  Moet haast wel toch? 
|
| 02 okt 2012, 22:45 |
|
 |
|
Ramsbrug
Beheerder
|
Jongens, geweldig dat jullie meedenken fragmentje heeft inderdaad een laag zilver gehalte, de gedachte van een mijt (voorbeeld Achnaron)zou ook kunnen, gezien het een vondst in de omgeving is (driehoek Deventer Apeldoorn Zwolle). Ik hoop dat we hier gaan uitkomen! Nogmaals gr. Vincent 
|
| 02 okt 2012, 23:00 |
|
 |
|
Tonnie
|
Zie ook vaag een dubbelkoppige adelaar. Het voorbeeld van Achnaron komt erg in de buurt Groetjes Tonnie
|
| 04 okt 2012, 17:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|